مسلمانان آمریکا؛ بازوی اطلاعاتی رسانهها برای انعکاس حقیقت اسلام
شورای روابط اسلامی - آمریکایی که معتقد است ریشه باورهای نادرست و سوء تفاهمهایی که درباره دین اسلام وجود دارد به اطلاع رسانی نامناسب رسانه ای باز میگردد، ستادی در سراسر ایالات متحده تشکیل داده تا به رسانه ها کمک کنند اطلاعات مناسبی درباره اسلام و مسلمانها به دست آورند.
ربیحه احمد مدیر ارتباطات شورای روابط اسلامی آمریکایی طی بیانیه ای اعلام کرد: وظیفه فعالان و جامعه مسلمان اطمینان حاصل کردن از این امر است که هر روزنامه نگاری که مطلبی درباره اسلام و مسلمانان نوشته، با بهرهگیری از اطلاعات صحیح بوده است . از آنجا که روزانه با فعالان عرصه رسانه در ارتباط بوده از این امر مطلع هستیم که بیشتر روزنامه نگاران تلاش می کنند اطلاعات خود را از منابع موثق بدست آورند.
اعضای این ستاد جزوههایی با تیراژ 40 هزار نسخه میان رسانه های کشور توزیع کردند که این جزوه ها با عنوان " مسلمانان آمریکایی: راهنمایی روزنامه نگاران برای درک اسلام و مسلمین" در اختیار آنها قرار گرفته است. در بخشی از این جزوه توضیح اجمالی درباره اعتقادات، آموزه ها و تاریخ اسلام ارائه شده و بخش دیگر با عنوان "سوء تعابیر شایع" به باورهای نادرستی پرداخته است که میان رسانه ها متداول بوده و زمینه تلقی نادرست میان مردم جامعه را فراهم می کند. در میان این سوء تعابیر می توان به دیدگاه اسلام درباره زنان، احترام اسلام نسبت به سایر ادیان و موضعگیری اسلام نسبت به خشونت اشاره کرد.
این راهنما همچنین بهترین رویکرد را برای گزارش درباره جامعه مسلمان، تعابیر و واژه شناسی ارائه کرده که اغلب در مقالهها، سرمقالهها و گزارشهای رسانه ها کاربرد دارد. جزوه مسلمانان آمریکا پس از درخواست فعالان عرصه رسانه به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.
توصیف منفی از اسلام و مسلمانان در رسانه ها پس از حملات یازدهم سپتامبر به نوعی هنجار تبدیل شده است و مسلمانان آمریکایی که تعداد آنها بین شش تا هفت میلیون نفر برآورد می شود اغلب نسبت به اخبار و گزارشهای رسانه ای معترض بوده و آنها را راهی برای دامن زدن به احساسات ضد اسلامی توصیف می کنند.
شورای روابط اسلامی - آمریکایی بزرگترین سازمان حامی حقوق مدنی مسلمانان است که این اقدام را در شرایطی پیگیری می کند که سوء تعابیر و تعصب علیه مسلمانان به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.
در بیانیه این شورا آمده است: ما این امر را تصدیق می کنیم که باورهای نادرست درباره اسلام نتیجه عمل منفی اقلیت کوچکی از مسلمانان است، اما این اقدام نباید عمل بیشتر مسلمانانی که همواره تروریسم وافراط گرایی را نفی می کنند تحت تأثیر قرار دهد.
ابراهیم هوپر سخنگوی شورای روابط اسلامی - آمریکایی گفت: سوء تعابیر شایع ریشه در جهل نسبت به آموزه های اسلام دارد. به رغم تبلیغات اسلامی، بسیاری هنوز افراط گرایی و خشونت را به اسلام نسبت می دهند و ما تلاش می کنیم این باورهای نادرست را از بین برده و حقیقت اسلام را نشان دهیم.
تصدیق تحقیقات دولتی بریتانیا بر تاریک جلوه دادن چهره اسلام در رسانهها
نتایج تحقیقاتی که با حمایت دولت بریتانیا انجام شده نشان میدهند داستانهای نامتعادل و منفی در رسانههای بریتانیا چهره اقلیت قابل توجه مسلمان را تاریک به تصویر میکشند. تحقیق 180 صفحهای که به درخواست کن لیونیگستون شهردار لندن انجام شده نتیجهگیری کرده است که مسلمانان در رسانههای بریتانیا به مثابه تهدیدی به رسوم سنتی بریتانیا، ارزشها و شیوه زندگی این ملیت توصیف شدهاند.
این تحقیق ترکیبی از طرحهای تحقیقاتی 9 شخصیت چهره برجسته آکادمیک و کارشناس در صنعت رسانه و اسلام به شمار میرود. آنها مقالات روزنامههایی را که طی تاریخ 8 تا 14 می 2006 منتشر شده بود بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که 91 درصد از مقالاتی که درباره مسلمانان منتشر شده بودند از نظر محتوا و لهجه منفی محسوب میشوند و تنها 4 درصد از تعداد 352 مقاله بررسی شده مثبت بودند.
براساس این تحقیق دیدگاه غالب رسانهها این است که هیچ زمینه مشترکی میان غرب و اسلام وجود ندارد و تعارض میان آنها غیرقابل اجتناب است. تحقیق دولتی بریتانیا رسانهها را به استفاده از زبانی آشوبطلبانه، غیر معتدل و سوءاستفاده گرانه هنگام گزارش درباره مسلمانان متهم کرده است که حقایق را تحریف و اغراق کرده یا آنها را بیش از حد ساده درنظر میگیرند.
محققان این تحقیق در رابطه با گزارشی که مدعی شده بود در یک منطقه جشن کریسمس به علت عدم اهانت به ساکنان مسلمان ممنوع شده بررسیهای دقیق به عمل آورده و به این نتیجه رسیدند که این گزارش به هیچ وجه صحت نداشته است.
حدود 2 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی میکنند که اکثر آنها هندی، پاکستانی و بنگلادشی تبار هستند.
کن لیوینگستون در رابطه با نتایج این تحقیق گفت: تصویر کلی که رسانهها ارائه می دهند این است که اسلام کاملا با حقیقت خود متفاوت بوده و تهدیدی علیه غرب محسوب میشود. دامنه عدم تعادل در این نوع گزارشها گسترده بوده و هرفردی که ذهنی منصف داشته باشد در حقانیت آن تردید خواهد کرد.
شهردار لندن همچنین یادآورشد درحالی که نمونههای اندکی از گزارشهای مثبت وجود دارد اکثریت گزارشهایی که درباره اسلام و مسلمین منعکس شده نشان دهنده رویکردی خصومت آمیز و ایجاد کننده وحشتی بی مورد است.
وی همچنین هشدار دارد که تاریک جلوه دادن اسلام و مسلمانان به روابط جامعه صدمه زده و به هراس میان جامعه مسلمان دامن میزند.
این تحقیق همچنین نتیجه گیری کرده است که پوششهای خبری نامعتادل مانع اصلی تلاشهای دولتی برای اجرای سیاستهای انسجام و همزیستی محسوب می شوند؛ چرا که این نوع گزارشها به افزایش احساس عدم امنیت، سوء ظن و اضطراب میان غیر مسلمان و عدم امنیت، آسیب پذیری و احساس بیگانگی میان مسلمانان دامن میزند.
توجه شرکتهای آمریکایی به رابطه نیاز دینی مسلمانان و موفقیتهای اقتصادی
بسیاری از شرکتهای امریکایی تلاش میکنند شرایطی فراهم کنند که مناسب اعتقادات دینی کارمندان مسلمان خود باشد و پاسخگوی تأمین مکان اقامه نماز ، حجاب، انطباق ساعات کاری در مناسبتهای مذهبی باشد تا آنها به اهداف اقتصادی خود نزدیکتر شوند.
شرکتهای امریکایی که انطباق شرایط خود و نیازهای دینی مسلمانان را مورد توجه قرار داده اند بیتردید میان فرهنگ شمولگرایی و موفقیت تجاری رابطه ای قائل شدهاند. احترام به تفاوتهای دینی راهی برای جذب و حفظ کارمندان مستعد است که مورد توجه مشتریان نیز قرار خواهد گرفت.
مایا مارفوسکی کارشناس و مشاور تنوع فرهنگی اظهار داشت: امروزه تعداد نیروی کار مسلمان افزایش یافته و همراه خود مهارتها و توانایی ارزشمندی را وارد بازار کار کرده است. مارفوسکی رئیس سابق شرکت " پروگوروپ" مستقر در میناپولیس بود که به عنوان تشکیلاتی فعالیت می کرد که درباره تنوع دینی و فرهنگی به سایر شرکتها مشاوره داده و در مواقع لازم کلاسهای آموزشی برای آنها برگزار میکرد.
در جهانی که فعالیتهای اقتصادی نیز جهانی شده و دربرگیرنده تعدد و تنوع فرهنگی است برای پیشرفت اقتصادی باید به نیروی کار متنوع توجه داشت. ماهنامه اقتصادی دایورسیتی اینک ( شرکت تنوع) اظهار داشته است که درمیان 50 شرکتی که با تنوع کارمندان از نظر فرهنگی رو به رو هستند 70 درصد آنها شرایط پاسخ گویی به اعتقاد دینی کارمندان خود را در مناسبتهای دینی فراهم کرده و 16 درصد دارای تسهیلات دینی ویژه چون نمازخانه هستند.
این ماهنامه در مقاله دیگری اشاره کرده است که پیشتر بسیاری از کارمنان امریکایی توجهی به ماه رمضان نداشتند اما افزایش رونق بازار اسلامی و افزایش تنوع فرهنگی بسیاری از شرکتها را وادار کرد به ماه مبارک رمضان توجه کنند. برخی از مدیران در ماه رمضان از برنامه ریزی دیدارها و جلسات صرف ناهار پرهیز کرده و برگزاری ضیافتهای افطاری در شرکتها نیز در چند سال اخیر مرسوم شده است که برای نمونه می توان به شرکت خودروسازی فورد اشاره کرد که طی هفت سال گذشته میزبان ضیافتهای افطاری بوده است.
مایا مارفوسکی در مقالهای که سال گذشته با عنوان "احترام به همکار مسلمان خود" منتشر کرده به مشتریان توصیه میکند که اگر رویکرد خاصی باید در ماه رمضان درپیش گیرند پیش از رویارویی با مسلمانان آن را بیاموزند.
اگرچه قانون ایالات متحده از کارفرمایان میخواهد انطباقهای مناسب را برای کارمندان خود فراهم کنند، اما این ضرورت قانونی هدف اصلی توجه بسیاری از شرکتها به سیاستهای تنوع دینی محسوب نمیشود.
وی تصریح کرد: نخستین امری که انگیزه این اقدام محسوب می شود این حقیقت است که شرکتها، دفاتر و اماکن کاری تغییر کردهاند و این تغییر از جمعیتشناسی آنها و ضرورت نیاز به نیروی مستعد و ماهر مشخص میشود.
تری هاوارد مدیر برنامه شمول گرایی و تنوع در شرکت تگزاس ایسترومنتس نیز در این رابطه گفت: مقامات این شرکت خواستار احساس آرامش کارمندان هستند تا ما نیز در فعالیتهای خود موفق باشیم. این شرکت اتاقهایی را برای نماز یومه مسلمانان اختصاص داده و کارمنان مسلمان آن پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر انجمنی را به نام " ابتکارعمل کارمندان مسلمان" با هدف عدم شکل گیری مانع برای کارمندان مسلمان تأسیس کردهاند.
4 مسلمان به پارلمان دانمارک راه یافتند
چهار مهاجر مسلمان در انتخابات پارلمانی دانمارک به عنوان نماینده مردم برگزیده شدند که در مقایسه با دوره قبل، تعداد نمایندگان مسلمان یک نفر افزایش یافته است.
ناصر خادر رئیس حزب تازه تأسیس ائتلاف نوین یکی از این نمایندگان است که حزب وی به پنج جایگاه در این رقابتهای تنگاتنگ که روز سه شنبه برگزار شد دست یافته است.
کمال قریشی نیز از دیگر قانونگذارانی است که بار دیگر برای دوره چهار ساله وارد پارلمان شده است. این مسلمان پاکستانی تبار پزشک بوده و مدافع تساوی بین دوجنس در حزب سوسیالیست مردمی دانمارک است.
وی همچنین به عنوان نماینده این حزب در سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز فعالیت می کند.
حزب مخالف سوسیال دمکرات نیز به 81 جایگاه در انتخابات دست یافت و حزب لیبرال - محافظه کار نخست وزیر دانمارک و حزب جناح راستی مردم دانمارک 90 جایگاه را در پارلمان از آن خود کرد.
براساس قوانین دانمارک مهاجرانی که بیش از سه سال در این کشور اسکاندیناوی اقامت داشته اند می توانند در انتخابات محلی و ملی شرکت کنند.
در این انتخابات دو زن مسلمان به عنوان نخستین زنان مهاجر تبار به پارلمان دانمارک راه یافته اند. ازلم سارا سکیک پرستار ترک تبار وابسته به حزب سوسیالیت و یلدزی ادگان مسلمان ترک تبار نیز وارد پارلمان شدند.
در مجموع 27 نفر مهاجر نامزد انتخابات پارلمانی بودند ، 23 نفر از این تعداد را مسلمانان تشکیل می داد که هشت نفر آن زنان مسلمان بودند.
اسامه عبدالحمید یکی از نامزدهایی وابسته به حزب چپ گرای اتحاد بود و نتواست به پارلمان وارد شود که درصورت انتخاب شدن به نخستین نماینده پارلمانی محجه در این کشور تبدیل می شد، اما به علت حجاب خود به کرات مورد هدف ستادهای راست گرا قرار گرفت.
وی روز جمعه 25 آبان ماه اسلام هراسی د رحال رشد این کشور اسکاندیناوی را عامل عدم راه یافتن به پارلمان عنوان کرد و گفت: بسیاری مرا تنها به علت محجبه بودن سرزنش می کنند که این امر به فقدان دانش آنها درباره مسلمانان و اقلیتهای مسلمان در جامعه دانمارک و سراسر دنیا باز می گردد.
این کشور اسکاندیناوی دارای 200 هزار نفر مسلمان است که در میان جمعیت 4/5 میلیونی آن زندگی می کنند. اسلام پس از مسیحت لوتری دومین دین بزرگ این کشور به شمار می رود.
نظر شما