۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

تارهایی که ساز عرفان می زنند/ غنای کلام در موسیقی مقامی خراسان

تارهایی که ساز عرفان می زنند/ غنای کلام در موسیقی مقامی خراسان

بیرجند- پژوهشگر و فعال در حوزه موسیقی مقامی خراسان گفت: در موسیقی شرق خراسان به واسطه بهره مندی از اشعار شاعران بزرگ رگه هایی از مذهب و عرفان وجود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استانها: مگر می‌شود که در خراسان بزرگ به دنیا بیایی و در شهری زندگی کنی که بسیاری از کودکانش با دو تار آشنا هستند و علاقمند به موسیقی عمیق و پر محتوای مقامی و محلی شرق خراسان نشوی.

در جذابیت موسیقی محلی خراسانی همین بس که برخی از آهنگ‌ها و ترانه‌های آن که چون نوایی نوایی که توسط استاد غلام‌علی  پور عطایی اجرا شد توسط بسیاری از خوانندگان قدیم و جدید ایرانی بازخوانی شده است و از جمله کارهای موسیقایی است که بسیاری از ایرانیان بر لب زمزمه می‌کنند.

و در بزرگی موسیقی مقامی و محلی خراسان جنوبی باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از فعالان این نوع از موسیقی از اشعار پر محتوای شعرای بزرگی چون سعدی، طیب اصفهانی، سعدی، حافظ و جامی در آثار خود استفاده می‌کنند.

هر چند در حال حاضر سبک های موسیقی فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنان با فرهنگ ما تناسبی ندارد ولی جوانانی هستند که با تعهد به هنر غنی ایرانی در عرصه موسیقی، موسیقی مقامی و محلی خراسان را دنبال می‌کنند.

یکی از این جوانان غفور محمد زاده است که خوانندگی، نوازندگی و پژوهشگری در زمینه موسیقی خراسان  را تجربه کرده و در این زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورده است.

غفور محمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من در خانه ای بزرگ شدم که در آن افرادی چون استاد برجسته پور عطایی در آن رفت و آمد داشتند و در شهری چون تربت جام رشد کردم که کودکانش با دو تار آشنا بودند.

وی بیان کرد: همه این موارد باعث شد که  من نیز به سمت موسیقی مقامی و محلی شرق خراسان کشیده شوم و از سال ۷۳ نیز کار را به صورت جدی شروع کردم.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: در نهایت در سال ۷۶ در جشنواره موسیقی جوان به عنوان نفر اول در رشته دوتار نوازی شرق کشور برگزیده شدم و چند سال بعد نیز کارم را با همکاری با صدا و سیمای خراسان رضوی آغاز کردم.

موسیقی خراسان از غنی‌ترین موسیقی‌های نواحی است

محمد زاده افزود: از سال ۹۱ نیز مسئولیت واحد شعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی را دارم و همچنان در زمینه موسیقی مقامی و محلی خراسان کار و پژوهش می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه موسیقی مقامی خراسانی از غنی‌ترین موسیقی های نواحی است که با زندگی ما عجین شده گفت: موسیقی مقامی برای آیین‌های مرتبط با تولد، ختنه سوران، مراسم ازدواج و حنابندان آثار موسیقیایی مربوط به خود را دارد.

این فعال حوزه موسیقی با تأکید بر اینکه در حوزه محتوا نیز موسیقی مقامی و محلی شرق خراسان کلام محور است، اظهار کرد: در اشعار مورد استفاده در آثار موسیقی مقامی و محلی  خراسان عرفان و مذهب وجود داشته و در مدح بزرگان دین آثار بسیار ارزشمندی در این دسته از موسیقی وجود دارد.

محمدزاده بیان کرد: از دیگر دلایل غنی بودن محتوای موسیقی مقامی استفاده از اشعار شاعرانی چون سعدی، حافظ، وحشی بافقی، عبدالرحمن جامی و خواجه عبدالله انصاری است.

استفاده از اشعار شاعران بزرگ در آلبوم هفت شهر عشق

وی ادامه داد: چندی پیش آلبوم من با عنوان هفت شهر عشق  با حمایت حوزه هنری خراسان جنوبی رونمایی شد که در این آلبوم موسیقی عرفانی خراسان را مطرح کرده و از اشعار شاعران بزرگی همچون عطار، حافظ، شیخ احمد جامی، صناعی، وحشی بافقی و مولانا استفاده نمودم.

پژوهشگر موسیقی خراسان گفت: نام آلبوم من یادآور این بیت مشهور است که عطار هفت شهر عشق را طی کرده است و ما هنور اندر خم یک کوچه‌ایم.

محمدزاده که شاعری را نیز تجربه کرده است، اظهار کرد: با گذاشتن نام هفت شهر بر روی آلبوم خودم می‌خواستم این نکته را بیان کنم که علی‌رغم همه فعالیت‌هایی که در حوزه شعر و موسیقی انجام داده‌ام در قبال بزرگان ادب و شعر چون عطار هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.

کسب دیپلم افتخار در جشنواره تولیدات مراکز  استان‌های صدا و سیما

وی بیان کرد: در سال جاری در جشنواره تولیدات مراکز استان ها هشت اثر از مرکز خراسان جنوبی به مرحله نهایی راه پیدا کرد که در نهایت دیپلم افتخار بهترین اثر کاربردی در ساختار موسیقی مقامی را برای اثر «مقام خراسانی» را کسب کردم.

دارنده  مدرک درجه سه هنری در رشته نوازندگی دوتار شرق خراسان ادامه داد: تدوین کتاب فرهنگ نامه موسیقی تربت جام از دیگر کارهایی است که در حوزه پژوهشگری موسیقی انجام دادم و در این کتاب ریشه های موسیقی تربت جام را مورد بررسی قرار دادم.

محمد زاده گفت: از همان ابتدا تمایل داشتم که یک ساز را به صورت تخصصی یاد گرفته و در این زمینه پراکنده کار نکنم و از این جهت ساز دو تار را انتخاب نموده و تا به امروز نیز با این ساز اصیل ایرانی انس دارم.

وی اظهار کرد: با اشاره به اینکه موسیقی نواحی مختلف خراسان جنوبی بسیار شیرین و دلچسب است، گفت: بعد از موسیقی مقامی و محلی خراسان علاقمندی خاصی به موسیقی بختیاری به ویژه آثار استاد بهمن علاء الدین، موسیقی بلوچی، کردی دارم.

هنر هویت دهنده جامعه است

مسئول واحد شعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به همه هنرمندان جوان توصیه می‌کنم که آشنایی با موسیقی منطقه خود را افزایش دهند، یادآور شد: هنر هویت دهنده یک جامعه است و فعالان موسیقی نواحی برای تولید اثر نباید منتظر حمایت های فرد و نهاد خاصی بوده بلکه  باید تکیه بر توان فردی و غنای هنر ایرانی داشته باشند.

بی شک کار در عرصه موسیقی نواحی و محلی به ویژه اگر چون موسیقی مقامی خراسانی محتوای غنی ادبی نیز داشته باشد به واسطه پیوند دادن انسان با غزل حافظ و سعدی و کلمات عارفانه خواجه عبدالله انصاری موجب لطافت روح انسان می شود.

از طرف دیگر در شرایطی که در بازار آشفته دنیای امروز هر اثر بی محتوا و بدون کیفیتی نیز ممکن است نام موسیقی را بر خود بگذارد حمایت از موسیقی اصیل مقامی و جوانان فعالی چون غفور محمد زاده باعث تحکیم هنر غنی ابرانی می شود.                                           

کد خبر 4391358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha