شمس و مولانا خودشان را خاضع درگاه اهل بیت می دانستند

حجت الاسلام جوادی آملی گفت: شمس و مولانا نه تنها در مقابل اهل بیت نبودند، بلکه خودشان را خاضع این درگاه می‌دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم، درباره اینکه آیا مولوی و شمس ترویج تفکر و فرقه ضاله و مضله می‌کنند یا خیر؟ گفت: هر فقیهی جایگاه فقاهت و نوع نگاهش به مسائل ممکن است با فقیه دیگر متفاوت باشد. اینجا یک نزاع صغروی مطرح است که آیا مولوی و شمس ترویج تفکر و فرقه ضاله و مضله می‌کنند یا خیر؟ عده‌ای این اعتقاد را دارند، ولی باید ادله‌شان را ذکر کنند و با توجه به سخنان محکمی که در مطالب مولوی وجود دارد باید این ادعای ضاله بودن بررسی علمی شود. اما برخی دیگر از فقها معتقدند آنچه مولوی و محققین و اهل معرفت مطرح می‌کنند، نه تنها در جهت آیات و روایات و عترت است، بلکه در سایه قرآن و معارف قرار دارد و هرگز در مسیر جریان فکری و فرقه‌ای ضاله نیست. اتفاقا این‌ها خودشان جزء کسانی هستند که با فرقه صوفیه همواره مبارزه داشتند. خود جناب مولوی و حکمایی مانند صدرالمتالهین مقابل این فرقه بودند و به عنوان «جَهَله صوفیه» مطرح و مردود و محکوم‌شان می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این سخن و ادعا که این‌ها در مقابل اهل بیت هستند، نیاز به تامل و تفکر دارد و با توجه به بازخوانی اندیشه این بزرگان، معلوم می‌شود که اینها نه تنها در مقابل اهل بیت نبودند، بلکه خودشان را خاضع این درگاه می‌دانستند و این طور نیست که حالا اگر شعر یا سخنی که با مبانی جور درنیامد داشتند، آنها را در مسیر مخالفت با کتاب و اهل بیت بدانیم.

وی تصریح داشت: برخی بر اساس این تصور که اینها مخالف اهل بیت هستند، علیه آنها فتاوایی می‌دهند. اما برخی دیگر از فقها این اعتقاد را ندارند و معتقدند این‌ها در راستای اندیشه اهل بیت هستند و مطالب را با بیانی هنرمندانه و با ذوق و شعر آمیخته و طرح می‌کنند. من فکر می کنم گرچه نظرات بزرگان و فقها همواره مورد احترام و تکریم است و هر چه فرموده‌اند در جایگاه خود مورد احترام است، اما همه نظرها یکسان نیست و این یک نزاع صغروی است و کبرای قضیه این است که همه معتقدند آنچه حق است، همان است که از خدا و اهل بیت به ما رسیده است و باید مورد توجه باشد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پایان تاکید داشت: متاسفانه این مباحث امروزه بیش از یک دعوای علمی مطرح است. برخی به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی به این اختلاف‌ها دامن می‌زنند. در طول تاریخ همواره بین حکما و متکلمین و محدثین و فقها نظرات و اختلاف‌های علمی وجود داشته و همه نظرات محترم است و باید در یک حوزه علمیه باز، این نظرات وجود داشته باشد و نباید با چماق تکفیر و تجهیل و تفسیق این‌ها رانده شوند، اما اینگونه مسائل بیش از بحث‌های علمی است و بیشتر بحث جریان‌هاست و عده‌ای که نان خود را در دعوا و نزاع می‌جویند دنبال این بحث‌ها هستند؛ وگرنه بحث های علمی همیشه بوده و اختلاف نظر فقها، محترم است.

کد خبر 4729395

برچسب‌ها

مطالب بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =