به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، بیست و دومین جشنواره فیلم مستند جیهلاوا در کشور چک دیشب ۳۰اکتبر (۸ آبان) به کار خود پایان داد و مستند بلژیکی «جای خالی» اثر الکساندر کندی توانست جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین الملل را از آن خود کند اما آن چه در این دوره به چشم آمد تمرکز جشنواره بر فیلم های مستند لبنانی بود. در هفته گذشته بیش از ۱۱ فیلم مستند لبنانی در جشنواره جیهلاوا به نمایش درآمد که در اکثر آن ها تصویری غنی از زندگی روزمره و معمول در کشوری که سال ها درگیر جنگ بوده ارائه شده است؛ موضوعاتی که تعمدا جزو اهداف برگزارکنندگان جشنواره نیز بوده است، گستره کاملی از زندگی، هنر و مباحث اجتماعی در بخشی به نام «لبنان: میان خاکستر و گل سرخ».
رنه کوباسک از مسئولان جشنواره در این باره گفت: این تمرکز ویژه بر سینمای مستند یک کشور اولین بار است که در جیهلاوا روی می دهد و جوانه آن در دوره قبلی جشنواره سبز شد. در جریان جشنواره سال ۲۰۱۷ در مجموع ۵ فیلم از لبنان به بخش مسابقه اصلی راه پیدا کردند و این توجه ما را به تحرکات حیرت انگیز سینمای لبنان در سال های اخیر جلب کرد. پس از بحث و گفتگو و انجام یک سری تحقیقات متوجه شدیم بسیاری از مستندسازان چک در حال کار روی پروژه هایی در یا درباره لبنان هستند. بدین صورت بود که جشنواره مصمم شد در دوره بعدی خود بخش ویژه ای به این کشور اختصاص دهد. ما تصمیم گرفتیم نگاه دقیق تری به مستندهای لبنانی بیندازیم و در این بین عناوین جذاب بسیاری یافتیم، فیلم هایی که اکثرا متاثر از فرهنگ فرانسوی بودند.
از میان این عناوین میتوان به مستند کوتاه «تابستان» اثر فرح ابوکروب فیلمساز فلسطینی متولد لبنان و ساکن چک اشاره کرد. نوعی دفترچه خاطرات ویدیویی که بازتاب کودکی فیلمساز در میان بمباران ها است. ابوکروب در فیلم خود علاوه بر درگیری های دوران جنگ بر زندگی خانوادگی خود تمرکز می کند و به بیان احساس شرم و گناه خود از متولد شدن در قسمتی از لبنان که به او اجازه داشتن پاسپورت و سفر می دهد، می پردازد، چیزی که فلسطینیان متولدکرانه غربی لبنان تنها خواب آن را می بینند.
در فیلم دیگر با عنوان «ناپدید شدن گویا - The Disappearance of Goya» اثر تونی گیتانی شخصیت های لبنانی معاصر در هزارتویی از تصاویر دنبال یافتن معنای جنگ هستند. فیلم در میان تصاویر به جستجو می رود و البته قالب های از پیش ساخته ذهنی مخاطب را نیز به بازی می گیرد، درست مانند آغاز فیلم که با عکسی از یک اعدام نظامی مواجه می شویم و بعد می فهمیم که آن تصویر با استفاده از گروهی از بازیگران ساخته و با دود و خون تقلبی پرداخت شده است.
«شورش: ۳جنبش» فیلم لبنانی دیگری از رانیا استفان است که به تظاهرات ماموران شهرداری می پردازد و «قیامت» ساخته عروا مقداد به بررسی اثر پناهجویان سوری بر لبنان می پردازد.
جشنواره بین المللی فیلم مستند جیهلاوای چک سال ۱۹۹۷ توسط گروهی از دانشجویان و دانش آموزان چک تاسیس شد و هم اکنون یکی از بزرگترین جشنواره های مستند در اروپا است. امسال در بیست و دومین دوره جشنواره که ۲۵ تا ۳۰ اکتبر ( ۳تا ۸ آبان) برگزار شد، ۳۲۷ فیلم به نمایش در آمد و بیش از ۴۰ هزار نفر از این رویداد بازدید کردند.
نظر شما