۲۸ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۱۵

سیف‌الدینی:

رمان با شکستن مطلق‌گرایی رمانس متولد شد

رمان با شکستن مطلق‌گرایی رمانس متولد شد

علیرضا سیف‌الدینی معتقد است با شکسته شدن مطلق‌گرایی و فضای خشک و سلحشوری رمانس، زمینه برای تولد رمان پدید آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا سیف‌الدینی عصر روز یکشنبه 27 بهمن در نشست معرفی انواع ادبی (رمانس و گروتسک) که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: حرکت رمانس شبیه حرکت قیاسی از کل به جز‌ء است در فضای رمانس از ظرایف، جزئیات و از درون شخصیت ها خبری نیست چرا که نویسنده تنها از بیرون آنها را تحلیل می‌کند.

وی افزود:  قهرمانان رمانس اراده‌ای از خود ندارند بلکه شبیه عروسک کوک شده هستند که در مسیر مستقیم و خطی حرکت می‌کنند به طور کلی ماجرا عنصر اصلی و اساسی رمانس را تشکیل می دهد که در متن آن ماجراها قهرمانان ناگزیدند مسیر مستقیم و خطی را برای رسیدن به هدف طی کنند.

ایرانیزه کردن تئوریهای رمانس

سیف ادینی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم سیر تحول رمانس را بدانیم همه را می‌شود در کتابها خواند، مطالبی که در کتابها نمی‌توان یافت، مطالب ایرانیزه است، باید تئوریهای رمانس را ایرانیزه کنیم تا منتقدان بتوانند از این تئوریها در بررسی متون کلاسیک ایرانی استفاده کنند.

این منتقد ادبی در ادامه گفت:  به طور کلی تاریخ رمانس را به سه دوره تقسیم می‌کنند اولین دوره رمانس سلحشوری یا به قول نوترفرای سلحشورنامه است، دومین دوره رمانس اشرافی یا مونس نامه و سومین دوره رمانس انقلابی است که قهرمانان این رمانس ها پرولتاریا هستند و درآنها وجوه حماسی پررنگتر است.

وی افزود: همچنین باختین تاریخ رمانس را به چهار دوره، جزم گرائی آمرانه، جزم گرائی عقل باورانه ، فرد باوری واقع گرایه و انتقادی و فردباوری نسبی گرایانه تقسیم می‌کند.

رمانس مطلق گراست

سیف الدینی با بیان اینکه در دنیای رمانس نسبیتی وجود ندارد بلکه مطلقگرائی حاکم است، اذعان داشت: رمانس که در قرن 16 به عنوان ژانر ادبی مطرح می‌شود با گذشت زمان دشمنانی پیدا می‌کند که آنرا را به دلیل مطلق گرا بودن مسخره می‌کنند، برجسته‌ترین دشمنان رمانس، سروانتس است که با نوشتن "دن کیشوت" رمانس را به صخره می‌گیرد.

این منتقد یادآور شد:  فضای رمانس یک فضای سلحشوری خشک و جدی مربوط به درباراست، بنابراین در فضای رمانس یاس و خنده راهی ندارد، کسانی چون رابله  سعی کردن حتی در فضای سلحشوری رمانس،  فرهنگ مردمی و خنده را پرنگ کنند ولی سروانتس با نوشتن دن کیشوت  اقتدار و فضای خشک رمانس را شکست.

سروانتس با شکستن اقتدار رمانس اولین رمان را می نویسد

وی ادامه داد: هر کجا یک حرکت عظیم می‌شکند جریان نوئی پدید می‌آید، سروانتس هم با یک عنصر یاس وارد فضای رمانس شد و با اینکار مطلق گرایی رمانس را شکست و یک جریان نو به نام رمان پدید آورد.

سیف الدینی تصریح کرد: با این تغییر دوره مدرن آغاز می‌شود که در آن من فردی بر من بورژوازی و درباری غلبه می‌یابد و بر خلاف دوره قبل حتی نویسنده زندگی خصوصی اش را در داستان می‌آورد.

کد خبر 835009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha