ساختار نظام سیاسی اسلام بر اساس ولایت است/ ارتباط قلبی مردم و ولی

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان در تفسیر آیه ششم سوره احزاب گفت: ساختار نظام سیاسی اسلام بر اساس ولایت ترسیم شده است و ارتباط مردم و ولی در این نظام ولایی یک رابطه قلبی و اعتقادی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیات سوره احزاب با اشاره به اینکه در سوره احزاب مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده است؛ مسائل مربوط به نظام اسلامی، خانواده، حکومت، ولایت و… اظهار داشت: رهبری فرمودند ما در شرایط جنگ احزاب قرار داریم، اگر تفسیر سوره احزاب را دنبال کنیم متوجه می‌شویم که رهبری چرا فرمودند ما در شرایط جنگ احزاب به سر می بریم؛ این سوره تصویری از مقابله جبهه اسلام در برابر جبهه کفر و استکبار است.

سوره احزاب ویژگی‌های نظام اسلامی را ترسیم می‌کند

وی با بیان اینکه احزاب جمع حزب است. کسانی از کفار، مشرکین و یهودیان در یک طرف قرار گرفته‌اند و در برابر جبهه پیامبر اسلام قرار دارند، تصریح کرد: مثل امروز که جبهه مقاومت یک طرف و جبهه استکبار در مقابل است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه سوره احزاب نظام اسلامی را ترسیم می‌کند که چه خصوصیاتی دارد؛ افزود: در آیه ششم سوره احزاب با عنوان «النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَیٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَیٰ أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُوفًا کَانَ ذَٰلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورًا» ۴ مطلب مطرح شده است؛ شامل ولایت پیامبر بر مؤمنان، همسران پیامبر به منزله مادر مؤمنان هستند، طبقه بندی خویشاوندان در ارث و بهره مند کردن شخص از اموالش از طریق وصیت و امثال آنها.

آیت الله میرعمادی با اشاره به جمله اول این آیه با عنوان «النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» پیامبر نسبت به مؤمنان از خود مؤمنان اولی و سزاوارتر است، گفت: این جمله یعنی پیامبر نسبت به مؤمنان ولایت دارد.

ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است

وی با بیان اینکه آیه ششم سوره احزاب از آیات بسیار مهم قرآن است؛ چون ساختار نظام سیاسی اسلام را ترسیم می‌کند، تصریح کرد: ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است؛ نوع حکومت‌هایی که در دنیا وجود دارد متفاوت است، برخی حکومت‌ها فردی استبدادی است، برخی حکومت‌ها پادشاهی است، برخی حکومت‌ها جمهوری است و مردم در آن نقش دارند و رأی می‌دهند. سوال این است که ساختار نظام سیاسی اسلام چگونه است؟

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است. یعنی از نظر قرآن حکومت به دو قسم تقسیم می‌شود، یا حکومت الهی و ولایی یا حکومت طاغوتی و شیطانی.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه امام راحل هم فرمود اگر جمهوری اسلامی ولایت فقیه نباشد طاغوت است؛ افزود: حکومت یا باید ولایت الله باشد یا ولایت شیطان؛ یا باید ولایت پیامبر و جانشینانش باشد یا ولایت طاغوت و جباران عالم.

نوع زندگی مردم در ساختار نظام سیاسی اسلام زندگی ولایی است

وی با اشاره به اینکه نوع زندگی مردم در ساختار نظام سیاسی اسلام زندگی ولایی است که متأسفانه روی این جهت کار نکرده‌ایم، ادامه داد: ولایت یعنی چه؟ ۴ معنا دارد. قرب و نزدیکی، نصرت و یاری کردن، محبت و دوستی، سرپرستی و اداره امور. معنای چهارم در ساختار نظام سیاسی اسلام مطرح است.

در نظام ولایی بین ولی و مردم رابطه اعتقادی و معنوی برقرار است

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در نظام ولایی بین ولی و مردم رابطه اعتقادی و معنوی برقرار است و این رابطه قابل انفکاک نیست، یعنی وقتی می‌گوئیم نظام ما نظام ولایی است یک نوع پیوند و اتصال بین ولی و مردم برقرار می‌شود، تصریح کرد: فرق ساختار سیاسی اسلام با سایر نظام‌های سیاسی دنیا در این است که بین مردم و ولی ارتباط قلبی و اعتقادی و معنوی برقرار است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه در اسلام حکومت با تعبیر ولایت آمده است و شخصی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد به عنوان ولی معرفی می‌شود، افزود: پیامبر اسلام وقتی به مدینه آمد ساختار نظام سیاسی را بر مبنای ولایت قرار داد.

وی با اشاره به اینکه چند سوال مطرح می‌شود؛ اولویت پیامبر بر مردم چیست؟ آیا در مسائل خانوادگی اولویت دارد؟ آیا در مسائل سیاسی است یا اجتماعی؟ اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی تعبیر دقیقی دارد. می‌فرماید آیه ششم سوره احزاب اطلاق دارد، یعنی اگر اولویت پیامبر بر مردم در مسائل فردی، اجتماعی و فرهنگی بود می‌گفت؛ اما چون آیه اطلاق دارد یعنی پیامبر در تمام امور دین و دنیای مردم ولایت دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با طرح این مطلب که معنای اولویت چیست؟ تصریح کرد: هرکجا امر دایر بین منافع مدنظر پیامبر با منافع مؤمنین باشد، منافع مدنظر پیامبر برتری و رجحان دارد.

ولایت از شئون نبوت است

آیت الله میرعمادی با تشریح علل اینکه چرا پیامبر نظرش رجحان دارد؟ گفت: چند دلیل عقلی داریم. اولاً پیامبر معصوم است و اشتباه نمی‌کند. دوم اینکه پیامبر خیر و صلاح امت و جامعه را در نظر می‌گیرد و نفع شخصی را در نظر نمی‌گیرد؛ سوم اینکه پیامبر هرگز دنبال هوا و هوس نیست. دلیل چهارم این است که بر اساس آیات قرآن اراده پیامبر اراده خداست. به همین جهت می‌گوئیم «النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ».

وی با بیان اینکه هرکجا قرآن کریم پیامبر را با «نبی» خطاب کرد یعنی آن مطلب بعد که می‌آید مربوط به مقام نبوت است و ولایت هم از شئون نبوت است؛ تصریح کرد: شعاعی از ولایت الله به پیامبر رسید و همین شعاع از ولایت از پیامبر به امام علی (ع) رسید. این سرایت ولایت از نبی به وصی بوده است، بعد از وصی در دوران غیبت هم نوبت به ولی می‌رسد، یعنی کسی که وصی به او اذن ولایت داد و لذا ولایت فقیه از اینجا نشأت می‌گیرد.

ولی فقیه تمام اختیاراتی که پیامبر در اداره جامعه اسلامی دارا بود را برخوردار است

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه امام (ره) در کتاب حکومت اسلامی جمله‌ای دارد و می‌فرماید «حکومت اسلامی بدون ولایت فقیه تصور نمی شود»، ادامه داد: پیامبر بر اساس اعتقادات ما سه منصب داشت. منصب نبوت و رسالت، که وحی را می‌گرفت و به مردم ابلاغ می‌کرد، دوم منصب قضاوت و داوری، سوم منصب ولایت و رهبری.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: بعد از پیامبر مقام نبوت و رسالت تمام می‌شود؛ اما بقیه مناصب به امام علی (ع) رسید و سپس به ولی فقیه؛ لذا ولی فقیه تمام اختیاراتی که پیامبر در اداره جامعه اسلامی دارا بود را برخوردار است.

کد خبر 4615807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =