۱۳ بهمن ۱۳۸۶، ۱۰:۱۴

نشست نقد و بررسی/

"1408" فیلم معناگرا نیست

"1408" فیلم معناگرا نیست

شهاب‌الدین عادل در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "1408" در سینما صحرا این فیلم را اثری دانست که نمی‌توان آن را در چارچوب معناگرا تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نخستین نشست نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در سینمای رسانه‌های گروهی که دیروز جمعه در سینما صحرا برگزار شد، شهاب‌الدین عادل و رامتین شهبازی درباره فیلم "1408" ساخته میکائیل هافستروم صحبت کردند.



ساموئل ال. جکسن و جان کیوساک در صحنه‌ای از فیلم "1408"

در ابتدای این نشست شهبازی درباره کارگردان فیلم نکاتی را بیان کرد و در ادامه عادل درباره فیلم گفت: "فیلم "1408" را می‌توان از دو دیدگاه بررسی کرد. اول از نظر آکادمیک و دانشگاهی و دیگر از دیدگاه شخصی. این فیلم ژانر دلهره در جشنواره فجر به دلیل توجه کردن فیلمساز به ارتباط ارواح با انسان در تقسیم‌بندی فیلم‌های معناگرا قرار گرفته است. البته ارواح این فیلم از دسته‌ای هستند که افراد را آزار می‌دهند."

وی ادامه داد: "فیلم‌هایی از این دست در دنیا زیاد ساخته می‌شود. ما در این فیلم از ابتدا می‌دانیم که چه رویدادهایی وجود دارد. به نوعی در جریان کشته شدن 56 نفر از افرادی که در این اتاق هتل ساکن بوده‌اند قرار می‌گیریم. یا به طور نمونه اتاق در طبقه 13 قرار دارد و این عدد نیز نحس است. این فیلم تمام شاخصه‌ها را برای تعلیق به ما ارائه می‌کند."

عادل در ادامه فیلم "1408" را با دیگر آثاری از این دست مقایسه کرد و گفت: "از دهه 60 ساخت چنین فیلم‌هایی در آمریکا سابقه داشته و هم اکنون نیز در بسیاری از فیلم‌های جدید این شاخصه‌ها دیده می‌شود. ما در این فیلم تاثیراتی از فیلم‌های کوبریک می‌بینیم. البته از نظر ساختاری با فیلم‌های بزرگی که از روی رمان‌های معتبر ساخته شده قابل مقایسه نیست."

این منتقد درباره آثار معناگرا و تعریف این فیلم در این ژانر گفت: "من بیشتر آثار دینی تاریخی را که درباره قدیسین و مقدسات ساخته شده در دسته‌بندی فیلم‌های معنایی قرار می‌دهم. فیلم‌هایی از دسته آثار "1408" بیشتر جنبه تجاری دارند و دغدغه‌های ذهنی و تخیلی نویسندگان آنهاست."

عادل افزود: "ارتباط برقرار کردن از طریق علوم را نمی‌توان در چارچوب معنایی دانست. ما فقط در این فیلم در شخصیت اول یک نوع رستگاری می‌بینیم که از طریق روح دخترش به باور دست پیدا می‌کند. از این زاویه تنها می‌توانیم بگوییم که متفاوت‌تر از فیلم‌هایی از این دست است."

وی در پایان گفت: "یکی از دغدغه‌های هالیوود حتی ساخت دوباره فیلم‌های تاریخی از این دست است و حتی فیلم‌های وحشت در این سینما به صورت سری تولید می‌شود. این امر نیز به علایق مخاطب برمی‌گردد. در این نوع آثار تدوین‌های پرتحرک انجام می‌شود و منطق تداومی آنها در کل کار حفظ می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع آثار موسیقی‌های متفاوت آنهاست."

کد خبر 631034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha