متدهاي آموزشي موسيقي ايراني ضعيف است

در مقايسه موسيقي سنتي ايران و تركيه ، دريافتيم كه موسيقي سنتي كشور ما به لحاظ متدهاي آموزشي بسيار فقير است .

بهرنگ آزاده كه اخيرا از تركيه باز گشته است در گفتگو با خبرنگارمهرضمن بيان اين مطلب گفت :كارگاهي به اتفاق آزاده شمس وباهدف معرفي موسيقي ايراني ، در استامبول تركيه برگزار كرديم.

وي در باره اين كارگاه و دستاوردهاي آن گفت : اساسا موسيقي سنتي تركيه بسيار شبيه به موسيقي سنتي ايران است با اين تفاوت كه متد آنها بسيار پيشرفته تر و گسترده تر از متدهاي موسيقي سنتي ايران است .براي مثال ما براي كمانچه كه سازي اصيل است حتي يك متد در ايران نداريم و هنرجويان اين ساز مجبور هستند از كتاب هاي آموزش ويولن فرانسوي به يادگيري اين سازاقدام كنند! اما در كشور تركيه با اينكه دويا سه نوع كمانچه وجود دارد ، براي هريك ازآنها چندين متد هست.

 آزاده در ادامه در خصوص چگونگي برگزاري اين كارگاه گفت : دستگاههاي موسيقي ايران در دو بخش به بررسي و اجرا گذاشته شد .بخش اول شامل توضيح و اجرا در مورد تمام دستگاههاي موسيقي سنتي ايران از نظر گام شناسي ، حالت و تطابق آنها با گامهاي موسيقي كلاسيك و اجراي يك قطعه از هر نمونه توسط ويولن  بود .بخش دوم شامل توضيح و اجرا در مورد فرمهاي موسيقي ايران از قبيل پيش در آمد چهار مضراب ،رنگ ، تصنيف و آواز مي شد .

وي گفت: اين مراسم با حضوراستادان برجسته موسيقي و دانشجويان موسيقي در استامبول برگزار شد و مورد استقبال آنان قرار گرفت .در انتهاي اين مراسم نيز آزاده شمس به عنوان نمونه ، دو قطعه چهار مضراب از استاد ابوالحسن صبا و استاد علي تجويدي اجراكرد كه به لحاظ سبك اين اساتيد ازنظرآرشه كشي خاص موسيقي ايراني بسيار مورد توجه قرار گرفت .

اين نوازنده ويولن گفت : آنچه كه بيش از همه توجه استادان و دانشجويان موسيقي  تركيه را به خود جلب كرد ، تشابه بسيار زياد دستگاههاي موسيقي ايران و تركيه ، با وجود تفاوت نامهاي اين دستگاهها بود .

آزاده در انتها گفت : اميدوارم موقعيت آن فراهم شود تا بتوانيم در مورد ريشه موسيقي كشورمان و تاثيرات متقابل اين موسيقي بر موسيقي نواحي مجاور تحقيقاتي انجام دهيم .موسيقي كشورهايي همچون افغانستان ، تاجيكستان ، عراق ، تركيه و ... داراي تشابهات بسياري با موسيقي كشور ما هستند كه نشات گرفته از تاثيرات دو سويه موسيقي اين نواحي با موسيقي ايران است .

در پايان آزاده شمس -نوازنده ويولن اركستر ملي ايران نيزگفت : چيزي كه بيش از همه توجه ما را جلب كرد پذيرش بالا و فضاي آزاد براي انجام فعاليتهاي پژوهشي و تحقيقاتي در اين كشور بود كه قطعا اين عامل موجب پيشبرد اهداف فرهنگي هنري خواهد شد .

بهرنگ آزاده و آزاده شمش ( نوازندگان ويولن)، از اعضا اركسترموسيقي ملي ايران روز دوازدهم اكتبر ( 20 مهر ) ورك شاپ(كارگاه آموزشي) موسيقي ايراني رادر موسسه موسيقي" پرا" در شهر استامبول برگزاركردند.

کد خبر 397554

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =