حجت الاسلام یعقوب جعفری نیا استاد حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تقویت جلوه توحید و علویت در مقابل مادیت و شرک همواره هدف ادیان الهی بوده است، اظهار داشت: مشترکات بسیاری میان پیروان ادیان الهی وجود دارد که تأکید بر این مشترکات با مادی گرایی مبارزه می کند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قرآن کریم آیات متعددی بر این موضوع اشاره کرده و خیلی صریح پیروان ادیان را به وحدت دعوت می کند، تصریح کرد: در آیه 64 سوره آل عمران به این موضوع اشاره صریح و واضحی شده است که " قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا ولا تتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله.....": ای اهل کتاب بر کلمه ای واحد که میان ما و شما وجود دارد، توافق کنیم که غیر از خدا را نپرستیم ... " در این آیه آشکارا به مسئله وحدت اشاره شده است.
وی با تأکید بر اینکه انبیای الهی تأیید کننده انبیای قبل از خود بوده اند، افزود: ما به پیغمبران گذشته خود ایمان داریم و آنها را مقدس و محترم می دانیم. همانطور که حضرت محمد (ص) را مقدس می دانیم به حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) نیز احترام می گذاریم و آنها را محترم می دانیم. اسلام همیشه به وحدت دعوت کرده و از مسلمانان خواسته با گروه اهل کتاب که به اسلام و مسلمانان احترام می گذارند به وحدت رسید و با آنهایی که علیه مسلمانان توطئه می کنند و قصد ضربه به اسلام را دارند و به آنها "کافر حربی" گفته می شود مبارزه شود.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه آیات متعددی از قرآن کریم بر مسئله گفتگوی ادیان تأکید کرده است، یادآور شد: آیه 64 سوره آل عمراه بارزترین، صریح ترین و شفاف ترین آیه در این خصوص است.
حجت الاسلام جعفری نیا در ادامه به مشکلی که در راه تحقق گفتگوی ادیان وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در این خصوص عدم درک طرف مقابل است. اینکه هر یک از ادیان و مذاهب طرف مقابل را به درستی درک نمی کنند و درباره یک دین از کتابهایی استفاده می کنند که علیه آن دین در آن نوشته شده است. یعنی نویسندگان از کتابهایی بهره مند می شوند که علیه اعتقادات طرف مقابل مطالبی دارد که خود آنها نیز این مطالب را مردود می دانند. بنابراین درک حرفهای طرف مقابل با احترام به نتایجی مطلوب می رسد که با مغلوب کردن دیگری به تفاهم نمی رسند.
وی مشکل دیگر را ناشی از برگزاری سمینارهای گفتگوی ادیان و فرهنگها خواند که بیشتر جنبه تشریفاتی و سیاسی دارند و در ادامه گفت: هدف برخی از آنها رسیدن به وحدت و توافق نیست بلکه تشریفات و بازدید است که هدف اصلی را در بر نمی گیرد. از این رو برگزاری سمینارهای واقعی در راستای نزدیک کردن ادیان و وحدت به معنای قبول دیگری و دستیابی به کلمه واحد از این مشکلات می کاهد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: در این همایشها باید از کسانی دعوت به عمل آید که تأثیرگذار بوده و حرف آنها مورد قبول باشد. یعنی با توجه به تأثیرگذاری که دارند از آنان دعوت شود که در همایش و سمیناری شرکت کنند که پس از بازگشت به کشور خود حرفهای آنها بازتاب گسترده ای داشته و بتوانند در راستای احترام به عقاید دیگری، عدم اهانت به دیگری و رفع سوء نیتها گامی اساسی بردارند.
نظر شما