اختراعات و پیشرفت‌ها بر اساس وحی بوده است/ نفی فلسفه خطی در قرآن

برخلاف تصور رایج که برگرفته از تمدن غرب است؛ اختراعات و پیشرفت‌ها نه بر اساس آزمون و خطا بلکه بر اساس وحی الهی بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-روح الله عسگری: یکی از مشهورات تاریخ تمدن غربی و به دنبال آن یکی از مشهورات ذهن هر انسانی از جمله ما ایرانی‌ها فلسفه خطی تاریخ است بدین معنی که سیر بشر از انسان نخستین آغاز می‌شود. این انسان که با وسایل ابتدایی شکار می کرده بعد از مدت‌ها موفق می‌شود تا حیواناتی را رام کند و سپس گله داری می‌کند. به دنبال اتفاقاتی این انسان آگاه به امکان کاشتن بذر و گیاه در زمین شده و آرام آرام کشاورزی شکل می‌گیرد. به دنبال آن بشر یک جا نشین شده و روستاها و به دنبال آن شهرها و تمدن‌ها شکل می‌گیرند. یعنی سیر بشر از بدویت به سمت پیشرفت بوده و در این بین اختراعات خود را از طریق حادثه و آزمون و خطا انجام می داده و آرام آرام پیشرفت کرده است. این نوع نگاه به تاریخ به قدری در اعماق افکار ما رسوخ کرده است که گونه دیگری از تاریخ برای بشر را نمی‌توانیم تصور کنیم در حالی که این سبک نگاه به تاریخ با نوع نگاه قرآن و دین اسلام به تاریخ کاملاً متفاوت بوده و آیات فراوانی در نفی آن وجود دارد. بر اساس این نگاه ملت‌های پیشرفته غربی آینده کشورهای عقب افتاده و کشورهای عقب افتاده گذشته کشورهای پیشرفته هستند در نتیجه این کشورها با نوعی خود باختگی موظف به طی مسیری هستند که کشورهای غربی در مسیر پیشرفت خود پیموده اند. در ادامه به بخشی از ادله نفی این فلسفه تاریخ خطی خواهیم پرداخت.

اولین دلیل به نفی این مسئله آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر است که می‌فرماید: أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَاد وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ. در این آیات خداوند سه تمدن بشری را نام می آورند که از حیث تکنولوژی پیشرفت‌های فراوانی داشته اند. نخست تمدن عاد و پایتخت آن شهر ارم که بناهای عظیم با ستون‌های بزرگی داشت که به فرموده آیه بعد نظیر آن در هیچ سرزمینی یافت نشده است. تمدن دوم ثمود است که با ابزارهای پیچیده ساختمان‌های عظیم در دل کوه‌ها حفر می‌کردند و تمدن سوم تمدن فرعون است. اوتاد به معنای میخ‌ها در قرآن به کوه‌ها خطاب شده است. خداوند در آیه هفت سوره نبأ می‌فرمایند: وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا. به این معنا که ما کوه‌ها را مانند میخ‌های زمین قرار دادیم. در واقع کوه‌ها در قرآن به میخ تشبیه شده اند. در این اینجا خداوند فرعون را به صفت صاحب میخ (ذی ال الاوتاد) معرفی می‌کند بدین معنا که وی دارای چنان بناهایی بوده که به مانند کوه‌های زمین بوده اند. این سه تمدن نمونه‌هایی هستند از تمدن‌هایی که به آثاری از آن‌ها به دست ما نرسیده اما از منظر تکنولوژی و پیشرفت به مرحله‌ای رسیده بودند که چنین شگفتی‌هایی می آفریده اند. بنابراین تصور این مسئله که تمدن امروز تنها تمدن پیشرفته جهان است شکسته می‌شود.

شاهد مثال بعدی آیه شش سوره انعام است که خداوند می‌فرمایند: أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَکِّنْ لَکُمْ. در این آیه مانند آیات پیشین اشاره‌ای به تمدن خاصی نمی‌شود بلکه به نحو کلی گفته می‌شود که پیش شماها تمدن‌های زیادی بوده اند که تمکن آنها در این دنیا بیشتر از تمکن شما بوده است. مفاد این آیه در تعارض کامل با فلسفه خطی تاریخ قرار دارد.

مسئله بعدی نحوه رشد و پیشرفت بشر است. برخلاف تصور رایج که برگرفته از تمدن غرب است؛ اختراعات و پیشرفت‌ها نه بر اساس آزمون و خطا بلکه بر اساس وحی الهی بوده است. از طرف دیگر از آنجا که اولین بشر اولین پیامبر بوده است با دست خالی یا به عبارت دیگر به نحو انسان نخستین زندگی نمی کرده است. شاهد مثال بر این مسئله روایت اهلیلجه از مفضل از امام صادق است که طی آن امام صادق با طبیبی هندی بر سر وجود خداوند مناظره می‌کنند. پس چند جلسه مناظره طبیب هندی وجود خدا را نمی‌پذیرد تا آنکه روزی امام صادق از در مغازه داروسازی او گذر می‌کند و او را می‌یابد در حالی که مشغول ترکیب داروها و ساخت دارویی جدید است. امام از وی می پرسد که این ترکیب را چگونه کشف کرده ای. وی پاسخ می هد که طبیبان پیشین از طریق آزمایش و خطا این ترکیبات را یافته اند. اما در پاسخ می‌گوید ما بی نهایت گیاه داریم که بی نهایت ترکیب دارند. این در حالی است که ترکیبات بسیاری از آنها کشنده و ترکیبات با مقادیر خاصی مفید و در غیر این صورت مفید نیست در نتیجه محال است با آزمایش و خطا این ترکیب‌ها به دست آمده باشد.

همانطور که مشاهده می‌شود طبق نص صریح دلیل و روایت بسیاری از علوم از طریق انبیا و وحی به بشر رسیده است و این در حالی است که خود اولین بشر اولین پیامبر و صاحب این علوم بوده است در نتیجه فرض پذیرش انسان نخستین مطابق آنچه که در غرب در توضیح آن گفته می‌شود محال است.

کد خبر 4650383

برچسب‌ها

مطالب بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =