به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، آئین باستانی پیرشالیار هر ساله در فصل زمستان برگزار می شود که این مراسم نماد عینی از مشارکتهای فعال مردم در مناسبت های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
این مراسم که هر سال در آخرین چهارشنبه و پنج شنبه منتهی به نیمه بهمن ماه برگزار می شود آئینی است که بعضی از مورخان تاریخ برگزاری آن را به بیش از یک هزار سال قبل نسبت می دهند.
اورامان روستای نمونه گردشگری کشور
پس از پشت سرگذاشتن کوه های سربه فلک کشیده و عبور از جاده های پر پیج و خم و گذر در مسیر رودخانه سیروان که با آرامش خاصی همراه است، در دل کوه های سربه فلک کشیده رشته کوه های زاگرس، به یکی از روستاهای استان کردستان قدم می نهی که معماری آن زبانزد خاص و عام است که این روستا به عنوان یکی از قطبهای گردشگری در سطح کشور نیز به ثبت رسیده است.
روستای که معماری ویژه و خاص آن در کنار طبیعتی بکر و زیبا که به نوعی با آدم سخن می گوید هم اکنون به عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور مطرح و حتی در بعضی از روزها علاوه بر گردشگران داخلی افرادی را نیز از دیگر کشورهای خارجی به دامان خود می پذیرد.
روستایی که بام خانه جلوی حیاطی است برای خانه دیگر و این داستان همچنان تا پشت روستا ادامه می یابد و نوع معماری به کار رفته در آن نیز چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند به نحوی که معماری سنتی این روستا مبتنی بر سنگ بوده و در ساخت خانه های مسکونی از ملات به هیچ وجه استفاده نشده است.
روستای اورامان تخت در دهستانی به همین نام و در مسیر رودخانه سیروان یکی از برزگترین رودخانه های کشور قرار دارد که برگزاری آیین های مختلف در کنار معماری خاص و ویژه که با استفاده از صنایع بومی و محلی ساخته می شود باعث شده که اورامان به شهره ای جهانی دست یابد.
یکی از حدسیات رایج درباره نام اورامان اینست که واژه « اورامان» یا « هورامان» از دو بخش « هورا » به معنی اهورا و « مان» به معنی خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شدهاست.
بنابراین اورامان به معنی « سرزمین اهورایی» و جایگاه اهورامزدا است هور در اوستا به معنی خورشید نیز آمده و "هورامان جایگاه خورشید" نیز معنی میدهد
.از سوی دیگر فرهنگ و تمدن این کهن دیار به عنوان بخشی از تمدن بزرگ ایران باستان با زیرساختهایی محکم و استوار از موسیقی و عرفان گرفته تا ادبیات نوشته و نانوشته اش و آداب ورسوم مبتنی بر خرد جمعی و نبوغی سازگار با طبیت اهورایی اش شایسته است.
مردم روستای اورامان به زبان اورامی سخن می گیوند و مردان اورامانی چوخه، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی و کله بال و زنان آن جانی، کلنجه، شال، کلاه و کلله میپوشند که علاوه بر وجود رنگ های متنوع انواع این لباسها با زیور آلات مختلف تزئین خواهند شد.
پیش از ورود پارچه و کفشهای خارجی و سایر منسوجات داخلی به استان کردستان، بیشتر پارچهها و پای افزار مورد نیاز ردمد روستای اورامان توسط بافندگان و دوزندگان محلی بافته و ساخته میشده که هنوز هم تعداد محدود از این نوع البسه وجود دارد (انواع لباس رانه چوخه و فرنجی ).
مراسم پیرشالیار قدمتی یک هزار ساله دارد
مراسم پیر شالیار (پیر شهریار) یکی از آیینهای رایج است که هر ساله 40 روز بعد از شروع فصل زمستان به مدت دو هفته برگزار میشود. این مراسم سالگرد ازدواج پیری افسانهای به نام شهریار (شالیار به زبان کردی و اورامی) است که ریشه در اسطورهها و اعتقادات و آیینهای قدیم مردم این سرزمین دارد.
این مراسم شامگاه روز سه شنبه با تقسیم گردوهای باغ پیر شالیار بین اهالی روستا آغاز میشود و به ترتیب با مراسم «کلاو روچنه»، قربانی کردن گاو و گوسفند و بز، پخت غذاهای مخصوص، دفنوازی و رقص عرفانی، پخش نذورات بین اهالی، نماز و ذکر و دعا، همچنین برپایی مراسم شبنشینی و دست به دست گرداندن کفش چرمی پیر شالیار و تبرک آن و پخت نان مخصوصی به نام «کلیره مژگه» ( که از خمیر آرد، گردو خرد شده و پیاز درست می شود) که در روزهای متوالی ادامه پیدا میکند.
