۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶

در رادیو گفت و گو مطرح شد:

تفکر شیعی و اهل تسنن روزه را در سفر باطل می داند!

تفکر شیعی و اهل تسنن روزه را در سفر باطل می داند!

یک استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به چرایی حرام دانستن روزه در سفر گفت: شیعیان و اهل تسنن روزه را در سفر باطل می دانند و قرآن صراحتا می فرماید در مسافرت روزه نگیرید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علایی که در ویژه برنامه «برهان» سخن می گفت، روزه را امری مولوی (به معنای فرمانی از سوی خداوند) تعریف کرد و افزود: «در آیه ۱۸۳ سوره بقره خطاب به مومنان اشاره دارد که به وحدانیت، توحید و کتاب آسمانی اعتقاد دارند [اشاره می کند] و در تفسیر صراحتا اشاره دارد روزه را برای شما مقرر کردیم.»

وی در ادامه این تفسیر با بیان اینکه روزه از آغاز آفرینش تا کنون بر بنی آدم امر شده است، گفت: «در رابطه با مسلمانان [وجه ایام معدودات آمده است] که بدین معناست که روزه بحث شیعی و سنی ندارد؛ این امر یک صراحت قرآنی است و می فرماید اگر برخی از شما مریض یا در سفر باشد [با تعبیر روزه قضا مورد اشاره قرار گرفته است].»

حجت الاسلام علایی اضافه کرد: «سوال این است که چرا شیعه روزه را در سفر باطل می داند؟ چراکه همانگونه که نماز در سفر شکسته است و رعایت حالِ مسافر می شود و از طرفی برای امر خداوند [دستور روزه را] اطاعت می کنیم، بنابراین پروردگار عالم امر می فرماید که مسافر در سفر روزه نگیرد!»

وی در رابطه با آسان شدن سفرهای امروز نسبت به گذشته گفت: «در مباحث دینی و اعتقادی نمی توان  تغییر امکانات را [توجیهی بر تغییر اصل بگذاریم]؛ همانگونه که با گذر تاریخ بر علم ریاضی و با وجود قوت یافتن امکاناتِ تحقیق و تفحص در علوم، اصول اولیه تغییر نمی کند.»

این استاد حوزه با بیان این مطلب افزود: «در زمان پیامبر-ص- [امکاناتی موجود بوده و امروز پیشرفت کرده است] ولی اصل و ریشه [احکام اسلام] تغییری نمی کند و این تفکر بر اساس برداشت و تعبیر ماست که چون امروز مسیرهای یک ماهه در یک ساعت طی می شود، [نباید در مسافرت روزه نگرفت].»

حجت الاسلام علایی با اعتقاد به اینکه شیعیان و برادران اهل سنت روزه را در سفر باطل می دانند، تصریح کرد: «آقایان فقهای اهل سنت برای حد مسافت که موجب تحقق سفر می شود، [فرق هایی قائل هستند] و بنده شنیده ام که برخی آقایان چون مسافت های امروزی با سرعت طی می شود [موضوع را سهل کرده اند].»

وی همچنین با تاکید بر اینکه شارع برای سفر و حد مسافت حدود را مشخص کرده است، گفت: «اگر مسافرت بیش از ۴۵ کیلومتر در یک رفت و برگشت طول بکشد، فرد به عنوان مسافر محسوب می شود ولی آن ها می گویند اگر این مسیر بیش از ۷۰ کیلومتر [طول بکشد، فرد مسافر تلقی می شود].»

حجت الاسلام علایی خاطر نشان ساخت: «خدای متعال در مسافرت روزه را سهل کرده است، دین اسلام آسان است و ما آن را سخت می کنیم؛ ولی نه بدین معنا که چون تکنولوژی پیشرفت کرده است، عبادت ها نیز اینترنتی شود و نماز نیز فشرده سازی شود!»

در ادامه سیدمحمد جعفری، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه احکام اسلام از قاعده کلی طبیعت می کند، افزود: «خداوند احکام را به منظور سخت گیری برای ما قرار نداده است و حضرت رسول-ص- نیز می فرمایند شریعتی را برای ما آورده اند که اسان است و خداوند با توجه به شراط خاص، احکام را متفاوت قرار داده است.»

وی ادامه داد: «احکام در چارچوبی بنا نهاده شده است که انسان به سختی و دشواری گرفتار نشود و خداوند در مسئله سفر یکسری استثنائات برای ما قائل شده است.»

جعفری در رابطه با فلسفه ی این استثنائات بیان داشت: «به صورت قطعی نمی توان درباره حکمت این احکام اظهار نظر کرد اما می توان به صورت کلی اعلام کرد که چون خداوند سختی و دشواری برای انسان قرار نداده، در مسئله سفر که وضعیتی اضطراری و غیر عادی است، [این استثنائات تعیین شده است].»

«برهان» در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۸:۳۰ روانه آنتن رادیو گفت وگو می شود و فایل صوتی این برنامه از طریق سایت شبکه قابل دریافت است.

کد خبر 3992360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha