۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲

علی بهادری جهرمی:

همه‌پرسی در مورد اصل قانون اساسی معقول نیست

همه‌پرسی در مورد اصل قانون اساسی معقول نیست

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه بدون توقف گفت: قانون اساسی نکاتی را به عنوان اصول غیر قابل تغییر ذکر کرده است غیر از این هیچ مانعی برای اصلاح و تغییر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و پنجمین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف، ۲۲ مردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه علی بهادری جهرمی، حقوقدان و استاد دانشگاه در خصوص اصلاح قانون اساسی یادآور شد: ما هیچ خط قرمزی برای اصلاح قانون اساسی نداریم، خود قانون اساسی نکاتی را به عنوان اصول غیر قابل طرح قانون اساسی ذکر کرده برخی از اصول اصول پایه‌ای نظام است که اگر آنها را قبول نداشته باشیم کلیت نظام را قبول نداریم غیر از این هیچ بحثی نیست و آن را اصلاح می‌کنند، اصل ۱۷۷ در ذیلش همه این موارد را قید کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: اصولا روش مردم‌سالارانه‌ای که حضرت امام(ره) برای تصویب قانون اساسی در پیش گرفتند مشابهش در هیچ جای جهان وجود نداشته است. 

این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: شاید مقام معظم رهبری اگر ازشان سؤال شود بیشترین نقد را نسبت به قانون اساسی داشته باشند ولی آن نقد ویرانگر نیست و اصلاحاتی در آن انتظار داشته باشند بگویند چند اشکال دارد که باید اصلاح شود، در اصل پیشگام پرچم بازنگری در قانون اساسی مقام معظم رهبری بودند، ایشان حدود شش، هفت سال پیش در سخنرانی‌شان در کرمانشاه فرمودند «حالا که ما مدل ریاستی یا نیمه ریاستی را برگزیدیم هیچ اصراری نیست شاید مطالعه شود، تحقیق شود و بگوئیم مدل پارلمانی بهتر است» این یعنی اصلاح قانون اساسی.

رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه در ایران برای تدوین قانون اساسی سه بار رأی‌گیری شده است، ما جزء کشورهایی هستیم که نه یک مرتبه بلکه سه مرتبه نظر مرم را درباره نگارش قانون اساسی خواستیم. یک مرتبه وقتی نوع نظام را خواستیم انتخاب کنیم که جمهوری اسلامی آری یا خیر، یک مرتبه وقتی خواستیم متن را بنویسیم گفتیم مردم نمایندگان‌تان را انتخاب کنید به عنوان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و یک مرتبه هم وقتی نمایندگان خود مردم متن نوشتند باز هم اکتفا نکردیم گفتیم مردم متنی که نمایندگان‌تان نوشتند را می‌پسندید یا نه.

وی در پاسخ به این سؤال که «در آن زمان مردم شناخت درستی از آنچه که به آن رأی دادند نداشتند» گفت: در آن زمان درباره اصل همه پرسی نظام مفصل در رسانه‌ها و در رسانه ملی بحث شد، مردم فهمیدند به چه چیز رأی می‌دهند حضرت امام(ره) فرمودند نمایندگان خود مردم قانون اساسی را بنویسند صحن مجلس خبرگان مستقیم از رسانه پخش می‌شد در طول آن چند ماه که قانون اساسی نوشته می‌شد روزنامه‌ها و رسانه‌ها به تک تک اصول می‌پرداختند و در دانشگاه‌ها این موضوع بحث می‌شد و پس از آن پیش‌نویس قانون اساسی در سال ۵۹ چاپ شد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه همچنین توضیح داد: در سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد، دو ماه بعد در فروردین ۵۸ همه پرسی آری یا خیر را داشتیم بعد از آن چاپ پیش‌نویس قانون اساسی را در جراید عمومی داشتیم و همه مردم اظهارنظر کردند، ۴۰۰۰ نظر مکتوب از عقائد مختلف به دبیرخانه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی واصل شد و همه طیف‌ها در این مجلس نماینده داشتند.

بهادری در پاسخ به این سؤال که «چرا دوباره در خصوص قانون اساسی همه پرسی برگزار نمی‌شود» تصریح کرد: اگر منظورتان همه پرسی در مورد مسائل مهم است قانون اساسی به ما اجازه می‌دهد اگر موضوعات مهمی پیش آمد همه پرسی تقنینی انجام شود و می‌شود از این سازوکار استفاده کرد ابتکارش هم در اختیار رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس است. اما اینکه چرا دوباره این کار را نمی‌کنیم، چون معقول نیست و در هیچ کجا عقلای جهان این کار را نمی‌کنند و هیچ کشوری درباره اصل قانون اساسی‌اش همه پرسی برگزار نمی‌کند.

وی اضافه کرد: وقتی شما ساختمان‌تان را می‌سازید دوباره برنمی‌گردید نقشه و پی را دوباره از اول چک کنید این دور باطلی می‌شود که مستمرا ادامه پیدا می‌کند. دوما، ما روش‌های دیگری داریم با برگزاری انتخابات، راهپپیمائی، مشارکت‌های عمومی، ثبت‌نام در انتخابات این کار را می‌کنیم، کشوری که بالای ۶۰ درصد مشارکت در انتخابات دارد این کشور، کشور مستقر است، یعنی مردم اصولا قبولش دارند و هیچ عقلی اقتضا نمی‌کند که اصل خودش را به سؤال بگذارد.

این حقوقدان در پاسخ به این سؤال که «یعنی وقتی این اصل زیر سؤال می‌رود که اکثریت مردم نخواهند یا در انتخابات شرکت نکنند» تصریح کرد: یکی از گزینه‌هایش می‌تواند این باشد، این مردم انقلاب کردند، خون دادند، قیام کردند، گفتند ما این رژیم را نمی‌خواهیم شروع کردند پی قبلی را کندن اکثریت مردم به خیابان ریختند و پی قبلی را کندند این را اشتباه نگیرید با جایی که چند نفر انتقاد دارند.

 استاد دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که «راه دموکراتیک تغییر چیست، در سال ۵۸ به ما وعده یک حکومت متعالی دادند» یادآور شد: راه دموکراتیک تغییر در اصل ۱۷۷ قانون اساسی ذکر شده، و در واقع همان حکومتی که وعده آن را دادند قانون اساسی‌اش را نوشتند بعد از مردم پرسیدند و اکثریت مطلق ۹۸ درصدی به آن رأی مثبت دادند.

کارشناس حقوق شهروندی در پاسخ به این سؤال که «چرا ما باید حکومتی که پدران‌مان به آن رأی دادند را بپذیریم، مردم چطور می‌توانند اظهارنظر کنند که آیا موافق گنجاندن ولایت فقیه در قانون هستند یا نه» گفت: شما هر قانون اساسی در هر کشوری بنویسی ممکن است فردایش یک نفر بلند شود این را بگوید، قوانین از جمله قانون اساسی الزاما قوانین خشکی نیستند، اما طبیعتا بهتر است قوانین از ثبات نسبی برقرار باشند چون نظم جامعه را پیاده‌سازی می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بهتر است وقتی دست به قانون اساسی بزنیم که یقین کنیم که آن پی یک ایرادی دارد، برخی از قسمت‌های این پی ستون و پایه هستند و اگر به آن دست بزنیم کل آن می‌ریزد این مفهوم را می‌گوئیم اصول سخت قانون اساسی، اگر حرف درست باشد در طول زمان درستی آن زیر سؤال نمی‌رود و ممکن است بنابر مقتضیات زمان اصلاحات جزئی انجام شود باید ببینیم این قابلیت و سیالیت را قانون اساسی ما دارد یا نه و آن را ارزیابی کنیم، اما هر روز نمی‌توانیم نظرخواهی کنیم. از طرف دیگر فرآیند تغییر در قانون اساسی در خود آن پیش‌بینی شده است.

کد خبر 4692258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha