به گزارش خبرنگار مهر، دومین کارگاه شعر پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در شهر مقدس مشهد برگزار شد.
در این کارگاه که بخش قابل توجه از آن به شعرخوانی شاعران جوان حاضر در این مراسم اختصاص داشت، مهدی رجب علی زاده از داوران بخش شعر سنتی این مهرواره در در نقد اشعار خوانده شده در این مراسم اظهار داشت: توحیدیه در شعر فارسی گستره وسیعی دارد و به صرف توصیف یک موضوع در قالب شعر نمیشود آن شعر را در ردیف و ادامه توحیدیه های شعر کهن فارسی قرار بدهیم.
وی ادامه داد: یکی از خلاء های شعر امروز جوان، توجه به زبان و معنا در بیان شاعرانه است و خوشحالیم که برخی از غزلهای رسیده به ایندوره از مهرواره سوره از این حیث مشکلی نداشته بودند.
حامد عسکری داور بخش ترانه این دوره از مهرواره سوره نیز در نقد ترانههای خوانده شده در این کارگاه گفت: وقتی ترانه اتفاق میافتد که شاعر از کلمات معمولی و کلمات گفتار بتواند اتفاق و رستاخیزی در واژه بیافریند و به حجم زبانی خود بیافزاید. پس باید همواره سرودههایمان را از این منظر مورد توجه و سنجش قرار دهیم
وی همچنین گفت: اثر هنری، هر چقدر شخصی تر و منطقه ایی تر باشد، جهانی تر می شود. همچنین گاهی نبوغ هنرمند در این است که بتواند بخشی از زندگی شخصیتی را با زبانی هنرمندانه برای مخاطبانش روایت کند.
محمود حبیبی کسبی دبیر علمی بخش شعر این مهرواره نیز در این کارگاه با بیان این که شاعران جوان باید به سمت تجربه و آزمودن وزنهای تازه تر در شعر بروند، اظهار کرد: مبحث وزن در شعر سنتی، بحث مهمی است. اگر شاعر خود را در اوزان خاص محدود کند، دایره واژگانی خود را محدود کرده و فضای شهری خود را هم تنگ تر کرده است.
مقیمی از دیگر شاعران و داوران مهرواره سوره در این نشست نیز با اشاره به شیوه خوانش اشعار توسط شاعران حاضر در کارگاه، عنوان کرد: شاملو بخشی از موفقیت خود در شعر را مدیون نوع خوانش و ارائه اشعارش بود. شاعر هنگام خوانش شعرش باید احساس خود را دخیل کند و شعر را خوب بخواند.
وی همچنین با اشاره به موضوه ردیف در اشعار شاعران جوان گفت: برخی شاعران حاضر در کارگاه، در انتخاب ردیف باید دقت کنند و ببینند ردیفی که برای شعرشان انتخاب می کنند به دل مخاطبانشان می نشیند یا خیر.
نظر شما