مهدی عبایی خراسانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد اظهار داشت : آیین گفتگو بخشی از فرهنگ و تمدن هر قوم و نشانه نفوذ ادب و پرورش در یک جامعه است و نه تنها ادبیات کشورها که آداب مذهبی جوامع و اسناد به جای مانده از نحله ها دینی کم و بیش درباره آداب گفتگو و شیوه زبان آوری سخن گفته اند.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خراسان رضوی افزود : آنچه اکنون با عنوان دیالوگ، مفاهمه، گفتمان و مواجهه زبانی از آن نامبرده می شود از دیرباز آداب و روشهای مربوط به خود را داشته است.
وی خاطرنشان کرد : از مسلک دیانت و سبک و سیره ادب که بگذریم در اصلاحات اجتماعی نیز شفقت و مدارا اکسیر گرانبهایی است که جانهای خسته از اندوه و زخم عداوت و آوازه های خشونت و نفیر تند خویی را در سایه سار مهربانی و ملایمت می نشاند تا عدالت و نظم و قانون نه با تحمیل و تخریب که با پذیرش و تلائم در جامعه جایگزین تبعیض و ستم شود.
عبایی یادآور شد : اگر تنها دستاورد دولت اصلاحات و روشهای به جا مانده از گفتار و رفتار سید محمد خاتمی همین سیره و روش بود که میراث مصلحان و پیامبران است باید خاتمی را در ارائه یک شیوه مناسب و نیکو برای خودورزی و نقد و گفتگو که مقدمه اصلاح و تربیت اجتماعی است موفق و پیروز دانست.
وی ادامه داد : ارائه این شیوه گفتگو در جامعه ای که از دیرباز استبداد حاکمیت و کبر و غرور طبقات مسلط بر جامعه مانع برقراری ارتباط مناسب بین زبردست و فرودست بوده و پس از سقوط دیکتاتوری و برقراری نظام جمهوری اسلامی نیز آثار و تبعات به جای مانده از ستم و نزاع فرقه های ایجاد شده بی دلیل و تبعات ویرانگر جدلهای سیاسی اخلاق اجتماعی را به سوی تباهی و دون مایگی و چاپلوسی در برابر حاکم و کوفتن و حذف مظلوم و محکوم پیش برده است، سیره و روشی است که می تواند دلسوزان اخلاق و ادب را نسبت به احیا مجدد اخلاق قرآنی امیدوار سازد.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خراسان رضوی عنوان کرد : زبان اصلاحات تنها آئین سخنوری و نکته دانی و احترام به مخاطب نیست بلکه بنیاد اخلاق سیاسی توحیدی و ساختن دوباره جامعه ای است که در آن اخلاق ستمشاهی هنوز ریشه های خود را درون جامعه حفظ کرده است.
وی افزود : بنیانگذاری روشهای ناپسند بسیار سریعتر و نافذتر از سنتهای نیکوی تاثی گذار است و تا زمان باقی است و همه سرمایه های اجتماعی و اخلاقی دچار انهدام و ویرانی نشده به شیوه مصلحانه انبیا باز گردیم و بدانیم که نظام فکری و اجتماعی مطلوب جز با تثبیت زبان اصلاح و ادب پایدار نخواهد بود.
نظر شما