۶ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۱۰:۳۹

رئيس انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر در گفت وگو با " مهر" :

مشكل تئاتر عروسكي نبود مديريت در عرصه تئاتر است

مشكل تئاتر عروسكي در كشور ما عدم نگاه حرفه اي و در نتيجه نبود وجود پايگاه و سالن مخصوص اجراي اين رشته نمايشي است.

" علي پاكدست"  رئيس انجمن نمايشگران عروسكي در گفت وگو با خبرنگارهنري "مهر "  ضمن بيان اين مطلب تصريح كرد: كل رخدادهاي تئاترعروسكي در كشور ما طي سه جشنواره " جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي" ،" جشنواره دانشجويي عروسكي" وبه تازگي " جشنواره تئاتر دفاع مقدس" رخ مي دهد .اما اين سه اتفاق با توجه به اين كه ما هنرمندان فوق العاده با استعداد درزمينه كارگرداني، ساخت عروسك و عروسك گرداني داريم نمي تواند تعيين كننده سطح نمايش عروسكي كشور ما باشد.
وي افزود: با اين وجود حتي  فعاليت هنرمندان ايراني با ديگر هنرمندان قابل مقايسه است. گرچه مقايسه تئاتر عروسكي ما با تئاتر عروسكي دنيا كار اشتباهي است، هنرمندان  عروسكي ما بسيار تلاش مي كنند اما به جاي آن كه مشكلاتشان كمتر شود هر روز بيشتر هم مي شود، ماحتي مكاني براي تجربه كردن اين هنر نداريم. به عنوان مثال نمايشهاي ما پس از اجرا در جشنواره بايد به اجراي عمومي برسد. اما در كجا اجراي عمومي شود؟ تنها تالارمختص اين نمايشها تالارهنر است در حالي كه تالار هنر برخي اوقات اصلا مناسب اجراي نمايشهاي ما نيست. با اين وجود ما نمي توانيم از امكانات سالن هاي ديگر بهره مند شويم. چراما نمي توانيم در مجموعه تئاترشهر اجرا داشته باشيم؟
رئيس انجمن نمايشگران عروسكي با انتقاد از هزينه كمي كه مر كز هنرهاي نمايشي براي اجراي اين نمايشها در اختيار هنرمندانش مي گذارد متذكر شد: اين هزينه ها بسيار اندك است براي نمايشي كه  عروسك هاي متعددي دارد و گاه چند عروسك گردان بايد يك عروسك رادر صحنه بازي دهند  هم عروسك هزينه داردوهم بازي پردازان نيازمند دستمزد هستند.
 " پاكدست" با ياد اوري اهيمت  فراموش شده جايگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اظهار داشت : كانون مي تواند پايگاه بسيارخوبي براي توليد واجراي تئاتر عروسكي باشد. اما عملا ما نقش كانون را در توليد تئاتر عروسكي نمي بينيم. شما توجه كنيد در اين چند ساله چند اثر عروسكي در اين پايگاه اجرا شده؟ آثار اجرا شده چه كيفيتي داشته اند؟ و يا در نظرداشته باشيد چند نمايش از آرشيو بيرون كشيده شده و دوباره اجرا شده؟ معناي توليد تئاتر عروسكي اين نيست .
وي با تاكيد بر اين كه در ضعف كيفي تئاتر هاي عروسكي مقصر هنرمندان اين رشته نيستند گفت: اين كمبود به مديريت و ساختارتئاتر كشور مربوط مي شود كه مادر هر دو مورد دچار كاستي هستيم. طبيعي است وقتي هنرمندان اين رشته امكان كسب تجربه هاي مختلف در عرصه عروسكي را داشته باشند به مرور كا رهايشان از كيفيت بهتري برخوردارخواهد شد .
 رئيس انجمن نمايشگران عروسكي در باره نقش اين انجمن در كيفيت و ارتقاي تئاتر عروسكي متذكر شد:انجمن نمايشگران زير مجموعه خانه تئاتر است هر چقدر خانه تئاتر قوي باشد انجمن هاي آن هم قوي  مي شود در شرايطي كه ما نقش چنداني در سياست گذاري هاي تئاترعروسكي كشور نداريم سعي ما براي بهبود كيفي نمايش عروسكي بي نتيجه است. انجمن عروسكي تاكنون در رشد تئاتر عروسكي تأثير گذار بوده اما موثر نبوده است . انجمن سعي كرده با برگزاري  كار گاه وكلاسهاي آموزشي براي هنرمندان عروسكي به ارتقا كيفي اين هنر كمك كند. شايد ابتدا خانه تئاتر بايد قوي باشد و مكان ثابت خود را داشته باشد تا انجمن هاي آن هم بتواند به راحتي فعاليت هاي خود را در مكان خودشان بيشتر كنند.
وي درباره تاريخ برگزاري جشن جهاني روز تئاتر عروسكي توضيح داد: درجلسه يونيماي جهاني آقايان " غريب پور" و" ذوالفقاري " به عنوان نمايندگان ايران حضور داشتند آقاي ذوالفقاري براي تاريخ روز جهاني تئاترعروسكي پيشنهاد اول فروردين كه مصادف با اولين روزبهار است را مي دهد ونمايندگان يونيماي همه دنيا اين تاريخ رامي پذيرند اكنون هم در تمام دنيا هنرمندان عروسكي، اول فروردين جشن خود را برگزار مي كنند اما در كشور ما  مدتي است به خاطر تداخل اين روز با ماه محرم تار يخ جشن به تعويق افتاده است.
 وي در پايان افزود :  انجمن نمايشگران عروسكي و مبارك يونيما در واقع دو قدرت نمايش عروسكي در ايران هستند كه نه در مقابل هم بلكه در كنار هم قرار مي گيرند و همواره سعي اشان بر اين بوده تاهرآنچه كه در تئاتر عروسكي اتفاق مي افتد را باهم انجام دهند .

کد خبر 72834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha