عراق همچنان ميزبان سربازاني است كه يك سال ازآوارگي شان درناكجاآباد نقشه جهان مي گذرد.سربازاني كه بي اختيار وبي انجام دركوچه هاي شهرهاي غريب حركت كرده وهرلحظه سايه هاي مرگ را به خود نزديكتراحساس مي كنند.
پس ازگذشت يكسال ازوعده ووعيدهاي بوش ديگراميدي به ورود نيروهاي ژاپني براي كمك وايجاد آرامش درعراق باقي نمانده است ؛ اين باتلاقي كه انسان ها را به ماشين هايي براي كشتن تبديل مي كند براي هيچ سربازي جذاب نيست . گرچه تماشاي تصوير مردگان متحرك بر پرده سينما مي تواند همراه با ترسي لذت بخش و جذاب باشد ولي تبديل شدن به مردگان متحرك كابوسي ست كه هيچ كس با اختيار به آن تن نمي دهد .
نيروهاي آمريكايي وانگليسي همچنان درانتظارآينده اي نامعلوم روزگار مي گذرانند وهرروزبرآمارخودكشي آنها افزوده مي شود. اينگونه است كه مردگان متحرك سينماي هراسناك مجالي براي تولدي دوباره مي يابند؛ تولد در دنياي واقعيت.
سينماي هراسناك ومردگان متحركش كه زماني تنها هيجان را مهمان دلهاي مخاطبان سينما مي كرد امروز مي تواند بارزترين نمود شرايط آمريكايي ها وانگليسي هاي سرگردان درويرانه هاي عراق باشد.
هنرسينما بارديگربه آينه اي براي پيش بيني وانعكاس حقايق جاري درجهان تبديل شده . دراين آشفته بازار، ناظران تاريخ در كنار دوستداران جادوي سينما به تماشاي مردگاني مي نشينند كه ازقبرهاي پادگان گونه خود بيرون آمده وآرامش را ازمردم شهرسلب مي كنند.
دراين ميان حتي سينمادوستان نيز ديگربه مخلوقات هراسناك صنعت سينما وقدرت خيره كننده چهره پردازان نمي انديشند. بلكه به مرگ قربانيان كشته شده توسط مردگان متحركي به نام مردان جنگي مي انديشند.
اما شايد آنچه كه موجبات هراس بيشتر آنها را درآمريكا وانگلستان فراهم كرده ترس ازرستاخيزمردمي است كه درجنگهاي اخيربه ناحق كشته شدند . چون مخاطبيني كه از تصوير خيالي مردگان متحرك لذت مي برند خوب مي دانند بي ترديد خون قربانيان كشته شده بدست مردان جنگي روزي دامن گيرخالقان وحشت خواهد شد.
استفان داولينگ نويسنده بي بي سي به تحليل تولد دوباره مردگان متحرك دردنياي سينما پرداخته است . تولدي كه مي تواند در كنار حيات واقعي "مردگان متحرك "در دنياي پيرامون كمي از وحشت انسان را ميان واقعيت و خيال تقسيم كند. مطالعه اين مقاله انطباق تصوير حاصل تخيل از مردگان متحرك را با تصوير واقعي مردگان متحركي كه در لباس مردان جنگي در كشورهاي مختلف پرسه مي زنند بيشتر تفسير مي كند .
داولينگ در مقاله اش آورده است : سالها بود كه مردگان گونه سينماي هراسناك به خواب عميق فرورفته بودند اما اكنون اين گونه سينمايي ازخواب برخاسته و به نظرنمي رسد كه بخواهد بدون هيچگونه نبردي ميدان را ترك كند.
جورج اي روميرو با ساخت فيلم هراسناك شب مرده متحرك درسال 1968 دوستداران سينما را به وحشت انداخت وبا وجوديكه دهه ها ازساخت اين اثركلاسيك مي گذرد دنياي سينما همچنان علاقه اش را به جنازه هاي متحرك حفظ كرده است.
به نظرمي رسد كه اين موجودات بي جان نيزازموفقيت بسياري درگيشه فروش برخوردارند وراه خود را به سوي بانكها هموارمي كنند.
بازسازي فيلم سقوط مرده محصول دهه 70 درآمريكا با موفقيت بسياري همراه بود به طوريكه اين اثردرگيشه فروش آمريكاي شمالي برفيلم حماسي مصيبتهاي مسيح ساخته مل گيبسون پيشي گرفت وصدرنشين جدول شد.
دكترمتيو سوييت ، منتقد تاريخ فيلم براين باوراست كه تاريخ فيلمهاي هراسناك به دهه 1930 وكاپيتاليسم بازمي گردد.
كشيشهاي ودو( مذهب برخي ازمردم آفريقا وكارائيب كه جادووطلسم درآن نقش بزرگي داشت) مرده هاي كارائيبي را ازقبرها بيرون آورند كه برروي كشتزارهاي بزرگ و زمينهاي مالكان آزمند به صورت رايگان كاركنند.
دوران طلايي فيلمهاي هراسناك به اواخردهه 70 واوايل دهه 80 بازمي گردد .دراين دوران بود كه جورج روميرودومين قسمت ازمجموعه آثارهراسناكش را تحت عنوان سقوط مرده ارائه داد.
درسال 1979 قبيله مردگان ازقبرها بلند شده وبه قتل كساني كه درراهشان مي ديدند همت گماردند.گروه كوچكي ازمردم كه جان سالم بدربردند به مدد يك هلي كوپترفرار كرده ودرانبار مغازه اي پناه گرفتند اما بزودي خود را درمحاصره ارتش درحال افزايش مردگان ديدند كه درتلاش براي دستگيري آنها برآمده بودند.
شش سال بعد روميروباساخت فيلم روزمرده سه گانه خونينش را كامل كرد .دراين فيلم گروهي ازدانشمندان وسربازان درتلاش براي غلبه برارتش مردگان درحال رشد برمي آيند.
با اين وجود با اتمام دهه 1980 وآغازدهه 1990 ازجذابيت اين گونه سينمايي كاسته شد وديگرنشاني ازاين فيلمها برجاي نماند.
دراين زمان بود كه فيلمهاي مربوط به دراكولا قدم به عرصه حيات گذاشته ومردگان متحرك درسايه اين آثارقرارگرفتند.
دكترسوييت مي گويد :" اين آثاربا گونه هراسناك بي ارزش مترادف شدند. بي ترديد ساخت فيلمهايي با محوريت مردگان متحرك كارآساني به شمارمي رفت."
اولين نشانه هاي جنبش مجدد مردگان متحرك درسال 2002 با ساخت فيلم 28 روزبعد توسط دني بويد ، كارگردان انگليسي مشاهده شد.
اين اثرهراسناك وهيجان انگيزشرح حال پيكي است كه محموله هايش را توسط دوچرخه منتقل مي كند.اوازكما برمي خيزد ودرمي يابد كه لندن به يك بيابان تبديل شده ومردگان متحرك درآن به آمد وشد مي پردازند.
اين فيلم نه تنها تحسين منتقدان را برانگيخت بلكه درانگلستان وآمريكا با فروش چشمگيري مواجه شد.
سيمون پگ كارگردان فيلم هراسناك - كمدي شوان مرده اعلام كرد كه مردگان متحرك همواره براي وي ازجذابيت خاصي برخورداربوده اند.
اودراين مورد مي گويد :" براي من اين همواره عجيب بوده كه ببينم مردگان متحرك به كندي حركت مي كنند ، نالايق وتنبل هستند.آنها هيچ هدف خاصي ندارند وازهيچگونه برنامه كاري پيروي نمي كنند.آنها درست مانند ما حشراتي مجهزبه موتورهستند."
اودرادامه صحبتهايش مي افزايد :" نكته اسرارآميزي كه درمورد آنها وجود دارد دراين امرخلاصه مي شود كه نيتشان آسيب رساندن نيست بلكه كارشان را انجام مي دهند."
اودرپاسخ به اين سوال كه علت بازگشت آنها را درچه مي داند مي گويد :" شما مي توانيد اين سوال را ازدانشجويان فيلم بپرسيد ومنتظربيايستيد تا آنها انشايي را دراين رابطه ارائه دهند.اما من احساس مي كنم بازگشت دوباره آنها به ترس ما ازخودمان بازمي گردد. ما ازدشمني كه درميانمان وجود دارد مي ترسيم وبيم داريم كه خود به بزرگترين تهديد براي يكديگرتبديل شويم .دراين شهراين احتمال وجوددارد كه هرلحظه كشته شده و جانمان را ازدست بدهيم."
پگ درادامه صحبتش خاطرنشان مي كند:" هنرهمواره انعكاسي ازمحيط خاستگاه خود بوده است ومي توان گفت بازگشت مردگان دلمشغولي است كه درحال حاضرذهن مارا درگيركرده است. اگربه فيلمهاي هراسناك دهه 80 بازگرديم درمي يابيم كه فيلمي مانند مگس درمورد هراس ازويروس بوده است. با توجه به شرايط فعلي افزايش ويروس ها درحال حاضربه نظرمي رسد كه ما ازيكديگرمي ترسيم ."
با اين وجود پگ نيزتصديق مي كند كه مردگان متحرك ، هيولاهاي احمقانه اي هستند.اومي گويد :" شما مي توانيد با يكي ازآنها دريك اتاق باشيد ومطمئن باشيد كه اوبه شماآسيبي نمي رساند بلكه مانند يك موجود احمق تلوتلومي خورد."
دكترسوييت نظرديگري دارد وبراين باوراست كه مردگان متحرك ، شخصيتهاي منفي موثري هستند چراكه آنها مي توانند خود را به هرشكلي كه شما مي خواهيد درآورده وكارهايي را كه مي خواهيد انجام دهند.
اومي گويد:" مردگان متحرك مي توانند هرشكلي را كه شمادوست داشته باشيد به خود بگيرند.آنها نشانه اي ازمداخله انسان درطبيعت ويا بيزاري انسانها ازيكديگرهستند. آنها حضوردارند تاكنترل شوند."
در تمام اين مقاله تصويري از پديده مردگان متحرك ارائه مي شود كه تفاوتي با نمونه هاي واقعي آن ندارد . به همين خاطرحتي خالقان اين واقعيت هراسناك آرامش حاكم بر كشورهاي خود را به منزله آرامش قبل ازطوفان تلقي مي كنند . چرا كه خوب مي دانند ديريا زود رستاخيزنزديك است.
خبرگزاري "مهر" : ويرانه هاي عراق مملو از مردگاني است كه حركت مي كنند و تصوير خيالي پر ارعاب "مردگان متحرك "فيلم هاي ترسناك را عينيت مي بخشند .
کد خبر 70334
نظر شما