تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع):

خیر و کامیابی به معنای لذت همیشگی انسان است

شناسهٔ خبر: 4086007 -
ری- تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در جهان بینی اسلامی، خیر، سعادت، فلاح و کامیابی، لذتی است که برای زندگی همیشگی انسان سودمند است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد محمدی ری شهری، پیش از ظهر چهارشنبه در ادامه جلسه تفسیر قرآن که در حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت : قرآن پس از توصیف متقیان به ایمان ، اقامة نماز ، انفاق و یقین به آخرت در آیات نخستینِ سوره بقره ، با تأکید ، اهل تقوا را همان « مفلحان » دانسته است ، بنابراین ، همه آثار تقوا ، آثار و نشانه های فلاح نیز هست.

وی افزود: در این رابطه ، آیاتی که برکات تقوا را بیان کرده اند سه دسته اند، دسته اول اشاره به کامیابی متقیان در دنیا دارند، دسته دوم اشاره به کامیابی متقیان در آخرت و دسته سوم کامیابی متقیان در دنیا و آخرت را بیان می کنند.

ری شهری در ادامه افزود : برای تبیین دقیق تر فلاح و کامیابی متقیان در دنیا ، توضیح کوتاهی درباره خیر و شر ، کامیابی و ناکامی در جهان بینی اسلامی داریم.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت : در جهان بینی اسلامی ، خیر ، سعادت ، فلاح و کامیابی ، لذتی است که برای زندگی همیشگی انسان سودمند باشد ، در مقابل ، شر ، زیان و ناکامی ، رنجی است که برای زندگی همیشگی انسان زیان بار باشد . بر این اساس ، در جهان بینی اسلامی ، رنجی که پس از آن کامیابی همیشگی در بهشت جاوید است ، شر و ناکامی محسوب نمی شود ، در مقابل ، لذتی که رنج و درد و ناکامی همیشگی دوزخیان را در پی دارد ، کامیابی به حساب نمی آید .

این مفسر قرآن در ادامه افزود از این رو ، قرآن کریم شهادت در راه خدا را خیر  و سعادت و کامیابی می داند در صورتی که در جهان بینی مادیگرایانه شر و ناکامی است . همچنین ، ثروت فراوان که از نظر قرآن برای رفاه زدگان و استثمارگران ، شر ، ناکامی و مایه بدبختی است ، در صورتی که در جهان بینی مادیگرایانه چنین ثروتی کامیابی و خوشبختی محسوب می شود .

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه بحثِ تفسیر دومین دسته از آیات قرآن که فلاح و کامیابی معنوی و اخروی را تبیین کرده و افزود :آیاتی که برکات تقوا را برای زندگی همیشگی انسان بیان کرده اند در واقع فلاح و کامیابی معنوی بشر را تفسیر می کنند، از این دست، آیه بیست و نهم انفال که دربارة نقش تقوا در پیدایش روشن بینی و بصیرت و آمرزش گناهان است و آیات ۵۴ و ۵۵ سورة قمر که اشاره به لذت های مافوق تصور انسان در بهشت جاوید دارند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 0 =