۳ تیر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۸

نشست تخصصی/

سینمای فانتزی در ایران مشکل فیلمنامه و سرمایه دارد

سینمای فانتزی در ایران مشکل فیلمنامه و سرمایه دارد

نشست بررسی جایگاه فانتزی در سینمای کودک با حضور کارشناسان این حوزه دیشب در حاشیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست تخصصی در هتل بابا طاهر همدان حجت‌الله سیفی فیلمساز، همایون خسروی دهکردی مدیر مسئول مجله ادبیات و سینما و محمد سلیمانی منتقد سینما هر یک درباره جایگاه فانتزی در سینمای کودک سخن گفتند.

خسروی در تعریف سینمای فانتزی گفت: در این سینما عناصر خیالی در راویت نقش موثر دارند و در ساخت آنها تخیل به کمک ابزار جلوه‌های ویژه می‌آید. به طور کلی سینمای فانتزی به سه دسته ترسناک، علمی تخیلی و آرزوهای دنیای کودک تقسیم می‌شود. با توجه به مبحث این نشست متاسفانه در کشور ما سینمای کودک که با آروزها سر و کار دارد، ضعیف است.

سیفی هم در ادامه این نشست تخیل را زاییده کودک دانست و گفت: وقتی برای کودکان فیلم می‌سازیم باید همپای کودکان باشیم. در سینمای فانتزی فاکتورهای ادبیات فانتزی برای تولید یک اثر نمایشی نقش دارد. ادبیات فانتزی در کشور ما مانند قصه‌های عبید زاکانی است.

وی ادامه داد: روانشناسی کودک در کارهای غرب دیده و برنامه‌ریزی شده است. البته نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که جشنواره فیلم کودک نشستی با محوریت جایگاه فانتزی در سینما برگزار کرد، اما ما سینمای فانتزی نداریم. در سینمای کودک خیلی چیزهای دیگر هم نداریم و این هم یکی دیگر است.

این کارگردان خاطرنشان ساخت: وقتی درباره سینمای فانتزی صحبت می‌کنیم این سئوال مطرح می‌شود که آیا ما فیلمسازی داریم که تخیل او به اندازه تخیل کودکان باشد یا نه. جواب این سئوال منفی است و باید گفت فیلمسازی برای سینمای فانتزی و تخیلی نداریم. اگر بخواهیم سینمای فانتزی داشته باشیم ابتدا باید رویکرد ادبیات فانتزی را برای بچه‌ها جا بیندازیم.

سلیمانی هم گفت: در ساخت فیلم فانتزی باید فانتزی بودن را به باور مخاطب خود بنشانیم و بعد وارد این سینما شویم. چون تجربه ثابت کرده کودک و نوجوان ما با هر فیلمی ارتباط برقرار نمی‌کند. بنابراین جا انداختن این باور اهمیت زیادی دارد و بعد می‌توان سراغ محتوا رفت.

وی یکی از دلایل نداشتن سینمای فانتزی را خطر نکردن تهیه‌کنندگان برای ورود به این حوزه ذکر کرد و گفت: گرچه امکانات خوبی برای سینمای فانتزی داریم، اما نسبت به غرب که امکانات خیلی پیشرفته‌تر دارد عقبیم. بنابراین تهیه‌کنندگان نیز حاضر به ریسک کردن در این عرصه نیستند که امیدوارم روزی سینمای فانتزی نیز داشته باشیم.

خسروی دهکردی هم خاطرنشان ساخت: در سینمای فانتزی مسئله اکران و سرمایه‌گذاری باید حل شود. البته من برخلاف نظر آقای سیفی معتقدم ما فیلمسازهای خوبی برای سینمای فانتزی داریم و با حل شدن مشکل سرمایه می‌توان کارهای خوبی ساخت.

سیفی ادامه داد: علاوه بر بودجه کلان برای سینمای فانتزی ما مشکل فیلمنامه نیز داریم. از سوی دیگر برنامه‌ریزی کلان در این زمینه نه در دست تهیه‌کننده و نه در ید دولت است. بنابراین بین این دو جریان معلق است.

سلیمانی اشاره کرد: در سینمای فانتزی زنده و انیمیشن تلفیقی است، سینمای فانتزی می‌تواند فقط سرگرم‌کننده نباشد و دغدغه‌های آموزش هم داشته باشد. مشکل فیلمنامه یکی دیگر از معضلات است که باید حل شود.

کد خبر 704034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha