تمرکزجشنواره قوام برآسیب های اجتماعی بعدازحوادث طبیعی

شیراز- در نشست هماهنگی کارگاه – مسابقه قوام الدین شیرازی بر این موضوع تاکید شد که این کارگاه مسابقه در پنجمین دوره خود بر لایه ها و آسیب های اجتماعی بعد از بلایای طبیعی تمرکز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالوهاب زنگنه دبیر کارگاه – مسابقه قوام الدین شیرازی ظهر شنبه در این نشست هماهنگی بیان کرد: این رویداد با هدف آموزش معماری از ۵ سال پیش آغاز به کار کرد و مهمترین شاخصه آن نیز این است که اولین رویداد تخصصی بود که تبدیل به فستیوال شهری شد و تأثیرات خودش را داشت به گونه‌ای که جریان‌های مختلفی متأثر از این رویداد نیز شکل گرفت یا از آن تأثیر گرفته بودند.

وی با اشاره به اینکه در این رویداد بر خلاف سایر رویدادهای معماری، اثر خلق و ساخته می‌شود، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های جشنواره قوام الدین شیرازی مواجهه مستقیم جامعه با امور معماری است تا پتانسیل‌های این بخش به غیر از مقوله سرپناه نشان داده شود.

دبیر این جشنواره بیان کرد: این رویداد نشان می‌دهد که معماری فقط به حوزه سرپناه ساختن محدود نیست.

زنگنه ادامه داد: شاید بزرگترین دستاوردی که بتوان برای این رویداد تصورکرد همدلی و وفاق عمومی بود که برای برگزاری جشنواره قوام الدین شیرازی رقم خورد.

در ادامه جلسه مهران داوری هنرگردان جشنواره قوام الدین شیرازی نیز در این نشست بیان کرد: تصمیم داریم که نگاه جدیدی در حوزه معماری نسبت به سرپناه داشتیم و بر آن شدیم که لایه‌های اجتماعی بعد از زلزله کرمانشاه را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس شیوه مداخله معماری در زندگی اجتماعی افراد مدنظر قرار گرفت، افزود: بر این اساس بر آن هستیم که بعد از وقوع بلایای طبیعی بتوانیم برای آلام بخشیدن به افراد تأثیرگذاری داشته باشیم.

داوری با اشاره به پیشینه مداخله معماری در زندگی اجتماعی افراد به خصوص بچه‌ها نیز گفت: پیشینه این موضوع را در هلند بعد از جنگ جهانی دوم می‌توان مشاهده کرد که با طراحی زمین بازی سعی شد مداخله و تأثیر خوبی بر پرورش نسل‌های بعدی صورت گیرد.

هنرگردان جشنواره قوام الدین شیرازی با اشاره به سفری که به کرمانشاه انجام شده نیز بیان کرد: برای کرمانشاه نقاطی برای نصب سازه‌های این مسابقه انتخاب شد که در همین حین عده‌ای از استان لرستان نیز تقاضا کردند که بعضی از این سازه‌ها در این استان نیز نصب شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب فضاهای بازی ما از چین وارد می‌شود، بیان کرد: این فضاهای بازی، گستره جدیدی برای ایجاد خلاقیت در استفاده کنندگان ایجاد نمی‌کند. تجربه امسال ما در ایجاد زمین بازی قابل جابجایی تجربه جدیدی است که بتوان این قصه را همچنان در آینده دنبال کنیم.

در ادامه این جلسه مهدی پیروی دبیر اجرایی مسابقه نیز بیان کرد: وقتی به کرمانشاه سفر کردیم با مسئولانی مواجه شدیم که روزی ۲۰ ساعت کار می‌کردند به گونه‌ای که اکنون شهر سر پل ذهاب به هیچ عنوان چهره شهر آسیب دیده را ندارد.

وی بیان کرد: به عنوان یک ایرانی مدیون افرادی هستیم که در این منطقه مشغول فعالیت هستند.

مهدی پارسایی کارشناس مسئول آموزش و پژوهش حوزه هنری فارس نیز در این جلسه بیان کرد: از نزدیک پیگیر تلاش‌های متولیان این جشنواره بودم و اقداماتی که صورت گرفته جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری مانند سال قبل در کنار برگزار کنندگان این جشنواره است، ادامه داد: هم به لحاظ نرم افزاری و هم از لحاظ استفاده از این سازه‌ها ما آمادگی کاملی داریم.

کد خبر 4589399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =