ضرباهنگ سریع "سکوت خدا" مخاطب را خسته نمی‌کند

کارگردان فیلم تلویزیونی "سکوت خدا" معتقد است ضرباهنگ این فیلم را به گونه‌ای انتخاب کرده که مخاطب خسته نشود و بهروز افخمی هم هنگام تدوین بر مناسب بودن ضرباهنگ فیلم تاکید کرده است.

راما قویدل درباره پذیرش کارگردانی "سکوت خدا" با موضوعی مشابه با فیلم قبلی‌اش "یکی از همین روزها" به خبرنگار مهر گفت: طرحی که اکبر تحویلیان تهیه‌کننده به من پیشنهاد داد، چیز دیگری بود و قرار شد نگارش فیلمنامه و پیش‌تولید به موازات هم پیش برود. با توجه به همکاری با عباس نعمتی در فیلم "در همین نزدیکی"، پیشنهاد دادم برای نگارش از او دعوت کنیم.

وی ادامه داد: وقتی نویسنده با طرح تهیه‌کننده شروع به نگارش فیلمنامه کرد، متوجه شدیم چندان کار خوبی نمی‌شود و نعمتی طرحی ارائه داد که از جنس قصه لذت بردم و او همراه علیرضا جوان تحت نظارت من نگارش "سکوت خدا" را آغاز کردند. نمی‌دانم چرا موضوع اولین کارهایی که نوشتم مرگ بود و در واقع اکثر فیلمنامه‌هایم با این محوریت است.

کرامتی در نمایی از فیلم "سکوت خدا"

قویدل ادامه داد: مرگ اندیشی از 15 سالگی همراه من بوده و خودم دلیل واقعی آن را نمی‌دانم که چرا مرگ من را صدا می‌زند. البته به شدت به زندگی اعتقاد دارم. در فیلم "در همین نزدیکی" هم که اخیراً آن را برای پخش از شبکه سه سیما ساخته‌ام، مرگ یکی از شخصیت‌هاست.

وی درباره انتخاب خانه مادر (پروانه معصومی) به عنوان لوکیشن اصلی فیلم گفت: اساساً این جنس کار با لوکیشن محدود مورد علاقه من است و آن را در فیلم "آخرین ساعت‌های زندگی یک انسان معمولی" نیز تجربه کردم. قصه فیلم در یک اتاق می‌گذشت و سه روایت مختلف و بدون دیالوگ داشت که تجربه‌ای موفق بود و در آن توانایی خود را به چالش کشیدم.

این کارگردان ادامه داد: بنابراین در فیلم "سکوت خدا" سعی کردم دکوپاژ طوری باشد که فضای خانه برای مخاطب خسته‌کننده نباشد و برخلاف اینکه معمولاً در فیلم‌ها وقتی نگاه بازیگر گرفته می‌شود، جلو او باز است، سعی کردم قاب‌های نگاه رعنا بسته باشد و فقط نگاه مادر به دلیل افق روشنی که دارد، باز گرفته شد.

وی درباره ضرباهنگ فیلم توضیح داد: سعی کردم ضرباهنگ فیلم سریع باشد تا برای مخاطب خسته‌کننده نشود. البته هنگام تدوین تردید داشتم که مبادا از اتفاقات خیلی سریع عبور کرده‌ام، اما وقتی بهروز افخمی یک پرده فیلم را دید، گفت ضرباهنگ آن آزاردهنده نیست و ریتم مناسب است.

قویدل درباره شخصیت رعنا (مهسا کرامتی) و نگاه تک‌بعدی او گفت: رعنا شخصیتی ویژه داشت. بنابراین باید بازیگری انتخاب می‌شد تا حس این نقش را به خوبی درآورد. تا اینکه بعد از فکر کردن به چند گزینه کرامتی انتخاب شد. به نظرم نگاه او حسی خاص دارد که به درد این فیلم می‌‌خورد و زلال بودن نگاهش ایمان او را برای مخاطب باورپذیر می‌کرد.

کارگردان "سکوت خدا" خاطرنشان ساخت: تک‌بعدی بودن نگاه رعنا عمدی بود. او فردی مومن و مذهبی بود و مادر قصد داشت دریچه نگاه او را وسیع کند. دقیقاً این آیه‌ قرآن که "لیکن چه بسیار شود چیزی را شما ناگوار شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده و چه بسیار شود چیزی را دوست بدارید و در واقع شر و فساد و شما در آن است" در فیلم مطرح می‌شود.

وی در ادامه افزود: شخصیت‌های دیگر همچون امیرمحمد (امیر آقایی) و هدی (بهناز جعفری) خاکستری هستند و مادر به خاطر بلوغ فکری افقی روشن دارد و به نظرم سکانس پایانی فیلم که امیرمحمد به رعنا می‌گوید "مادر همیشه نگران آینده من بود" و رعنا بدون توجه به او رد می‌شود، خیلی خوب بود.

فیلم تلویزیونی "سکوت خدا" پنجشنبه 16 خرداد ساعت 22 از شبکه اول روی آنتن رفت. این فیلم به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان ساخته شده است. داستان فیلم درباره زنی سالخورده است که به یک بیماری ناشناخته مبتلا شده و برای مراقبت از خود پرستاری استخدام می‌کند. دانیال کاشانچی مدیر تولید و حمیدرضا رحیم‌زاده مدیر تصویربرداری پروژه هستند.

کد خبر 695067

شهر خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =