* خبرگزاري " مهر" - گروه دين وانديشه : لطفا در ابتداي گفت وگو خود را معرفي كنيد و درباره فعاليت ها و تاليفات خود توضيحات كوتاهي ارائه بفرماييد؟
- دكتر امير عباس علي زماني : بنده امير عباس علي زماني عضو هيات علمي گروه فلسفه دانشگاه قم هستم و رشته تحصيلي ام در دوره دكترا فلسفه تطبيقي بوده و الان هم بيشتر به تدريس فلسفه غرب و كلام جديد مشغول هستم. تاليفاتي در زمينه فلسفه دين و كلام جديد داشته ام كه از جمله آنها مي توان به كتاب " زبان دين " كه سال 75 چاپ شده و كتاب " خدا، زبان و معنا " كه در سال 82 منتشر شده است اشاره كرد . كتاب جديدي هم در دست نشر دارم كه به طرح مباحث نوين در فلسفه دين معاصر اختصاص دارد . در بعضي از كتاب ها هم به صورت دسته جمعي مشاركت كرده ام و مقالاتي در مجلات علمي پژوهشي منتشر كرده ام .
* وضعيت دين پژوهي در ايران را چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
در دوران معاصر ايران ، از زمان استاد مطهري وعلامه طباطبايي به اين طرف نوعي كلام فلسفي در ايران شكل گرفته كه به نوعي ناظر به سوالات جديد هم است |
* كداميك از روش ها و گرايش هاي موجود در دين پژوهي در ايران بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند ؟
در ايران هنوز غير از روش تحليلي ، آن هم به صورت جسته و گريخته و بيشتر در قالب ترجمه ها ، هنوز روش ها و رهيافت هاي ديگر نتوانسته اند جايي براي خود باز كنند |
* چرا انديشمندان ما نتوانسته اند خود را با ديگر روش هاي شناخته شده وفق دهند؟
روش تحليلي براي ما قابل فهم تر از روش هاي اگزيستانسياليستي ، پديدارشناختي ، جامعه شناختي ، و روان شناختي است . اين روشها با پيشفرض هايي به مباحث دين پژوهي مي پردازند كه هنوز مبادي فلسفي آن در ايران فراهم نشده است |
* چرا كتابهاي منتشر شده در گستره دين پژوهي آن چنان كه شايسته است با استقبال رو به رو نمي شوند ؟
- بعضي از اين كتابها جنبه ژورناليستي دارند . عدم توجه به اين كتابها به اين دليل است كه بسياري از آنها به صورت آكادميك و روشمند وارد مباحث نمي شوند . علاوه بر اين ، ضعيف وغلط بودن ترجمه ها، و روحيه تقليدي حاكم بر جامعه نيز از جمله علل اين امر به شمار مي روند . البته چندي است كه در ميان حوزه هاي مختلف دين پژوهي كتاب هاي كلام جديد و فلسفيه دين بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند . وظيفه ما در پاسخ به اين نياز جامعه تاليف و ترجمه متون ارزشمند است .
* جاي ترجمه چه متوني را در اين گستره خالي مي بينيد؟
- يكي از مباحثي كه هم در سنت ما وجود دارد و هم در غرب مطرح شده اين بحث است كه گناه چه تاثيري درمعرفت دارد. آيا معرفت صرفا به سازوكارهاي ذهن انسان برمي گردد يا علاوه بر سازوكارهاي ذهني عوامل غير معرفتي نيز در اين امر تاثيرگذارند . درمغرب زمين كتابهاي مناسبي درباره تاثير گناه بر معرفت نوشته شده ، درباب ادله اثبات وجود خدا تلاش هاي جديد خيلي خوبي صورت گرفته ، تقريرهاي تازه اي - با توجه به اشكالات تازه اي كه مطرح شده - از مسئله شر ارائه شده كه ترجمه آنها براي جامعه ما بسيار مفيد است .
نظر شما