به گزارش خبرگزاری مهر، پارسی نژاد با بیان این مطلب که وقوع جنگ تحمیلی فرصت رشد و تکامل را از ادبیات داستانی انقلاب گرفت به ستاد خبری جشنواره داستان انقلاب گفت: اگر چه نقاط مشترک زیادی در مسائلی چون ایثار، وحدت و ... در ادبیات انقلاب و جنگ وجود دارد، اما این دو را نمی توان در یک حیطه قرار داد زیرا فضا، مکان و فرهنگ جبهه چیزی متفاوت از انقلاب است.
وی ادامه داد: ادبیات انقلاب در زمان کوتاهی فراهم شد ولی بلافاصله تحت تاثیر دورن دفاع مقدس قرار گرفت و بیشتر نویسندگان به سوی ادبیات جنگ جذب شدند و به طور ناخواسته ادبیات انقلاب به فراموشی سپرده شد.
پارسی نژاد تاکید کرد: خارج شدن از رکود ادبیات داستانی انقلاب مستلزم جذب نویسندگان حرفه ای به سمت جشنواره داستان انقلاب و بالا بردن توقعات در خلق آثار فاخر است.
وی افزود: برگزاری جشنواره داستان انقلاب به تنهایی نمی تواند بازخورد مناسبی داشته باشد، زیرا اندوخته های نویسندگان از انقلاب کافی نیست و برای اثر بخشی هرچه بیشتر به جشنواره داستان انقلاب باید از طریق اعلام فراخوان و دعوت از استادان و کارشناسان مجرب به آسیب شناسی ادبیات انقلاب روی آورد.
نویسنده کتاب "داستان نویسان معاصر" خاطرنشان کرد: جشنواره داستان انقلاب با بررسی ادبیات انقلاب سایر کشورها و توجه به نقاط ضعف و قوت آنها علاوه بر افزایش اندوخته ها و تقویت آگاهی نویسندگان داخلی زمینه جذب نویسندگان حرفه ای را نیز به سمت ادبیات انقلاب مهیا خواهد کرد.
وی با اشاره به فراهم کردن زمینه تشویق نویسندگان در جشنواره داستان انقلاب تاکید کرد: به هیچ وجه مخالف سفارش نویسی نیستم اما نوع قراردادها باید به نحوی باشد که نویسنده اگر زمان طولانی را برای خلق اثری فاخر اختصاص می دهد دیگر دغدغه ای مالی طی این مدت نداشته باشد و تحقق این مهم بیش از هر چیز نیازمند مشارکت دستگاههای متولی چون وزارت ارشاد ، حوزه هنری و ... است.
نویسنده کتاب " خورشید در آتش " یادآور شد: در حال حاضر نه تنها در ادبیات داستانی انقلاب بلکه به طور کلی در داستان نویسی دچار رکود هستیم و اکثر آثار تولید شده سطحی هستند . ارتقای حوزه داستان نویسی نیازمند سیاستگذاری عظیم دولت، بالا بردن توقعات در خلق آثار فاخر و افزایش آگاهی و مطالعات نویسندگان است.
نظر شما