۳ چالش اساسی در مسیر اسلامی سازی دروس در آموزش و پرورش وجود دارد

مؤسس پژوهشکده تعلیم و تربیت در همایش همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» گفت: سه چالش اساسی در مسیر اسلامی سازی دروس در آموزش و پرورش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» روز گذشته پنجم اردیبهشت در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی لطیفی مؤسس پژوهشکده تعلیم و تربیت و استاد فلسفه تعلیم و تربیت در این همایش با بیان این که سه چالش اساسی در مسیر اسلامی سازی دروس در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: چالش اول یا همان سطح نخست که لایه‌های بنیادین بحث را شامل می‌شود نوعی ساده انگاری در ارتباط با مبانی نظری آموزش و پرورش است.

وی افزود: این در حالی است که تعلیم و تربیت و نظام آموزش مدرسه‌ای یک پدیده مدرن بسیار پیچیده است و دقیقاً همان چالش‌ها و مصیبت‌های بانکداری در حوزه مدرسه نیز وجود دارد، هرچند واژه مدرسه بسیار زیبا است.

حجت الاسلام لطیفی یادآور شد: بنده سندی دیدم که یکی از وزرای دربار شاهان قاجار تأکید کرده بود که وقتی فرهنگی از غرب وارد کشور می‌شود خوب است که واژه‌های غربی تغییر پیدا کند تا حساسیت‌زا نباشد، مدرسه دقیقاً از همین مقوله است.

وی با بیان این که مشکل اصلی ساده انگاری در مواجهه نظری با این گونه مسائل است، گفت: ما وقتی از نقش دین در برنامه درسی صحبت می‌کنیم باید اصل برنامه درسی را بدانیم، در حالی که گاهی ما این ساده انگاری مفاهیم مدرن را در پیش پوشش الفاظ تاریخی بیان کردیم و اجازه ندادیم که خودش را نشان بدهد در حالی که بدون ترجمه اگر می‌آمد بهتر خودش را نشان می‌داد.

این پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: چالش دوم ناظر به اسناد و منویات و ملاحظات بالادستی است، چرا که کشور ما دچار سند نویسی و سند زدگی است که در برخی زمینه‌ها کفایت نظری را ندارند و مشکلات جدی را پی داشته است.

وی اضافه کرد: هرچند سند شرط لازم است ولی شرط کافی نیست، یعنی عیب گاهی در خود سند است و گاهی در فرهنگ است که هر دو باید اصلاح شود؛ چالش سوم آن است که عمل زدگی‌ها در مقام علم منشأ بسیاری از مشکلات شده است و به همین خروجی نهایی ما قابل اتکا نیست.

حجت الاسلام لطیفی با طرح این سوال که ما چرا به سمت نقد خودمان نمی‌رویم؟ گفت: همین تلقی متأسفانه وجود دارد که ما از تجارب دیگران استفاده می‌کنیم در حالی که چارچوب‌های کلی دیدگاه‌های علم دینی به صراحت در آموزش و پرورش قابل کاربرد نیست پس این پیچیدگی‌ها را باید متوجه باشیم، ما نمی‌توانیم دیگران را نقد کنیم ولی از خودمان حرفی نداشته باشیم.

وی در پایان ابراز کرد: در آموزش و پرورش در طول این چند سال به ویژه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی کارهای زیادی صورت گرفته ولی کافی نیست و هنوز راه نرفته زیاد داریم.

کد خبر 4600564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ط ص معلم IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      0 0
      آموزش اجباری= نابودی امکانات مادی و معنوی. چرا باید دانش آموزان غیرعلاقمند را در کلاس های کوچک 40 نفره تپاند و فرصت را ازدانش آموزان مستعد و علاقمندگرفت! امام صادق علیه السلام آموزش اجباری را رد می کنند.