به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا اعلام کرد در این نشست شیوا با اشاره به اهمیت دهه 50 در مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران به عنوان دوره گذار از سنت به مدرنیته گفت: "از منظر گرافیک در نیمه اول این دهه شاهد شکلگیری یک گرافیک تألیفی و به لحاظ استتیک، ارزشمند و حرفهای بودیم. اما در نیمه دوم به تبع تحولات اجتماعی و شرایط انقلاب شاهد اوج دیگری در عرصه مصرف، انتقال پیام در سطحی گسترده برای مخاطبان وسیع و در یک کلمه غلبه کارکرد رسانهای پوستر و گرافیک بودیم."
وی در ادامه افزود: "اینکه گفته میشود گرافیک هنری ذاتاً غربی است یک سوء تفاهم است. گرافیک تنها تکنولوژی خود را از غرب گرفته، آن هم در تکثیر و نه حتی در پلاستیک و فرم و لذا دلیلی ندارد به لحاظ سلیقه یا بیان گرافیکی ما هم تابع نگاه غربی باشیم. نگاهی که ایران به زندگی، هستی، انسان، عشق و ... دارد ایدههای درخشان و شگفتی به طراح میبخشد که حتی برای کار مدرن هم الهامبخش است."
این طراح و گرافیست به آسیبشناسی هویت در گرافیک امروز پرداخت و گفت: "دلمشغولی و دغدغه من از روزی که کارم را شروع کردم تا همین امروز این بوده که چگونه هویتم، باورهایم و پشتوانه تاریخ و فرهنگم در پوستری که طراحی میکنم نمود داشته باشد و چگونه از طریق گرافیک این فرهنگ را به همه جهان معرفی کنم. در یک کلمه چگونه کارم ایرانیتر باشد."
شیوا ادامه داد: "منابع تصویری که ما داریم از منابع نفتی ما بیشتر است و استخراج آن وظیفه و رسالت طراحان امروز ماست. حضور اکثریت طراحان گرافیک در دوسالانه پوستر جهان اسلام و بخصوص در بخش فرهنگی و اجتماعی این امیدواری را در ما زنده میکند. یک پوستر خوب ترکیبی از سه عامل سفارشدهنده آگاه، طراح آگاه و مخاطب آگاه است و تقسیمبندی گرافیک به فرهنگی و غیرفرهنگی (تبلیغاتی) نادرست است و این دو از هم جدا نیستند."
وی در پایان با برشمردن تأثیرات مهم و مثبت اتفاقی چون دوسالانه پوستر جهان اسلام اظهار داشت: "آرزوی همیشگی من این است که یک روز گرافیک جهان اسلام در تقابل با گرافیک جهان غرب همة توان، جرأت و قابلیت خود را نشان دهد، اما با یک هویت مستقل و منحصر به فرد."
دومین نشست پژوهشی موسسه فرهنگی هنری صبا همزمان با دومین دوسالانه بینالمللی پوستر جهان اسلام با سخنرانی قباد شیوا پیرامون گرافیک ایران در دهه 50 و تحول آن تا امروز برگزار شد.
کد خبر 478370
نظر شما