۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۱۱:۵۱

گزارش خبرگزاري مهر از نمايشگاه محسن وزيري مقدم و گرهارد ريشتر :

دو نابرابر دربرابر هم

موزه هنرهاي معاصر تهران در ادامه روند برپايي نمايشگاه هايي از پيشگامان نقاشي و مجسمه سازي معاصر ايران ، اينبار اقدام به برپايي نمايشگاهي از آثار محسن وزيري مقدم به همراه مجموعه اي از آثار گرهارد ريشتر كرده است .

به گزارش خبرنگار تجسمي خبرگزاري "مهر" :  دراين نمايشگاه تعداد 253 اثر از محسن وزيري مقدم به همراه 25 اثر از گرهارد ريشتر به نمايش در آمده است . محسن وزيري مقدم ، متولد 5 خرداد 1303 تهران است و درواقع مروج روش نوين آموزش طراحي در ايران محسوب مي شود . اهميت وزيري مقدم به عنوان يك مدرس ، به نوعي حتي بيش از اهميتش به عنوان يك هنرمند بوده است ، زيرا مدرسان كنوني مراكز آموزش عالي هنر ايران ، همگي از افرادي هستند كه  بنيان هاي فكري و عملي هنري شان تحت آموزش هاي وي پي ريزي شده است .
با ورود به محوطه موزه هنرهاي معاصر تهران و قدم گذاشتن به سرسراي ورودي ، آثار محسن وزيري مقدم كه با استفاده از مواد گوناگون از رنگ و روغن روي بوم گرفته تا فلز استيل خلق شده اند چشم نوازي مي كند .
اين هنرمند با توجه به تكميل تحصيلات هنري اش در كشور ايتاليا ، از نظر هنري معطوف به جريان فوتوريسم و گسترش و پيشرفت در آن جنبه  هنري بوده است . به همين دليل وي در بسط و گسترش شيوه هنري اش به نوعي انتزاع هندسي منظم دست يافت كه نه تنها شيوه نظام مند و سرخوش تفكر فوتوريستي را در بر گرفته بود بلكه ريشه هاي سنت فكري ايراني وي را نيز آشكار مي كرد . از اين منظرآثار وزيري مقدم نوعي ساختار شكني هندسه ايراني بكار گرفته شده درآثار و ابنيه تاريخي ايران را نيز در خود مستتر دارد .
در برابر اين هنرمند ، كه نظامي مستمر و غير قابل تغيير را پي گرفته و آثار خود را در امتداد يك روش خلق كرده است ، آثار گرهارد ريشتر عرصه گوناگوني از تجربه هاي مختلف را نشان مي دهد . ريشتر در طي دوران هنري خود سبك و شيوه هاي گوناگوني را پي گرفته است . اين هنرمند آثاري با مايه هاي رئاليسم سوسياليستي ، پاپ آرت ، فوتو آرت ، هايپر رئاليسم ، اكسپرسيونيسم انتزاعي  و ... را خلق كرده است .
موزه هنرهاي معاصر تهران تنها دو نگارخانه خود را به نمايش آثار ريشتر اختصاص داده است . با اين وجود درهمين دونگارخانه وسعت باور نكردني از تنوع سبكي در قرن بيستم ارائه شده است . اين امركاملا در تضاد با پيشرفت يك نواخت و مستمر آثار وزيري مقدم قرار دارد كه با نگاه به هر اثر مي توان آنچه در اثر بعدي رخ مي دهد را حدس زد .
با تمام اينها ، بايد دانست وزيري مقدم علاوه بر عرصه نقاشي در زمينه مجسمه سازي نيز فعاليت داشته و مجسمه هاي مفصلي اين هنرمند كه از گسترش تابلو هاي كلاژ وي مشتق شده اند يكي ازنقاط اوج هنر معاصر ايران را بوجود آوره است .
مجسمه هاي مفصلي  اين نمايشگاه از جنس چوب و در يك مورد استثنائي از پلاستيك ساخته شده اند . اين آثار به گونه اي خلق شده اند كه مخاطب قادر است به سليقه خود در فرم مجسمه دخل و  تصرف كند .
در برابر اين آثار يكي از آثار ريشتر ، توجه بسياري را به خود جلب مي كند . اين اثر در قالب يك نمودار طراحي شده است و نوعي باز خواني فرهنگ و هنر آلمان با نمايش نام فيلسوفان اين كشور به شمار مي رود .
در اين اثر ريشتر بجاي توجه به فرم و شكل به استقبال معنا شتافته و نوعي نقاشي مفهومي را دنبال كرده است .
به هر تقدير تقابل آثار محسن وزيري مقدم و گرهارد ريشتر ، رويارويي دو نظام فكري را در برابر هم شكل داده است كه از اين منظر زاويه اي براي گفتگوي دو تمدن هر چند دردوسطح نابرابر شكل مي گيرد .

کد خبر 79102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha