باید فناوری را به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی سوق دهیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به ظرفیت های اینترنت باید بتوانیم فناوری را به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی سوق دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئین تکریم از خدمات سید علی اکرمی‌فر و معارفه سیروس وطن‌خواه مقدم رییس جدید مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌­الحسین (ع) گفت: امام حسین (ع) به نیکی به ما آموخت که مقاومت در نهایت پیروز خواهد شد.

وی افزود: همان­طور که مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت برای برنامه‌های آتی خود موضوع تحول را مورد توجه قرار داده است، تحول را باید برای سایر امور و بخش­‌ها درک کرد.

تبدیل فناوری آنالوگ به فناوری دیجیتال نشان ­دهنده تحول عظیم است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فناوری­‌های جدید از جنس فناوری‌های نرم، همراه با برنامه الگوریتمی و بر بستر تحولات دیجیتال شکل یافته است و لذا این تبدیل فناوری آنالوگ و شیئی به فناوری دیجیتال و غیرمرکزی است که نشان‌­دهنده تحول عظیمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقد مکتب فرانکفورت نسبت به «صنعت» رو به پیشرفت در قرن بیستم گفت: مکتب فرانکفورت صنعت رو به­ رشدی را که از دل تفکر مارکسیستی توسعه یافت را با اصطلاح «صنعت فرهنگی» مطرح کرد و چنان از آن صحبت به میان آورد که نوعی بت‌وارگی صنعت را به ذهن متبادر می‌کرد.

نباید تفکر و نگاه بت‌واره به فناوری داشت و تسلیم جبر فناوری شد

عاملی ادامه داد: مارکسیسم و مکتب فرانکفورت به مابعد فناوری توجهی نمی‌کردند و از این رو نوعی تفکر بت­‌واره را نسبت به فناوری داشتند و به یک نوع جبر تاریخی قائل بودند، حال آنکه باید فناوری را بر اساس واقعیت‌­های خودش و قدرت اراده و اختیار انسان تحلیل کرد.

وی تصریح کرد: مارکسیسم و فرانکفورتی‌ها به نوعی قائل به بت‌وارگی و جبر فناوری بودند و اراده انسان را در این راستا اراده ضعیف و تبعی می‌دیدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنیان فناوری بر تکرار و تکثیر است و از همین رو بود که آغاز فناوری در توسعه صنعت چاپ، با تکثیر همراه بود و انواع صنایع ظرفیت تکثیر انبوه را فراهم آوردند، چنان که در صنعت اینترنت نیز انبوه کاربران به منبع قدرت تولید و تکثیر تبدیل می­‌شوند که البته فناوری‌های نوین ظرفیت خلاقیت رقومی و الگوریتمی را افزایش داده‌اند.

بستر اینترنت بر ذهن آدمی بسته شده است

وی ادامه داد: این فناوری بود که موجب قدرت پیدا کردن تجدد و جامعه مدرن شد و خصلت فناوری‌­های نرم زنده بودن آنست که طبیعت انسانی دارد و می­‌توان اینترنت را همان ادامه فضای ذهن آدمی دانست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: بستر اینترنت بر ذهن آدمی بسته شده است و دارای ویژگی فرامحلی، فرازمانی و بازبودگی است که به نوعی همان تکرار توان‌­های ذهنی انسان تلقی می‌شود.

وی افزود: هوش مصنوعی ظرفیتی است که در مسیر شبیه‌سازی انسان (humanoid) حرکت می­‌کند و با همین نگاه است که صنعت اینترنت از بستر وب ۱ که وب اطلاعات بود به وب ۲ یا همان وب تعاملی، وب ۳ یا همان وب معناگرا و وب۴ یا همان هوش مصنوعی رسید و امروزه از انتقال به بستر وب ۵ سخن به میان آمده است.

در وب ۵ تمایز میان طبیعت و مجاز ممکن نخواهد بود

عاملی ادامه داد: در وب ۵ که از آن با عنوان وب یکپارچه (Integrative Web) تعبیر می­‌کنند، «این» طبیعی با «آن» مصنوعی از بین می‌­رود و در آن هر دو یکی می­‌شوند به گونه‌­ای که تمایز میان طبیعت و مجاز ممکن نباشد.

امروزه انسان‌­ها قطع نظر از هنجار جمع رفتار و قضاوت می‌­کنند

عاملی یادآوری کرد: در زندگی امروز ما ۵ اتفاق در حال وقوع است که با تحولات گسترده­‌ای همراه خواهد بود و یکی از آنها تقویت حریت اجتماعی است و بر اساس آن امروزه انسان‌­ها قطع نظر از هنجار جمع قضاوت می­‌کنند که رفته‌رفته انسان‌­های تصنعی جای خود را به انسان­ها واقعی‌تر می­‌دهند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: امروز با جامعه فردی و اجتماعی قوی‌تری مواجه شده‌ایم که توانش اجتماعی افزایش پیدا کرده و درک جامعه جدید بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: اتفاق دوم افزایش قدرت انتخاب‌گری است که به دنبال آن مدل­‌های موفق در حال متمایز شدن از مدل‌­های ناموفق هستند و این دوره را می‌­توان دوره توسعه انتخاب­‌ها دانست.

عاملی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که محتوا و الگوی موفق ارائه دهیم که البته نمی‌خواهم بگویم مردم لزوما همیشه انتخاب خوب دارند، نه در بسیار از موارد جاذبه‌های شیطانی جامعه را به سمت و سوی دیگری می‌برد و این مسئولیت نظام‌های الهی را بیشتر می‌کند.

فناوری باید هدفمند باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نگاه مقام معظم رهبری نسبت به تمدن نوین اسلامی و نگاهی مطلوب‌­گرا به آینده است که در بیانیه گام دوم ایشان به خوبی به آن اشاره کرده‌­اند و از این رو فناوری بایستی هدفمند باشد و فناوری بدون هدف متعالی تبدیل به توسعه دایره دوری از حقیقت می‌شود.

وی افزود: دانشگاه اموری (Emory) آمریکا که تحقیقات دانشگاهی آن بین سال‌­های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۳ حدود ۴۵۰ درصد رشد داشته است با بررسی دلایل توسعه پیشرفت‌­های خود به این نتیجه رسیده بود که برای پیشرفت بایستی به دو مؤلفه هدفمند بودن و دیگری (gentle guidance ) به معنای راهنمایی همراه با ارائه احترام و شخصیت به افراد در ایجاد هم­‌افزایی جامعه مؤثر عمل کرد.

تقویت جریان فکری ارزش‌گرا و دینی در جهان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دین یک نیاز محوری و فطری در زندگی است و اگر جامعه سمت و سوهای غیر دینی پیدا می‌کند؛ این مسیر یک مسیر خطی قطعی نیست، گفت: افراد دائما نوستالژیای فطرت دارند و بدنبال بازگشت به حق هستند که تقویت علم و عقلانیت لا محاله انسان را به سمت ارزش‌های دینی و الهی سوق می‌دهد.

عاملی افزود: امروز مسیر بازگشت به دین در جهان رو به تقویت است و ممکن است در گوشه‌هایی از جهان شاهد توسعه مادی‌گرایی، لیبرالیسم و سکولاریسم باشیم ولی در قلب نظام‌های مادی مسیر بازگشت به دین به صورت مشهود قابل رویت است. آمریکا در مدیریت فرهنگی جامعه دچار مشکل شده است و گفتمان واحد بودن غرب، در حال سستی و تزلزل است

وی افزود: آمریکا به رغم آن که دوره­ای قدرت برتر در مدیریت جهانی را دارا بود، اما امروزه در مدیریت فرهنگی جامعه دچار مشکل شده است و بیش از ۵۰ الی۶۰ درصد جمعیت آمریکا در قالب کمپین‌­های اجتماعی به نوعی مخالف وضعیت موجود آمریکا هستند.

عاملی ادامه داد: در اتفاق پنجم این نکته حائز اهمیت است که غرب همچنان بر سبک زندگی ملت‌­ها تأثیر می­‌گذارد اما اینکه غرب گفتمان واحد است در حال سستی و تزلزل است.

وی افزود: ظهور فناوری­‌های هوشمند، قدرت گرفتن هوش مصنوعی و همچنین ظهور دانش­‌های ترکیبی و یکپارچه شدن علوم امکان این را فراهم کرده که تفکر جریان اسلامی قادر باشد به یک الگوریتم قطعی زندگی تبدیل شود.

می­‌توان در بستر الگوریتم­‌های هوش مصنوعی به ایجاد و تأمین عدالت اقدام کرد

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: الگوریتم‌­ها قادرند مسیر ایجاد کنند و اگر مفهومی چون عدالت مورد توجه نظام حکمرانی جهانی شود، می­‌توان در بستر الگوریتم­‌های هوش مصنوعی به ایجاد و تأمین عدالت اقدام کرد.

وی افزود: یکی از بزرگترین جلوه­‌های توحید در رفع استیلا از دیگران و توجه به وجود متعالی الهی است که با این نگاه اگر بتوان با توسعه فناوری، استیلای نظام بروکراسی را از مردم برداشت نوعی حرکت عملی در مسیر توحید اتفاق افتاده است.

باید بتوانیم فناوری را به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی سوق دهیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اینترنت ظرفیتی است که همچون تیغ دولبه هم می­‌تواند شر تولید کند و هم خیر به دنبال داشته باشد و با توجه به ظرفیت­‌های این بستر بایستی که بتوانیم فناوری را به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی سوق دهیم.

کد خبر 4712603

برچسب‌ها

مطالب بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =