۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۴۳

نشست خبری "کادنس"/

مخاطب تئاتر امروز نباید خنثی باشد

مخاطب تئاتر امروز نباید خنثی باشد

نیما دهقان در نشست خبری نمایش "کادنس" در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر مخاطب تئاتر امروز را مخاطبی دانست که خنثی نیست و در اجرای نمایش مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگردان "کادنس" در نشست روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت گفت: "در چند سالی که نمایش‌های مختلف روی صحنه برده‌ام با مخاطب فعال مواجه شده‌ام، یعنی مخاطبی که دوست دارد نویسنده، کارگردان یا بازیگران نمایش را ببیند و با آنها صحبت کند. توقع من از مخاطب امروز این است که خنثی نباشد."

وی درباره مضمون "کادنس" و نوع برخورد مخاطب با آن افزود: "نیاز فطری انسان مانند خداجویی و علاقه به دین است که اگر بخواهیم در نمایش به آن بپردازیم با واکنش متضاد و شاید عصبی تماشاگر مواجه شویم. برای این تصمیم گرفتیم مخاطب را وارد فضای نمایش کنیم و حفره‌هایی در نمایش ایجاد کردیم تا تماشاگر به نوعی وادار به پر کردن این حفره‌ها با ذهنیت خود شود."

این کارگردان تئاتر خاطرنشان ساخت: "به هیچ عنوان اصراری بر خوب بودن نمایش "کادنس" نداریم، زیرا بیشتر تلاش ما و مسئله مهم اجرای این نمایش واکنش بین گروه اجرایی و تماشاگر است که چه برداشتی از اجرا و عقیده ما از زندگی پس از مرگ دارد."

کارگردان نمایش "کادنس" درباره تعریف تئاتر دینی از دیدگاه خود گفت: "به نظر من نمایش دینی اثری است که به مخاطب درس اخلاقی بدهد که با این حساب باید گفت تمام نمایش‌هایی که تا امروز روی صحنه رفته‌اند حاوی پیامی اخلاقی هستند."

وی افزود: "متأسفانه اکثر ما هنرمندان به خاطر دغدغه‌های مالی و بدون تفکر و پشتوانه فکری اقدام به ساخت نمایش‌هایی با مضمون دینی می‌کنیم و آن را به عنوان اثری با مضمون دینی به تماشاگر ارائه می‌دهیم که شاید نتواند آنگونه که باید در ذهن مخاطب اثر کند."

طلا معتضدی نویسنده "کادنس" نیز در ادامه این نشست درباره دینی بودن این نمایش گفت: "قبل از اینکه بخواهیم این نمایش را اجرا کنیم به دینی بودن آن اصلا فکر نکرده بودیم، اما اینکه بسیاری بر این باورند که نمایش ما یک اثر مذهبی است می‌تواند در نوع خود قابل توجه باشد."

وی با انتقاد از شیوه اجرای برخی نمایش‌ها با مضمون دینی یادآور شد: "نمایش "کادنس" اجرای یک نمایش دینی صرف نیست. من می‌خواستم نمایشنامه‌ای بنویسم که اعتقاد خدایی من در آن متبلور شود و در عین حال در هیچ شرایطی حکمی صادر نکند."

فرزین صابونی بازیگر "کادنس" درباره شیوه اجرایی نمایش‌های دینی گفت: "متأسفانه این روزها به نام تئاتر دینی نمایش‌هایی ضعیف به تماشاگر نشان می‌دهند که به نظر من جای اجرای آنها صحنه تئاتر نیست. این در حالی است که معتقدم آثاری چون "سه خانه کوچک" مهرداد رایانی مخصوص و همین نمایش تعاریف کامل از تئاتر دینی به تماشاگر ارائه می‌دهند."

لیلی رشیدی دیگر بازیگر این نمایش با ابراز خرسندی  از بازی در "کادنس" گفت: "گاهی این سئوال مطرح می‌شود که آیا این نمایش در زمره آثاری است که تماشاگر خاص با آن ارتباط برقرار می‌کند. به نظر من هر کسی وارد تئاتر شهر می‌شود به دلیل امکانات محدود مجموعه تماشاگر خاص به حساب می‌آید، اما این وظیفه ماست که تماشاگر عام را تبدیل به تماشاگر خاص کنیم."

فرشاد فزونی آهنگساز نمایش نیز در پایان این نشست درباره نحوه کار خود گفت: "من همواره برای ساخت موسیقی نمایش بداهه را مد نظر قرار می‌دهم و از این طریق به فضای نمایش نزدیک می‌شوم. من معتقدم موسیقی تئاتر نیز مانند خود اجرا باید زنده باشد تا بتواند در کنار بازیگران به آنها در القاء مفاهیم نمایش کمک کند."

نمایش "کادنس" به کارگردانی نیما دهقان و بازی فرزین صابونی، سینا رازانی، علیرضا محمدی و لیلی رشیدی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 19 در کارگاه نمایش اجرا می‌شود و به زندگی سه مرد گناهکار در برزخ و یادآوری گناه آنها توسط یک فرشته می‌پردازد.

کد خبر 670549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha