«دل‌دار» غیرمنصفانه نقد شد/ دلیل دستمزد میلیاردی یک بازیگر چیست؟

عوامل مجموعه تلویزیونی «دل‌دار» در نشستی رسانه‌ای درباره فرآیند تولید و رویکرد محتوایی این سریال مناسبتی و نیز انتقادات وارد به این مجموعه توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست عوامل سریال «دل‌دار» که در شب‌های ماه رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رفت، عصر امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد در سازمان صداوسیما برگزار شد.

آزیتا ایرایی نویسنده فیلمنامه این سریال در ابتدای این نشست درباره متن سریال بیان کرد: برای نگارش بین ۸ تا ۹ ماه وقت گذاشتیم. این کار یکی از بهترین آثارم بود و من تا ۹۰ درصد از اجرای متنم راضی بودم.

نوید محمودی یکی از کارگردانان سریال هم درباره شخصیت‌پردازی آرش و عصبانیت او که منجر به قتل می‌شود، گفت: لحظه‌هایی هست که عصبانیت آنی باعث می‌شود دست به هر کاری بزنید مثل وقتی که در خیابان دو ماشین به هم برخورد می‌کنند و دو طرف با قفل و فرمان به جان هم می‌افتند. ما خواستیم بگوییم در لحظه‌هایی که خشونت آنی سراغ ما می‌آید باید مراقب باشیم.

وی اضافه کرد: طراحی ما این بود که پژمان از دنیا برود و آرش به پدری نزدیک شود که مدت‌ها نبود او را احساس کرده است.

محمودی در بخش دیگری بیان کرد: دل‌دار دومین کار پربیننده تلویزیون شده است و درصد زیادی از مخاطبان را با خود همراه کرده است.

انتقاد بهزاد فراهانی از افت فیلمنامه سریال‌ها

در ادامه بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره حضورش در این سریال عنوان کرد: من قدیمی‌ترین کارمند تلویزیون هستم و از تلویزیون هم دلخورم و بارها هم این را بیان کرده‌ام. تلویزیون از مسائل مردم زحمتکش نمی‌گوید و فیلمنامه‌ها افت کرده است. به نظرم دوره خط‌کشی‌ها دیگر تمام شده است و فیلمنامه نویسان باید از خانه‌های خود خارج شوند.

محمودی در ادامه درباره ممیزی‌های سریال اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کنند تلویزیون دائم سانسور می‌کند اما مدیران تلویزیون هم جزوی از این جامعه هستند و فقط در چارچوب تلویزیون کار می‌کنند.

وی در بخش دیگر درباره انتخاب بازیگران اظهار کرد: ما درباره اقای غفاری و باقی بازیگران فکر می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشتیم.

ایرایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره روند مشخص سریال و پایان‌بندی آن برای مخاطب و اتفاقات قصه که مسیر جدیدی برای غافلگیری مخاطب ارائه نمی‌کند، اظهار کرد: ما می‌دانیم برای کجا کار می‌کنیم برای تلویزیون کار می‌کنیم. آرش شخصیت دوست داشتنی و کاراکتر مثبت قصه است و نباید آخر قصه روی دار برود. بسیاری از مخاطبان ما این سوال را می‌پرسیدند که هر قسمت چه اتفاقی خواهد افتاد پس روند اگرچه مشخص بود اما باز هم برای مخاطب سوال ایجاد می‌شد. با این سریالی نداریم که چنین آدم محجوبی را روی دار بفرستیم.

انتقاد کارگردان «دل‌دار» از نقد خبرگزاری مهر

نوید محمودی نیز در ادامه به نقد منتشر شده در خبرگزاری مهر درباره سریال‌های رمضانی انتقاد کرد و گفت: وقتی سه سریال در ماه رمضان پخش می‌شود و یک خبرگزاری مثل مهر آن‌ها را بسیار بد نقد می‌کند من نمی‌دانم چه چیزی پشت آن است؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه منظورش از بد نقد کردن چیست و اگر به سریالی انتقاد می‌شود معنای آن زدن است؟ عنوان کرد: بله یعنی زدن.

محمودی: ما سریال‌ها را برای مردم می‌سازیم و وقتی آمار نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از مردم سریال برادرجان را دیده‌ا ند و از آن رضایت دارند دیگر نمی‌توان گفت این سریال بد است محمودی در ادامه توضیح داد: ببینید ما سریال‌ها را برای مردم می‌سازیم و وقتی آمار نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از مردم سریال برادرجان را دیده‌اند و از آن رضایت دارند دیگر نمی‌توان گفت این سریال بد است.

وی همچنین در واکنش به این توضیح خبرنگار مهر درباره اینکه در نقد مذکور گفته نشده سریال بد است بلکه نکات مثبت و منفی ارائه شده و این به معنای زدن سریال نیست، توضیح داد: وقتی نیمه خالی سریال را می‌بینید یعنی زدن و وقتی به نیمه پر دقت نمی‌کنید آزاردهنده است. ای نقد منصفانه نیست. ما سریالی را از تلویزیون پخش می‌کنیم که مردم از آن رضایت دارند و مثلاً «دل دار» ۷۷ درصد رضایت مردم را به دنبال داشته است. نکته من این است که باید به این رضایت توجه کرد.

این کارگردان سپس درباره پرداختن به داستانی کلیشه‌ای با پایان از پیش مشخص هم توضیح داد: اینکه می‌گویید آیا در سال ۹۸ سریال «دل‌دار» را می‌بینند؟ قصه حضرت یوسف (ع) را همه می‌دانند اما همه پای آن نشستند. این سریال اصلاً برای این است که به مردم بگوید، ببخشید.

ایرایی نیز در ادامه عنوان کرد: اگر به این شکل باشد ما اصلاً نباید درباره گذشت و بخشش سریال بنویسیم چون همه می‌دانند شخص بخشیده می‌شود.

مخاطب سینما متفاوت از تلویزیون است

وی در پاسخ به سوالی درباره نمایش بخشش و مقایسه تصویر قصاص در این سریال با فیلم لانتوری اظهار کرد: ما در تلویزیون کار کنیم که مخاطبش با سینما متفاوت است من از کسانی هستم که معتقدم اگر در جامعه به کودکی تجاوز می‌شود، تلویزیون نباید چندان به آن بپردازد چون قبح‌زدایی می‌شود. ممکن است برخی چیزها جامعه را دچار تشنج کند و باید در تلویزیون حواسمان به همه چیز باشد. در تلویزیون نمی‌توان آن خشونتی را که در سینما نمایش داده می‌شود، دید. خود من از سکانس‌های لانتوری اذیت شدم و نمی‌توان چنین سکانس‌هایی را در تلویزیون نمایش داد.

این تهیه کننده و کارگردان در ادامه درباره چگونگی انتخاب بازیگران توضیح داد: من و برادرم جمشید هر گاه می‌خواهیم بازیگری را انتخاب کنیم به شرایطی که کدام بازیگر بیشتر مخاطب دارد توجه نداریم به طور مثال حسیبا ابراهیمی که یک کودک کار بود را انتخاب کردیم. همه بازیگران این سریال بهترین‌ها بودند که انتخاب شدند و بهترین نقش خود را بازی کردند.

فراهانی: ما همه می‌دانیم حد فاصل «هزاردستان» علی حاتمی تاکنون تلویزیون است که مشکل دارد. تلویزیون که بودجه‌ای را که باید خرج سریال کند خرج دیگر چیزها می‌کند وی درباره اینکه چرا در این سریال قصه کارآفرینی به سرانجام نرسید، اظهار کرد: ما در سایه‌بان خیلی جدی به کارآفرینی پرداختیم. خواستیم تلنگری بزنیم به مسئولان و بگوییم چند میلیون جمع شدند تا شغلی را ایجاد کنند اما در اینجا نیاز قصه ما این نبود که چندان به آن بپردازیم.

محمودی در بخش دیگر درباره نحوه نمایش روابط دختر و پسر در سریال عنوان کرد: ما سعی داریم که بگوییم دخترخانم و آقا پسر اگر وارد مساله‌ای می‌شود به خانواده اطلاع دهد و مثلاً شادی بدون فاصله به مادرش می‌گوید با سامان آشنا شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره قصه سریال و اینکه چرا از نقطه‌ای به بعد فیلمنامه کشدار می‌شود، اظهار کرد: این اولین بار است که می‌شنوم سریال کشدار بوده است عده‌ای دوست داشتند ما به ماجرای سامان و دوستش بیشتر توجه کنیم و حتی ما می‌توانستیم دو قسمت به او بپردازیم اما سعی کردیم شخصیت‌ها را به درستی نمایش دهیم.

