۲۶ آذر ۱۳۸۷، ۸:۱۶

افروغ در گفتگو با مهر: شادی در اسلام و قرآن بررسی شود/ حالات معنوی انسان مظهری از نشاط است

افروغ در گفتگو با مهر: شادی در اسلام و قرآن بررسی شود/ حالات معنوی انسان مظهری از نشاط است

جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه حالات معنوی انسان مظهری از شادی و نشاط است گفت: باید شادی در اسلام از منظر قرآن، سنت، فلسفه و عرفان بررسی و غم و شادی را به مباحث فلسفی و عرفانی پیوند زد.

دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شادی در اسلام مقوله ای کاملا هنجاری است، اظهار داشت: حالات معنوی و عرفانی خود مظهری از شادی است، باید ببینیم آنهایی که در اسلام غور کردند به طور ویژه به چه برداشتی از شاد بودن رسیده اند.

وی گفت: نظر من این است که هم به گونه ای مستقم تأکید بر یکسری شادیها شده و هم غیرمستقیم در سکون و آرامش نهفته است، بسیاری از شرق شناسان کسانی که قائل به خرد جاودان هستند به این مسئله معتقد هستند. در پس این گریه مربوط به مراسم ما شادی خاصی نهفته است.

افروغ یادآور شد: اینک بر روی فعالیتهای صدا و سیما شورای سیاستگذاری نظارتی ندارد که باید باشد که می تواند منتخب ولی فقیه باشد.

وی با تأکید بر اینکه اعضای این شورا باید از بین کارشناسان مختلف و نظریه پردازان حوزوی و دانشگاهی باشد که درباره مسائل اصلی تحقیق کنند، افزود: این افراد فقط به تحقیق بسنده نکنند بلکه باید آن را تبدیل به سیاست کرده و اجرایی کنند، در مجلس هفتم پیشنهاد دادیم و در مجلس هشتم هم هست. اما نوعی ناهماهنگی، نوعی سیاست صبر و انتظار در کار وجود دارد، اینکه چه تهیه کننده ای، چه برنامه ای پیشنهاد بدهد و چه کاری از آن در آید، مهم است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید تحقیقی درباره شادی در اسلام صورت گیرد و شادی از منظر قرآن، سنت، فلسفه و عرفان بررسی شود، یادآور شد: زمانی در عزاداریها دستها به سینه می خورد و در شادیها دستها از مقابل به هم می خورد و تمام. این برنامه کاری نداشت و نیاز به برنامه ریزی هم نداشت و همزمان با مراسمی یا در عزاداریها و یا در شادیها دوربینی می کاشتند و برنامه را پخش می کردند. اما این سطح از برخورد نمی تواند سطح مطلوبی باشد. چرا که باید معرفت مردم را در قالبی که هنرمندان تشخیص می دهند به شکل خوراک فکری مطلوب در اختیار مردم قرار داد و به گونه ای برخورد نشود که انگار اسلام برنامه ای، حرفی، حدیثی درباره غم و شادی ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه یادآور شد: هم غم و هم شادی باید ما را به یاد خدا بیندازد و معرفت ما را ارتقا بخشد و این معرفت بر روی اخلاق ما تجلی داشته و باید غم و شادی را به مباحث فلسفی و عرفانی پیوند زند. نوع برخورد ما با غم و شادی از جنس برخوردی باشد که فارغ از دغدغه و دلمشغولی نباشد که اینها نیاز به تحقیق و تفحص و همچنین مطالعات عمیقی دارد.

کد خبر 801345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha