۱۰ مرداد ۱۳۸۶، ۱۵:۰۱

/تلاش برای انسجام صنفی- 9/

همگرایی نیازمند تغییر تفکر است

همراه و یکدست بودن در هر فعالیت گروهی بسیار موثر و مفید است، اما جامعه ما به کارهای دسته جمعی کمتر توجه دارد و گذشتمان اندک است. به همین خاطر تشکیلات جدید تهیه کنندگان نیز باید به گونه ای اداره شود که با مشکلات قبلی برخورد نکند.

سعید تهرانی در مورد تشکیل فدراسیون تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینما و اهمیت ایجاد آن به خبرنگار مهر گفت: "طراحان تشکیل این فدراسیون باید مراقب باشند که سرنوشت آن همانند دیگر تشکیلات مشابه - به خصوص فدراسیون ورزشی - نشود که هنوز در خصوص تعیین یک رئیس دچار مشکل هستند. زیرا در صورت ناکارآمدی تشکیلات جدید، تهیه کنندگان که خودشان برای ساخت فیلم هزینه می کنند از این تشکل جدا خواهد شد."

وی خاطر نشان کرد: "زمانی که اتحادیه تهیه کنندگان به عنوان تنها مرجع فعالیت این صنف فعالیت می کرد، اختلاف نظرهایی که بین اعضا پیش آمد شرایطی را به وجود آورد که اتحاد میان تهیه کنندگان از بین برود و عده ای خود را از این اتحادیه جدا کنند. اگر قرار باشد همه این مسایل به فدراسیون منتقل شود، بعید می دانم این تشکل جدید راه به جایی ببرد."

این تهیه کننده راجع به دلیل مخالفت اتحادیه تهیه کنندگان با تشکیل این فدراسیون اظهار داشت: "البته من جزو تهیه کنندگان مستقل هستم. اما به نظر می رسد اعضای این اتحادیه با ایجاد شرایط جدید راجع به از دست دادن استقلال حرفه ای شان احساس خطر می کنند. چون این تشکیلات صنفی از استقلال رای برخوردار است که احتمالا" اکنون اعضای آن فکر می کنند این امکان وجود دارد که این وجه فعالیت اتحادیه کمرنگ شود."

تهرانی یادآور شد: "در موقعیت کنونی باید دید تهیه کنندگان پیشکسوت چه نظری دارند. هرچند باید با ذهنیت مثبت وارد تشکیلات جدید شد. چون هیچ وقت از همکاری و فعالیت گروهی ضرر نکرده ایم. البته اگرخود پسندی ها و خود بزرگ بینی هایی که به شکل های مختلف بروز می کند در میان اعضا از بین برود، ما موفق می شویم. توجه به حقوق مادی و معنوی تمامی اعضا در دستیابی به این موفقیت اهمیت بسیار زیادی دارد."

این سینماگر در پاسخ به میزان تاثیرگذاری دریافت مجوز ساخت و نمایش در روند حرکتی فیلمسازی کشور توضیح داد: "به نظر من وقتی شخصی می خواهد با بودجه شخصی اقدام به تولید فیلم کند باید نظارت کلی بر فعالیت تهیه کننده اعمال شود، اما در شرایط کنونی که مجوز اکران تبدیل به مانعی در راه ادامه فعالیت فیلمسازان محسوب می شود، این پدیده بر روند فیلمسازی تاثیر منفی می گذارد. به خصوص که برخی فیلم های دارای پروانه ساخت از دریافت مجوز نمایش عمومی محروم می مانند."

وی یادآور شد: "در حال حاضر سرمایه گذارانی هستند که به شرطی حاضرند سرمایه خود را برای ساخت فیلم هزینه کنند که تهیه کننده مجوز ساخت را دریافت کند. علاوه بر این دریافت مجوز اکران نیز شرایط دیگری دارد. چون بسیار پیش آمده یک فیلم مجوز ساخت دریافت کند، اما در گرفتن پروانه اکران دچار مشکل می شود. اگر صدور پروانه اکران همزمان با مجوز نمایش صورت بگیرد شرایط فیلمسازی رشد بیشتری پیدا می کند. چون در این صورت سرمایه گذار خصوصی احساس امنیت خاطر بیشتری می کند."

تهرانی با اشاره به روند فیلمسازی در دیگر کشورهای جهان یادآور شد: "اگر سینمای هند امروز حدود 1000 فیلم در سال تولید می کند و از میان این تعداد چند اثر شاخص و پرفروش بیرون می آید، حاصل نوع برخورد با مقوله فیلمسازی است. این موضوع یک کشور را صاحب صنعت سینما می کند. برای نمونه تلویزیون کشور ما در حال حاضر یکی از خریداران جدی فیلم های هندی به حساب می آید."

این تهیه کننده راجع به اعتراض صنفی به خاطر لغو ناگهانی اکران یک اثر سینمایی بیان کرد: "به نظرم این اعتراض صنفی بیش از آنکه به خاطر فیلم باشد، حمایت از کارگردان اثر محسوب می شود و در اولویت های بعدی توجه دادن مدیران سینمایی به این نکته است که این روند نباید ادامه پیدا کند. اکنون تهیه کنندگان سینما هنگام ساخت هر فیلمی با اضطراب اکران مواجهند. این موضوع نباید تبدیل به جنگ میان سازندگان فیلم و مدیران سینمایی شود. چنین اعتراض صنفی که نشانی از همدلی یک فعالیت فرهنگی است می تواند راهی به سوی اصلاح شرایط باشد."

کد خبر 527122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha