لازمه درک اسلام آگاهی کلی نسبت به قرآن است / رسالت ائمه صیانت از وحی الهی و سنت نبوی بود

مراسم بزرگداشت رحلت پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) و امام علی بن موسی الرضا (ع) در روزهای شنبه و یکشنبه 17 و 18 مارس 2007 به مدت دو شب با حضور هزاران تن از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) با ملیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری مهر،  در این مراسم سخنرانان به تشریح فضایل و مناقب پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) پرداختند و عزاداران نیز همنوا با مداحان اهل بیت با برپایی مراسم سوگواری و سینه زنی این ایام را گرامی داشتند .

در مراسم شب رحلت پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و تلاوت قرآن کریم سید عباس حسینی قائم مقامی رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ضمن تسلیت این ایام به ایراد سخنرانی پرداخت .

حجت الاسلام قائم مقامی با اشاره به مفهوم جاهلیت در قرآن کریم ، لازمه درک عمیق و صحیح از اسلام و قرآن را آگاهی کلی و عمومی نسبت به قرآن و شناخت کدهای اساسی آن بیان کرد و افزود :  درک اسلام و قرآن دارای یک کلیدهای است که بدون این کلیدها نمی توان درک صحیح و عمیقی از قرآن داشت . همه مسلمانان باید بکوشند یک آگاهی کلی و عمومی نسبت به قرآن پیدا کنند و این هم کلیدش این است که نظریه های و کدهای اساسی قرآن را بشناسند .

وی افزود : یکی از آگاهیهایی که می تواند ما را به درک و دستیابی به این کدهای اساسی کمک کند شناخت بعضی مفاهیم زیر ساختی قرآنی است که از آن جمله می توان به مفهوم جاهلیت اشاره کرد. یک معنای عمومی جهل،عدم آگاهی و شناخت وعدم اطلاع است .اما غیر از جهل یک واژه دیگر هم در قرآن وجود دارد که در ادبیات عرب هم به کار می رود و آن واژه جهالت است که به معنای عدم اطلاع و آگاهی نیست بلکه جهالت به معنای نادانی ، نابخردی و حماقت است. از ویژگیهای مهم قرآن این است که بین علم و عقل تفکیک قائل شده است و به تصریح بیان می کند که این طور نیست که هر کس که عالم باشد ، عاقل هم باشد.

حجت الاسلام قائم مقامی اضافه کرد : قرآن کریم واژه جاهلیت را در رابطه با هر رفتاری که برخواسته از منطق و عقلانیت نباشد به کار برده است.  واژه جاهلیت  چهار بار در قرآن کریم آمده است که قرآن چهار نمونه از رفتارهای جاهلی را بیان می کند و به مسلمانان هشدار می دهد که مبادا به این رفتارهای دوران جاهلیت رجوع کنند.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه گفت : مسلمانان ، حتی غیر مسلمانان و کسانی که می خواهند اسلام را بشناسند صرف  این کافی نیست که قرآن را باز کنند و ترجمه آن را بخوانند بلکه باید ابتدا کدهای اصلی قرآن را بشناسند .مثلاً باید اخلاق جاهلی را بشناسند  و نیز زمینه های فرهنگی و تاریخی و شأن نزول آیات قرآن را بررسی کنند .

 شب شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

در شب شهادت حضرت امام رضا (ع) نیز مرکز اسلامی هامبورگ صحنه حضور پرشور مسلمانان و عاشقان آستان مقدس رضوی بود که به عزاداری و سوگواری برای آن امام همام پرداختند . در این مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و تلاوت قرآن کریم سید عباس حسینی قائم مقامی رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ایراد سخنرانی پرداخت .

وی با طرح این پرسش که چرا امام رضا (ع) ولایتعهدی مأمون را پذیرفت ، برای پاسخ به این پرسش به تشریح و تبیین مقاطع زندگی آن حضرت و علل قبولی ولایتعهدی توسط ایشان  پرداخت.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخشی از سخنان خویش گفت :  تمام ائمه یک رسالت را به عهده داشتند و آن روشنگری و آگاهی بخشی و تلاش برای صیانت از وحی الهی و سنت نبوی بود و این رسالت خود را  با توجه به شرایط و اقتضائات عصری  به انجام می رساندند. در رابطه با امام رضا (ع) فراز اصلی امامت ایشان که بیانگر هنر رهبری ایشان است ، قبول ولایتعهدی و آمدن از مدینه به طوس بود. نظریه رایجی که وجود دارد این است که مامون امام را تحت فشار قرار داد و مجبور به پذیرفتن ولایتعهدی کرد. اما اگر این کار درستی نبود امام هم می توانست این مسئله را قبول نکند حتی اگر به قیمت جانش هم باشد. درست است که امام رضا (ع) قبول ولایتعهدی مطلوبش نبود اما آن حضرت در محاسبه ای که نسبت به این قضیه داشته است به این نتیجه رسیده بودند که مصلحت مسلمانان در این مقطع تاریخ قبول ولایتعهدی است.

وی افزود : عصر امام رضا (ع) را می توان عصر ارتباطات و تعاملات فرهنگی مسلمانان نامید چرا که فتوحات مسلمانان زیاد شده بود و کشورهای زیادی مسلمان شده بودند و دانشمندان، فیلسوفان و علماء مکاتب مختلف سؤالات علمی و فلسفی داشتند و موجی از شبهات بوجود آمده بود  و این  بهترین موقعیت است که امام رضا (ع) با آمدن به طوس خود را در چهار راه ارتباطی و در کانون ارتباطات بین الادیان و میان فرهنگی قرار دهد ، ضمن این که شرط می کند که در کارهای سیاسی شرکت نکند.

حجت الاسلام قائم مقامی اضافه کرد : آن حضرت در طول 3  اقامت در طوس  با شرکت در مناظرات با نمایندگان و عالمان ادیان و مکاتب مختلف به بیان عمیق ترین مسائل فلسفی پرداخته  و به دفاع از  محتوای اصلی اسلام و قرآن بهترین دفاع عقلانی را نمودند و اصولاً اگر نقش آفرینی امامان بزرگوار همچون حضرت رضا (ع) نبود در پی تحولاتی که پس از پیامبر (ص) اتفاق افتاد ، بی تردید اسلام از محتوای فکری و اندیشگی خود تهی می شد و به صورت یک آئین قومی – عربی و یک میراث سیاسی – سلطنتی در می آمد. 

 در ادامه شیفتگان و ارادتمندان امام رضا (ع)  با شور و حال خاصی به عزاداری و سینه زنی پرداخته و مراتب ارادت خود را به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ابراز کردند. در پایان مراسم بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء عزاداران میهمان سفره با برکت رضوی بودند .

کد خبر 462678

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =