به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال کاتولیک ریپورتر، تحقیات علمی و کاربردهای پزشکی که از چنین تحقیقاتی سرچشمه می گیرد به واسطه یک چارچوب اخلاقی هدایت می شوند که برای زندگی انسان و کرامت افراد ارزش قائل است. سند جدید واتیکان با عنوان " کرامت فردی" از سوی کنگره تعالیم و ایمان واتیکان با تصویب نهایی پاپ بندیکت شانزدهم با چنین هدفی صادر شده است.
اما چنین سندی باید مورد بررسی دقیق و موشکافانه دانشمندانی که تکنولوژیهای وابسته به تولیدمثل و درمان آن را گسترش داده اند، پزشکانی که از آن استفاده می کنند و افرادی که از آن سود می برند قرار گیرد.
سند "کرامت فردی" تبعات اقداماتی که از یک چارچوب اخلاقی برپایه دیدگاه فردیت نشأت گرفته را فهرست کرده است. این دیدگاه کرامت انسان را برای نخستین سلولی درنظر گرفته که از باروری یک تخمک و یک اسپرم حاصل شده است. اگر این فرضیه مقدم مورد قبول واقع شود تمام تبعاتی که به تفصیل در این سند آمده باید ازنظر منطقی دنبال شود.
مسیحیان که نویسنده این مطلب یکی از آنها است ( ویلیام بی نیوز، رئیس یک مؤسسه تحقیقات پزشکی در شهر کانزاس است) زمانی که انجیل می خوانند می توانند درباره مسئله فردیت اطلاعاتی کسب کنند. برخی در این رابطه به آیه پنجم از بخش اول ارمیای نبی اشاره می کنند اما برخی آن را بیانیه ارمیای پیش تعیین سرنوشت خود می دانند نه آغاز فردیت وی. عده دیگری به "کتاب جامعه" عهد عقیق اشاره می کنند.
این درحالی است که کنگره تعالیم و ایمان واتیکان بیش از سه دهه پیش اشاره کرد تعیین این که چه زمانی خداوند روح فناناپذیر را به انسان درحال تکامل می دمد فراتراز دانش انسان است.
هشت قرن پیش نیز سنت توماس آکویناس تأکید کرد اهمیت تکامل پیشرفت جنین بشری در ساخت خانه ای مناسب برای روح است. دانته شاعر ایتالیایی اوایل قرن چهاردهم میلادی نگرش کاتولیکهای معاصر خود را از زمان دمیده شدن روح در بشر به تفصیل شرح داده است ( کانتو 25: 75-67)
انتقاد به سند واتیکان که بسیاری از مسیحیان آن را می پذیرند این است که فردیت درست پس از لقاح در زهدان مادر شکل می گیرد، زمانی که هویت هستی شناختی فردی در نهایت صورت گرفته است.
اگر فردی این دیدگاه را بپذیرد که فردیت درست پس از لقاح صورت می گیرد، چارچوب اخلاقی که این تکامل و کاربرد تکنولوژی پزشکی را برای تولید مثل انسان و درمان بیماریها به وجود می آورد با آنچه در سند کرامت انسان آمده متفاوت است.
در یک چارچوب اخلاقی دیگر استفاده از قرص برای ممانعت از تبعات باروری و لقاح در زهدان و استفاده از آی وی اف برای کامل کردن تعداد افراد خانواده کاملا اخلاقی است. همچنین استفاده از سلولهای بنیادین رویان بشر برای درمان بیماران معنای ارزشمند تحقق حکم انجیل برای درمان بیماران است.
نظر شما