اما امروزه جمعه قبل از 15 بهمن ماه را در نظر میگیرند و چهارشنبه قبل از آن را روز آغاز مراسم اعلام میکنند. انتخاب روز و اعلام شروع برنامه بر عهده متولی پیر شالیار است که این کار را با تقسیم گردوهای درختهای وقفی پیر شالیار بین خانوادههای روستای اورامان و روستاهای اطراف انجام میدهند.
مراسم کلاو روچنه با حضور کودکان برگزار می شود
کودکان وظیفه تقسیم این گردوه در بین اهالی روستا را بر عهده دارند به نحوی که کودکان روستای اورامان صبح چهارشنبه و قبل از طلوع آفتاب به گروه های سه یا چهار نفری تقسیم شده و با حضور در درب منازل افراد و با درب زدن و گفتن کلمه "کلاوروچنه" حضور خود در محل را اعلام می کنند و سپس صاحب خانه نیز در قبال برداشت چند عدد گروه از کیسه کودکان به آنها تنقلات هدیه می دهد.
هر ساله تعداد زیادی گوسفند که نذورات مردم برای پیر شالیار است در صبح روز چهارشنبه قربانی میشوند که این دامها توسط اهالی و یا افرادی از روستاهای دیگر در اواخر فصل پاییز برای متولی فرستاده میشود و او در فصل زمستان از آن دامها نگهداری کرده در روز جشن همه آنها را قربانی میکنند.
تعداد گوسفندان قربانی شده گاه به 70 تا 80 راس نیز میرسد و گوشتهای قربانی را بین اهالی تقسیم کرده و با مقداری از آن نوعی آش به نام «ولوشین» تهیه میکنند و روز برگزاری مراسم آن آش نیز بین اهالی تقسیم میشود.
مراسم در عصر روز پنجشنبه با شرکت اهالی روستا و افرادی از روستاها و شهرهای اطراف برگزار میشود این مراسم توام با برپایی سماع عرفانی به شکل دستهجمعی و نواختن دف است.
وظایف هر کدام از طوایف اورامانی در این مراسم مشخص است
کارگزاران این مناسک مذهبی را افرادی از طوایف مختلف روستای اورامان تخت و روستاهای اطراف تشکیل میدهند. در میان این طوایف بر اساس یک قرارداد نامکتوب و شفاف اجتماعی نوعی تقسیم کار بر اساس طایفهای وجود دارد.
سماع عرفانی دراویش که در بیشتر روزهای این جشن همراه با نواختن دف برپا میشود، نوعی رفتار جمعی است که آنان را به احساس مشترک میرساند. گروه سماع شانه به شانه و دست در دست هم به سماع پرداخته و روح جمعی و عمل مشترک در میان طوایف مختلف شرکت کننده در این مراسم به حد اعلای خود میرسد.
آش تهیه شده از مواد مشارکتی و گوشتهای قربانی (که به آن "هه لوشین" می گویند) به عنوان خوراکی سمبلیک و نمادین غذایی است که در روز مراسم همه اهالی روستا با دارا بودن نقشیها و پایگاههای اجتماعی مختلف از آن میخورند.
حضور دستهجمعی افراد شرکت کننده در مراسم، دعا و ذکر همگانی در محوطه مزار، خوردن نان "کولیره مژگه" و ماست به صورت دستهجمعی و تثبیت باورهای ذهنی خود به وسیله بستن پارچهای بر در و دیوار و درخت مزار آخرین مرحله از این حرکت جمعی است.
مشارکت فعالانه زنان در مراسم پیرشالیار
باور ذهنی زنان روستا نیز نسبت به پیرشالیار در رفتار جمعی و نقش مسلط آنان در پخت نان متجلی میشود. مشارکت آنها همراه با دعاها، اعتقاد قلبی به پیرشالیار، جدیت در انجام کار و صحبت کردن با یکدیگر فضایی صمیم در هنگام پخت نان ایجاد میکند.
مراسم پیرشالیار امسال نیز همچون سال های گذشته و با حضور بیش از 15 هزار نفر از مردم استان و خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی در روستای اورامان تخت برگزار شد.
نظر شما