براد پیت در "بابل"
هر شش فیلمساز اذعان کردند چون آنچه در ذهن دارند یا طراحی کرده اند، لزوما همیشه درست از کار در نمی آید، بازنویسی و فیلمبرداری مجدد ضروری است. برای اینکه رویارویی شدید شخصیت لئوناردو دی کاپریو و جک نیکلسن در صحنه ای از "مردگان" زنده تر به تصویر درآید، اسکورسیزی تصمیم گرفت آن سکانس را دوباره فیلمبرداری کند. برای همین فردای فیلمبرداری سکانس، به نیکلسن گفت به چیزی فکر کند که صحنه را تاثیرگذارتر کند. اسکورسیزی گفت: "آن لحظه نمی دانستیم چه اتفاقی می افتد. به همین خاطر است که این کار را انجام می دهم. ناگهان همه چیز خراب و بعد درست می شود."
فریرز هم ناچار شد صحنه های مهم بین هلن میرن در نقش ملکه الیزابت دوم و مایکل شین در نقش تونی بلر را دوباره فیلمبرداری کند. "وقتی فیلم را تدوین کردیم، متوجه شدیم بخشی از کار درست نیست. صحنه هایی که گرفته بودیم اشتباه بود. پیتر مورگان (فیلمنامه نویس) رفت و ارتباط بین ملکه و بلر را درست نوشت. همیشه پشت سرم را جارو می کنم تا هیچ چیز اشتباه باقی نماند."
گونزالز ایناریتو 17 روز پیش از آغاز فیلمبرداری "بابل" در مراکش، از بازیگرانی که به او معرفی شده بودند، راضی نبود. برای همین تصمیم گرفت از بالای مناره یک مسجد اعلام کند به بازیگر نیاز دارد. نتیجه کار قرار گرفتن گروهی نابازیگر ـ که تا پیش از آن حتی دوربین هم ندیده بودند ـ رو به روی حرفه ای هایی مانند براد پیت و کیت بلانشت بود. فیلمساز مکزیکی به قدری از نتیجه کار راضی بود که بعضی از صحنه های دیگر فیلم را هم با بازیگران جدید مجددا فیلمبرداری کرد. ایناریتو گفت: "مثل این بود که آندره آغاسی را رو به روی کسی قرار دهی که به عمرش راکت به دست نگرفته است. صداقت آنها برای من موهبتی بود. بهتر از این نمی شد."
کاندن، کارگردان "دختران رویایی"، گفت انتخاب بازیگر هر یک از نقش های فیلم برایش بسیار سخت بود. او پیش از آغاز فیلمبرداری دو هفته صبر کرد تا جنیفر هادسن، بازیگر تازه کار و یکی از رقبای مسابقه "امریکن آیدل" را برای نقش شخصیت "افی" به جمع بازیگران اضافه شود. کاندن اصلا به درست بودن انتخاب خود اطمینان نداشت، هر چند مراحل پیچیده تست بازیگری به او کمک کرد. او باید به غریزه خود تکیه می کرد.
فیلمبرداری آخرین لحظه های "مردگان" هم برای اسکورسیزی کار بسیار سختی بود، صحنه ای که یک موش واقعی در نزدیکی جنازه شخصیت اصلی فیلم در پسزمینه دیده می شود. این آخرین صحنه ای بود که باید فیلمبرداری می شد. اسکورسیزی تصدیق کرد انتخاب بهترین زاویه برای ورود موش به کادر هفته ها طول کشید. در نهایت، اسکورسیزی تصمیم گرفت موش را در حالی به تصویر بکشد که از نرده بالکن به آرامی به سمت بدل بازیگر نقش اصلی حرکت می کرد. "موش فوق العاده ای بود. یک موش واقعی. از این کار خوشش آمده بود. صبحانه مفصل می خورد. به او خوش می گذشت! برداشت مجدد؟ نیازی نبود." راب لگاتو، استاد جلوه های ویژه، نما را آنطور که باید اصلاح کرد.
گونزالز ایناریتو هم در صحنه ای با حضور دو پسربچه مراکشی باید از گله ای شامل 300 بز فیلمبرداری می کرد. او گفت: "یک کابوس بود. بز، بز است دیگر!" او نیز برای فیلمبرداری نمای پایانی کار دشواری داشت. دوربین باید از روی بالکن یک آسمانخراش در توکیو عقب می کشید. مقامات ژاپنی به او اجازه استفاده از هلی کوپتر ندادند. ضمنا نمی توانست بین دو ساختمان یک کابل بکشد و از آنجا فیلمبرداری کند. برای همین ردریگو پری تو، فیلمبردار روی ساختمان یک "دالی" و یک "کرین" گذاشت و بخش اول سکانس را فیلمبرداری کرد و بعد این تصاویر را با عکس هایی از زوایای متفاوت تلفیق کرد.
نظر شما