به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،مبانی نظری باغ ایرانی ، منابع بازشناسی باغ ایرانی ، سیر تحول باغ ایرانی (در گذر زمان )، حفاظت مرمت احیا و توسعه پایدار ، توصیف باغ ایرانی و راهکارهای حضور باغ در زندگی امروز، موضوع مقالاتی است که در این کتاب به چاپ رسیده است .
در مقدمه گردآوران کتاب آمده است ؛"نخستین همایش بین المللی باغ ایرانی "همزمان با نمایشگاه "باغ ایرانی ؛حکمت کهن ، مظهر جدید " که در سال ۱۳۸۰برنامه ریزی شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، موزه هنرهای معاصر و وزارت مسکن و شهرسازی وقت و پس از دوره سه سال تدارک در مهر ماه ۱۳۸۳در سالن نمایش موزه هنرهای معاصر و در باغ فین کاشان برگزار شد .
گرد آوری مقالات سخنرانان و تبدیل کردن آنها به یک جلد کتاب کار دشواری بود که ۱۰سال به طول انجامید اما مطالب همچنان تازه و بکر هستند.
سید محمد بهشتی ریاست وقت سازمان میراث فرهنگی و رییس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مقدمه ای بر این کتاب نوشته است : نخست اینکه اصطلاح "باغ ایرانی "شیوه ای خاص از باغ سازی در جهان را معرفی می کند که می توان آن را هم تراز باغ های اروپایی و باغ های شرقی یکی از معدود شیوه های بنیادین در تاریخ باغ سازی دانست .
باغ ایرانی معادله ای با قدمتی به درازاری زندگی در فلات ایران و به پیچیدگی پهن کردن بساط سکونت در این سرزمین است چنان که می توانیم بگوییم سکونت در ایران با ایجاد باغ پیوندی وجودی دارد .
در برابر باغ ایرانی باید همواره پرسشگر باشیم و فراموش نکنیم که دانسته های ما درباره این مفهوم تنها زمانیکه باب پرسش های جدیدی بگشاید و ما را به نادانسته هایمان آگاه کند ارزشمند است و در غیر اینصورت موضوع را در حجاب خواهد برد .
نخستین همایش باغ ایرانی از آن جهت رویداد خجسته ای بوده است که آتش پرسش ها و طلب ما را برافروخته تر کرد و جای بسی خشنودی است که بعد از نزدیک به یک دهه مقالات این همایش منتشر می شود و به دست طالبان آن می رسد.
سید احمد محیط طباطبایی نیز در سخن دبیر اجرایی همایش آورده است : باغ ایرانی مکانی در عین محدودیت باراز و رمز ها و جایگاه خاطره و خیال برانگیزش در فضای محصور نمی ماند و وسعت آن فراتر از دیوارهای طبیعت و نیز فراتر از ماهیتی صرفا کالبدی و عینی رابطه با نظم کیهانی را نیز تداعی می کند ، بدین سان این طبیعت اهلی شده همزمان از ارزش های زیبایی ، متعالی و سودمند برخوردار است .
در سخن دبیر علمی همایش به قلم محمد امین میر فندرسکی نیز آمده است ؛باغ ایرانی یکی از کهن ترین مظاهر هنر ایران است که طی قریب ۵۰قرن با تداومی شگفت انگیز اندیشه و آهنگ سحر آمیز زندگی ساکنین سرزمین پهناوری را متبلور ساخته است .
باغ در فرهنگ زبان فارسی معنی و مفهوم گسترده ای دارد و در ادبیات عرفانی ایران به مفهوم کمال زیبایی و جلوه های معنوی آمده است :بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست .
نگرش انتزاعی به جهان هستی که پایه و اساس اندیشه های هنر ایران را تشکیل می دهد ؛در باغ ایرانی تجسم مادی می یابد ، باغ ایرانی مهر و نشانی تمدنیاست که نمایشگر سطوح مادی و معنوی تصورات هنری است.
این کتاب مشتمل بر ۴۵مقاله با عناوینی همچون ؛ غزل باغ ایرانی ، باغ ایرانی و حکمت مینوی ، هواخوری باغ ، باغ صد رنگ ، کوشک باغ های صفوی اشرف البلاد ، باغ چهلستون اصفهان ف حضور باغ ایرانی در زندگی امروز و ... است.
نظر شما