فراهانی نیز درباره فیلمنامه گفت: ما همه می‌دانیم حد فاصل «هزاردستان» علی حاتمی تاکنون تلویزیون است که مشکل دارد. تلویزیون که بودجه‌ای را که باید خرج سریال کند خرج دیگر چیزها می‌کند. اگر درام نویسی به شکل فقیرانه‌ای به حضیض کشیده شده است به مدیران مربوط می‌شود. معلوم است که «هزاردستان» یا «امام علی» کارهای شاخصی بودند اما به این معنا نیستند که سریال‌های امروزه را رد کنیم.

انتقاد بهزاد فراهانی از دستمزد نوید محمدزاده

این بازیگر با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: در چنین شرایطی معلوم است که وضع تولید در تلویزیون خوب نیست. ببینید چقدر تضاد بالا رفته است که دستمزد رفیق خوبمون نوید محمدزاده یک میلیارد و دویست میلیون تومان است دستمزد من ماهی ۲۰ میلیون تومان است!

وی در بخش دیگری بیان کرد: ما عمله هنر در این شرایط تقصیری نداریم بلکه آشفتگی بازار حاصل ندانم کاری مدیران است. بسیار فاصله است بین «گرگ‌ها» و کاری که ما امروز در تلویزیون می‌بینیم. من رسانه ملی را قبول ندارم؛ این رسانه خیلی جاها خوب خرج می‌کند و خیلی جاها خرج نمی‌کند.

نوید محمودی نیز در ادامه گفت: تلویزیون یک سری آثار شبانه می‌سازد که کارهایی ارزان‌تر هستند. کارهایی مثل حضرت یوسف و امام علی (ع) با بودجه‌های بالا ساخته می‌شوند اما باید کارهای دیگری هم باشد که با بودجه‌های محدودتر ساخته می‌شود.

در ادامه این نشست سوگل خلیق بازیگر سریال عنوان کرد: آدم‌هایی در موقعیت من از یک جایی تصمیم می‌گیرند زندگی خود را تمام کنند. سعی کردم برخی از تجربه‌ها را به موقعیتی که در آن قرار می‌گرفتم تطبیق دهم.

وی درباره دیالوگ‌های فیلمنامه با توجه به محدودیت‌های تلویزیون عنوان کرد: خیلی سخت است وقتی از کسی جدا شدید حالا بگویید برید بیرون و من اگر خودم باشم اینقدر محترمانه نمی‌گویم.

هدفمان دعوت به گفتگو بود

محمودی در ادامه درباره هدف این سریال عنوان کرد: ما براساس قصه‌ای که نوشته بودیم باید آرش بخشیده می‌شد. هدفمان این بود بگوییم لطفاً گفتگو کنید بی‌دلیل دشمن نشوید. با یکدیگر حرف بزنید. به نظرم بسیاری از مشکلات دنیا با گفتگو حل می‌شود. اگر قاسم با آرش حرف نمی‌زد ماجرا حل نمی‌شد اگر آرش با پژمان گفتگو می‌کرد قصه به کشتن او نمی‌رسید.

نیما رییسی از دیگر بازیگران سریال نیز در این نشست یادآور شد: امیدوارم با کارگردان‌های دیگری که دیکتاتورمابانه عمل می‌کنند بتوانیم وارد گفتگو شویم.

مهران نائل نیز در سخن کوتاهی بیان کرد: همه شخصیت‌ها پرداخت شده بودند و من از نقش خودم خیلی لذت بردم.

علیرضا آرا نیز یادآور شد: نقشم کوتاه بود و حسرت اینکه بیشتر با گروه باشم هنوز با من است. با این حال امیدوارم این تجربه باز هم برای من تکرار شود.

محمودی در پایان گفت: نقد در زمینه هر کار هنری وجود دارد و اگر نباشد پویایی کار را از بین می‌برد. چند سال پیش تلویزیون ما هر شب سریال نداشت و الان هر شب سریال دارد و نشان می‌دهد همکاران من در حال کار هستند. گاهی مسائل مالی پیش می‌اید که خوشبختانه در مورد سریال من وجود نداشته است و پرداخت‌ها همیشه انجام شده است.

وی در پایان گفت: تلویزیون همین الان تا سال ۹۹ سریال دارد و حتی درباره یک اثر جدی هم صحبت شده است.

کد خبر 4639252

برچسب‌ها

مطالب بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =