۴ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۶

در گفتگو با مهر تشریح شد؛

جزئیات ثبت جهانی صنایع‌دستی سیرجان و مریوان/ هدفمان برندسازی است

جزئیات ثبت جهانی صنایع‌دستی سیرجان و مریوان/ هدفمان برندسازی است

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: چه گلیم سیرجان و کلاش مریوان ثبت جهانی بشود چه نشود، آنچه اهمیت دارد این است که این دو شهر، نمایندگان خوبی برای ایران محسوب می‌شوند.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازرسان شورای جهانی صنایع‌دستی از دو شهر مریوان و سیرجان دیدن کرده‌اند و با هنرمندان و شیوه کارشان آشنا شدند. در شهرستان سیرجان شاهد فعالیت سه نسل در کنار هم بودند و این اتفاق برایشان خوشایند بود. به‌عبارتی این دو شهر، نمایندگان خوبی برای ایران بودند و ظرفیت صنایع دستی ما را به درستی معرفی کردند.

معاون صنایع دستی کشور به زیرساخت‌هایی اشاره کرد که در شهر سیرجان فراهم شده و بیان کرد: در سیرجان رشته دانشگاهی گلیم بافی، همچنین موزه‌ای به این منظور راه اندازی شده؛ علاوه بر این، هنوز نسل جدید گلیم می‌بافد و این مساله نویدبخش زنده ماندن و ادامه پیدا کردن هنر گلیم بافی در سیرجان است.

نامور مطلق در ادامه گفت: تاکنون ۴ شهر تبریز، اصفهان، مشهد و لاله‌جین در همدان در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند و با ثبت جهانی مریوان و سیرجان، پنجمین  و ششمین شهر صنایع دستی ایران ثبت می‌شوند. ناظران و ارزیابان شورای جهانی بعد از دیدار از مریوان و سیرجان ارزیابی خود را به شورای جهانی ارائه می‌دهند که از هر قاره یک نماینده در این شورا وجود دارد و اگر این ارزیابی مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد، این دو شهر، ثبت جهانی می‌شوند.

معاون صنایع دستی کشور، برندسازی را مهم‌ترین هدف از ثبت جهانی شهرها دانست و افزود: این اتفاق موجب نام آشنا شدن شهرهای ما می‌شود و «نام» یعنی وجود؛ یعنی هویت؛ یعنی در یادها ماندن و  ما باید تلاش کنیم که با ثبت شهرهای خود در فهرست شهرهای جهانی، هویت خود را به رخ جهانیان بکشیم.

به گفته نامورمطلق، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با کشورهای دیگر و داد و ستد با آنهاست و ما تاکنون توانسته‌ایم چهار شهر را به عنوان شهرهای جهانی به ثبت برسانیم. اما این کافی نیست و لازم است همه نهادها و سازمان‌های مرتبط، کنار هم قرار گیرند و زمینه را برای معرفی و توسعه صنایع دستی فراهم آورند.

او به ضرورت نوآوری اشاره و بیان کرد: امروز سلیقه مردم و نیاز آنها تغییر کرده و هنرمندان صنایع دستی باید مخاطب امروز خود را بشناسند. برای مثال هنرمندانی که در تبریز و شهرهای دیگر آذربایجان، مشغول بافتن فرش هستند، دیگر نمی‌توانند از همان طرح‌ها و رنگ‌های پیشین استفاده کنند چراکه سلیقه مردم دنیا تغییر کرده و دیگر رنگ‌های گرم و فضاهای شلوغ، چندان طرفدار ندارد و هنرمندان ما باید سلیقه مخاطب امروز را بشناسند و جهانی شدن شهرها به این شناخت کمک می‌کند.

کد خبر 4038903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha