۲۰ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۳۱

برنده اول جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان در گفتگو با مهر :

"بي موضوعي" درونمايه اغلب آثار نقاشان اروپايي است / آثار نقاشان ايراني عميق تر و درونگراتر از آثار اروپايي است

"بي موضوعي" درونمايه اغلب آثار نقاشان اروپايي است / آثار نقاشان ايراني عميق تر و درونگراتر از آثار اروپايي است

اميرحسين ابن الدين با ذكر اين نكته كه درونمايه اغلب آثار نقاشان اروپايي "بي موضوعي" است گفت : آثار نقاشان ايراني عميق تر و درونگراتر از آثار اروپايي است .

اميرحسين ابن الدين هنرمند نقاش كه درنخستين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان توانست به دليل نوع زاويه ديد و نگاه مبدعانه مقام اول را كسب كند وبه يك سفرمطالعاتي پانزده روزه ازكارخانه فايبركاستل درآلمان بازديد كند در گفتگو با خبرنگارمهر گفت : درطي اين سفرتوانستم علاوه بر كارخانه فايبركاستل از موزه فايبركاستل و شهر نورنبرگ نيز ديدن كنم. در كارخانه فايبركاستل از نزديك مراحل ساخت ابزارهاي مختلف هنري را مشاهده كردم و با كمك يك راهنما توانستم با جزييات آثار داخل موزه نيز آشنا شوم.

وي افزود : آثارمختلفي  در موزه فايبركاستل  از نامي ترين نقاشان جهان  به چشم مي خورد. در آثار اين نقاشان سبك هايي چون كلاسيك، اكسپرسيونيست انتزاعي و به خصوص كارهاي مدرن به چشم مي خورد. درمجموع بافت شهر نورنبرگ مثل شهر اسباب بازي بود و بيشتر به دوره رنسانس شباهت داشت. در اين شهرتوانستم با كارهاي آلبرشت دورر نقاش و چاپگر آلماني نيز آشنا شوم . هم چنين به خانه كنت كه متعلق به صاحب كارخانه فايبركاستل بود رفتم كه آن نيز خالي از لطف نبود.

ابن الدين تصريح كرد : با سفربه كشورآلمان و سايركشورها دريافتم كه آثارنقاشان معاصر ما نيز قابليت به نمايش گذاشتن در بهترين موزه هاي دنيا مثل ژرژپمپيدوي فرانسه را دارد. يعني هنرمندان ما قادرند درخلق آثار با سايرهنرمندان اروپايي پيشرو برابري كنند . اين سفربه من امكان داد تا دريابم تفاوت وخلائي ميان هنرمندان ايراني و اروپايي وجود ندارد و آثارنقاشي ما در مواقعي حتي عميق ترو درونگراتر به تصويركشيده شده است. البته تصورمي كنم معيارخوب يا بد بودن آثارهرگز به محل نصب آنها درموزه هاي مطرح ارتباطي پيدا نمي كند. اثرخوب به خودي خود خوب است و مخاطب مي تواند از چند فرسخي به ابعاد مثبت كارپي ببرد. نقاشان ايراني از صميم قلب عاشق كارخود هستند وبي هيچ چشم داشت و توقعي به فعاليت خود ادامه مي دهند اما در اروپا فعاليت هنري آسان است. شايد به اين دليل كه محدوديت ها و نبود حمايت هاي دولتي دراروپا كمتربه چشم مي آيد.

اين هنرمند جوان دراين خصوص كه چه سبك هايي درحال حاضر در بين هنرمندان اروپايي وجود دارد نيز گفت : آنها امروز به مرحله اي رسيده اند كه شما به عنوان يك مخاطب سبك خاصي را در آثارشان مشاهده نمي كنيد. دليلش هم اين است كه اولين ويژگي كه در آثار نقاشان به چشم  مي خورد نوعي تنوع آثارهنري است. آنها براي روش هاي مختلف زندگي احترام خاصي قائلند و به تبع اين احترام شيوه هاي متنوعي را در كار امتحان مي كنند، اما درمجموع مي توان گفت سبك هاي مدرن بيش از هرسبك ديگر دركارهاي هنرمندان اروپايي به چشم مي خورد و امپرسيونيسم ، كوبيسم و فويسم ديگر به عنوان سبك هاي پايه گذار درموزه هاي دنيا جاي گرفته اند. موضوع "بي موضوعي" درونمايه اغلب آثارنقاشان اروپايي است . آنها امروز از ساده ترين موارد مثل قراردادن اجسام برروي يكديگر و يا از ساختن سايه ها با نور مضامين كارهايشان را مي سازند. همچنين هنر مفهومي كه سنگ بنايش را ماسل دوشان گذاشته است هنوز در برخي آثارهنرمندان به چشم مي خورد.  با اين حال مي توان مشاهده كرد كه ذهنيت هنرمندان اروپايي آن قدرها هم محو و درگير نيست. آنها با آزاد انديشي عمل مي كنند و از تقليد نيز بيزارند. درواقع روح زمانه خود را درك مي كنند و با اين تفكر جلو مي روند.

ابن الدين درباره وضعيت هنرهاي تجسمي نيز گفت : با عموميت يافتن رسانه هاي جديد مثل اينترنت ، عرصه مطالعه هنري هنرمندان گسترده شده است. اما جهت اين گسترش روبه سوي هنر وارداتي نيز هست وهمان خارجي ستايي كه درشيوه زندگي ايراني وجود دارد درهنرهم وجود دارد. پس آينده هنر به دست هنرمنداني است كه نسبت به حقايق وزيبايي هاي محيط زيست خودشان حساس هستند. با اين حال تصورمي كنم رسالت هنربه چالش كشيدن هرآن چيزي است كه انسان را ازحركت بازداشته .

وي درادامه خاطرنشان كرد : مخاطب آزاد است از يك اثرهنري هر تاثيري كه مي خواهد را دريافت كند درعين حال هرهنرمند براي خود يك مانيفست دارد و به هرحال اثرش داراي توضيح مخصوصي است. امروز هنر معاصر به سمت وسوي روايتگري و معناگرايي پيش رفته است وعمده تمركز هنرمندان به اين سمت است. با اين وجود اگر بخواهيم درباره نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان اظهار نظر كنيم مي توان گفت اين جشنواره به عنوان يك تجربه به شمار مي رود و جشنواره هايي ازاين دست بازهم محتاج حمايت بخش خصوصي هستند.

اين هنرمند  كه درنخستين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان كشور به ارائه يك پرتره پرداخته بود در توضيح بيشتر گفت : اين اثر پرتره يك بيماررواني است كه من درجريان بازديد از يك آسايشگاه رواني با اين فرد آشنا شده وتصميم به تصوير كردنش گرفتم.

اميرحسين ابن الدين متولد 1360 ودانشجوي رشته نقاشي از دانشگاه شاهد است . وي كه دررشته عكاسي نيز فعاليت دارد تا كنون درچند نمايشگاه داخلي وخارجي عكس به ارائه اثرپرداخته است كه هفتمين سه سالانه هنر درسال 1382 يكي از آنهاست. شركت درنمايشگاه هاي گروهي وانفرادي درگالري هايي چون طراحان آزاد، سيحون، نمايشگاه طبيعت درمنظرهنرمندان شرق، نهمين ودهمين دوسالانه عكس تهران دررديف فعاليت هاي كارنامه هنري وي به شمار مي رود. 

کد خبر 393184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha