آهنگساز فیلم سنتوری ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهرگفت : ابتدا هر یک از قطعات ساخته می شد و بعد آقای مهرجویی صحنه ها را بر روی آن درست می کرد وفیلمبرداری شروع می شد .
اردوان کامکار در ادامه گفت : با وجود کمک فکری آقای مهرجویی ، من درمورد ساخت ملودی ها کاملا آزاد بودم ، البته انتخاب کلام قطعات و نیز انتخاب خواننده به عهده من نبود وهیچ نقشی در این زمینه نداشتم .
کامکار در توضیح این مطلب که چرا در این فیلم ، ابتدا موسیقی ساخته می شد گفت : یکی از دلایل این است که فیلم سنتوری فیلمی موزیکال است و اساس فیلم بر مسئله نوازندگی شخصیت اصلی بنا گذاشته شده است . شخصیت اول این فیلم ، درسکانس های مختلف ودر هرشرایطی لازم بود نوازنده خوبی باشد و سکانس های مربوط به نوازندگی شخصیت اصلی نمی توانست مونتاژ شود .
وی در ادامه گفت : انتخاب بازیگر اول برای این فیلم کار دشواری بود چرا که می بایست دستهای این بازیگر شبیه دستهای من باشد تا تفاوتی در تصاویر مربوط به نوازندگی من و نقش های ایشان ، ایجاد نشود . بالاخره برای این مطلب ، بهرام رادان را پیدا کردیم که دارای این شرایط بود و از آنجائی که من از چند ماه پیش با او نوازندگی سنتور را کار کردم، موفق شد بین دستهایش ولب خوانی هماهنگی خوبی به وجود بیاورد هر چند که کار او مشکل تر از لب خوانی بود چرا که همراه حرکات دست ، فیگور او نیز می بایست درست می بودو به نظر من بهرام رادان چون توانایی ریتم خوبی دارد، توانست به نحو احسن از عهده این کار برآید .
این آهنگساز افزود : از حدود 15 سال پیش، آقای مهرجویی که هم اکنون نوازنده خیلی خوب سنتوراست، دوست من بوده و ما با هم سنتور کار می کردیم. در همین رابطه، ایشان همیشه دوست داشت که فیلمی در این مورد بسازد. حتی پیش از ساخت این فیلم اتودهایی هم زد که در آنها نوازندگی سنتور به عهده من است که در واقع تیتراژ اول "سنتوری" (صحنه های کوک کردن ساز) متعلق به همان اتودهاست.
اردوان کامکار پیرامون ویژگی های موسیقی این فیلم گفت: از آنجائی که آقای مهرجویی از ده، پانزده سال پیش با سبک نوازندگی من در ساز سنتور آشنا بوده و از آن استقبال می کرد، خواستند که در این فیلم از سبک مدرن نوازندگی سنتور استفاده شود. در صحنه هایی از این فیلم، هنرپیشه نقش اول می بایست در مجالسی همچون عروسی و... حاضر شود و به نوازندگی بپردازد. بنابراین لازم بود برای این صحنه ها، موسیقی مجلسی و پاپ ساخته شود ، با این تفاوت که لازم بود حتی این قطعات دارای قدرت نوازندگی و تکنیک بالایی باشد . به گونه ای که وقتی یک نوازنده حرفه ای به آنها گوش می کند، متوجه توانایی نوازنده سنتوربشود و این یکی از پیچیدگی های آهنگسازی این فیلم بود.
اردوان کامکار در مورد شرایط کار آهنگسازان فیلم در ایران گفت: در غالب اوقات، دست آهنگساز در ساخت موسیقی فیلم باز نیست و این اولین محدودیت است. همچنین از آنجائی که غالب کارگردانان ایرانی اهمیت لازم را برای موسیقی فیلم قائل نیستند، بودجه کافی برای آن در نظر نمی گیرند.بنابراین در اکثر موارد آثار خوبی در حیطه موسیقی فیلم نمی بینیم که این مطلب لطمه جدی به فیلم وارد می آورد. البته من این نظر را صرفا در جایگاه یک بیننده می گویم و صاحبنظر نیستم.
وی در پایان گفت: خوشحالم که افتخار همکاری با داریوش مهرجویی و نیز افتخار همکاری با بسیاری از متخصصین و صاحبنظران سینما رادر این فیلم داشتم .
نظر شما