برای رسیدن به زندگی سرشار از سعادت و نیکبختی باید به ابعاد معنوی توجه ویژه ای داشت . توجه صرف به مادیات، هرچند با پیشرفت و رفاه همراه باشد، دغدغه ها و بحرانهای بسیاری به همراه دارد .
به همین دلیل نیز امروزه شاهد هستیم که غرب در کنار مادیات، برای معنویات نیز ارزش ویژه ای قائل و به آن اهمیت می دهد . در این میان دین مقدس اسلام برای تقویت بعد معنوی اهمیت خاصی قائل است تا جایی که در اسلام رفاه جسمانی با تعالی نفسانی ارتباط ناگسستنی دارد .
در اسلام سرمایه معنوی پشتوانه سرمایه مادی است . اسلام برای پرورش بعد معنوی، بازشناسی خود و پالایش درون، فرصتهای ذی قیمت و ارزشمندی پیش روی انسان قرار داده، از جمله این فرصتها به "فصل نیایش" تعبیر می شود که ماههای رجب، شعبان و رمضان را شامل می شود .
پیش از انقلاب اعتکاف بسیار مهجور بود اما بعد از انقلاب این سنت حسنه به نحو شایسته ای احیا شده است .
اعتکاف به عنوان بهترین عبادت مستحبی تکامل انسان را موجب شده، او را از یأس و ناامیدی دور می کند .
شک نیست که عبادت موجب آرامش روحی و روانی انسان است و او را از یأس و ناامیدی دور می کند ، در این میان، از آنجا که اعتکاف عبادتی همه جانبه بوده و بسیاری از اعمال عبادی و معنوی را شامل می شود ، در آرامش بخشی به انسان و دوری وی از یأس و ناامیدی نقش به سزایی دارد .
فرد معتکف ، به طور طبیعی به لحاظ اخلاق و رفتار نیز دچار تغییرات مثبت چشمگیری می شود و این تغییر را برای دورترین افراد از معنویت ، حداقل تا مدتهای طولانی پس از مراسم اعتکاف نیز می توان دید ، این در حالیست که ماندگاری تغییرات فوق برای افراد معنوی و خداجوی ، بسیار بیشتر و حتی همیشگی است .
نظر شما