دکتر محمود تقی زاده داوری رئیس مؤسسه شیعه شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه معنویت را همواره با روحانیت و با معنا داری به طور مرادف و مترادف به کار می بریم، اظهار داشت: مقصود از معنویت مجموعه حالات، احساسات، عواطف، تمایلات و انگیزه هایی است که مرتبط با موجود یا موجودات اصیل، حقیقی، ماندگار و جاودانه در این عالم اند. به طور مثال زمانی که تصویری از خانه خدا را می بینیم رنگ پوست تغییر می کند، احساس ما تهییج می شود، اشک چشم جاری شده و به خدا توسل می کنیم به کسی که غایت زندگی، هدف زندگی است به این حالت که احساسات و عواطف ما را متوجه به موضوع اصیل می کند حالت معنوی می گوییم که تنها یک بخش از معنویت را تشکیل می دهد.
رئیس مؤسسه شیعه شناسی در ادامه به بخش دیگر معنویت اشاره کرد و افزود: معنویت مجموعه ای از افکار، نظریات و اندیشه های مرتبط با یک موجود اصیل است که ما به آن خدا می گوییم . بنابراین به مجموعه تأملات ما معنویت گفته می شود . به طور مثال یکساعت درباره ارتباط با خود با خدا فکر می کنیم این تأمل، تدبر، اندیشه و ایده فکری معنوی است که مرتبط با عالم غیب است مرتبط با باطن و مرتبط با یک موجود اصیل، جاودانه و ماندگار است .
حجت الاسلام محمود تقی زاده داوری با بیان اینکه بخش دیگر معنویت مربوط به اعمال، رفتار و کنشهای ما می شود، یادآورشد: صدقه دادن، کمک کردن به یک فرد و یا خانواده نیازمند و یا حتی سالمندان شامل این اعمال می شود. از این رو معنویت مجموعه ای از حالات، افکار و اعمال را شامل می شود که با موجود و یا موجودات اصیل، حقیقی، ماندگار مرتبط اند و به آن انگیزه انجام می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه معنویت برای زندگی فردی و جمعی ما ضرورت دارد، تصریح کرد: ضرورت آن به ضرورت خروج ما از پوچی باز می گردد . معنویت مقابل پوچ گرایی است. از آنجایی که پوج گرایی اثرات مخرب دارد. برای اینکه بشر به آن سمت نرود باید به سوی معنویت سوق یابد، چرا که عبث گرایی و پوچ گرایی آفت انسان به شمار می رود که تبعات منفی آن انسان را خود محور می کند، به پوچی می رسد، اخلاق گرا نمی شود. به طوری که همه باید در خدمت او باشند، کارهای بد و ناپسندی مرتکب می شود و زندگی تداوم و استمرار پیدا نمی کند.
رئیس مؤسسه شیعه شناسی با تأکید بر اینکه به منظور تنظیم زندگی اجتماعی و خارج شدن از پوچی باید به سمت معنویت حرکت کنیم، اظهار داشت: بنابراین نشاط ، طراوت و استمرار حیاتی به معنویت بازمی گردد. این امر یعنی اینکه معنویت به ما رضایت خاطر می دهد، زندگی می ارزد تا برایش وقت بگذاریم، تفکر و برنامه ریزی کنیم. در غیر این صورت زندگی به پایان می رسد و حیات بشری نیز تمام می شود. پس معنویت برای بقای و ادامه حیات ما ضرورت دارد.
دکتر تقی زاده داوری با تأکید بر جایگاه معنویت در دنیای امروز یادآور شد: معنویت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارتقاء چشمگیری در دنیا یافت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که دنیا به وسیله مارکسیستها اداره می شد کسی نمی گفت که خدا وجود دارد و مارکسها دین را افیون می دانستند و بر عدم وجود خدایی تأکید می کردند، اما انقلاب آمد و آن سد و هیمنه را شکاند. از آن پس هنرمندان، استادان، خوانندگان، افراد معروف و غیر معروف همه می گفتند که به خدا و عالم غیب اعتقاد داریم. به این ترتیب دینداری که اخلاق باشد، هستی دوستی و بشر دوستی در دنیا ارتقاء یافت. کلیساهای بسیاری ساخته و پر شد. مساجد پر و جوانان متدین شدند.
وی با اشاره به اینکه امروزه جنبه های افراطی معنویت را در دنیا شاهد هستیم، گفت: در مسیحیت طرفداران رئیس جمهور آمریکا از این دسته هستند و معتقدند که با انجام بدترین اعمال موعود و منجی عالم می آید و تحت لوای معنویت به کشتار بشریت، و انهدام جوامع انسانی و فجایع بشری سطح جهان می پردازند. در یهودیت صهیونیستها کشتار جمعی به راه انداختند و در اسلام نیز القاعده کارهای بدی را مرتکب شد که مسلمانان را سرافکنده کرد.
دکتر تقی زاده داوری با بیان اینکه ما ارتقاء معنویت را در قرن حاضر و دوره معاصر به پیروزی انقلاب اسلامی متصل می کنیم، افزود: اگر غربیها رهبری معنوی و مدیریت معنوی را به جهان اسلام و ایران بدهند، معنویت ارتقاء می یابد. مسیحیت انواع فرقه های بنیادگرا را گسترش دادند و به جای اینکه خدا دوستی منجر به بشر دوستی و صلح و احترام متقابل شود بشر امروز در سایه خداگرایی کاذب غرب مسائلی را تحمل می کند که در قرن گذشته بی سابقه بوده است.
رئیس مؤسسه شیعه شناسی در پایان تصریح کرد: معنویت برای ما به عنوان فرد، جمع و در جهان امروز ضروری است که در سایه عقل گرایی انسانی باشد تا آنچنان که از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته، آن را رهبری و هدایت کند.
نظر شما