"امشب شب مهتابه" نسبت به فیلمنامههای قبلی کریمی این مایه را پررنگتر دارد. فیلم علاوه بر روایت روزهای پایانی زندگی هنرمندی جوان نقدی است بر شرایط اجتماعی و نقش تاریخی هنرمند در این سرزمین. بخشی از قصه به نمایش اختلاف پیام (دانیال عبادی) با پدرش برمیگردد که در فیلم نماینده سنت و اندیشهها و افکار متعلق به دورانی سپری شده است. دورانی که در شکلگیری شخصیت اجتماعی پیام نقش داشته است.
دانیال عبادی در "امشب شب مهتابه" نقش یک خواننده موسیقی پاپ را بازی میکند
کریمی تلاش کرده خود را به روایت یک عاشقانه تلخ و عاطفی محدود نکند و از بستری که قصه ایجاد کرده برای روایت مسائلی استفاده کند که جامعه به آن مبتلا است. اما پررنگ بودن مایه عاشقانه فیلم باعث شده "امشب شب مهتابه" یک ملودرام عاشقانه باشد که البته رگههای اجتماعی دارد.
بازیگران
"امشب شب مهتابه" قصه پرشخصیتی نیست و مهمترین شخصیتهای قصه پیام و همسرش (مهناز افشار) هستند. شخصیتهای فرعی قصه حضور کمرنگی دارند و در بیشتر صحنهها دانیال عبادی و مهناز افشار مقابل دوربین هستند. عبادی بازیگر تازه وارد سینمای ایران پیشتر در "غیر منتظره" کریمی بازی کرده و برای دومین بار با این کارگردان همکاری میکند.
عبادی در نخستین تجربه سینمایی خود نقش یک مدل را بازی کرد و در این فیلم نقش یک خواننده پاپ را. در فیلم سکانسهای کنسرت وجود دارد که عبادی به شکل قابل قبولی از عهده اجرای آن برآمده است.
مهناز افشار هم پس از بازی در "دعوت" در "امشب شب مهتابه" نقش اصلی را بازی کرده و بخت خود را به عنوان ستاره نقش اول آزموده است. تلاش او برای تجربه نقشهای متفاوت گاهی نتیجه میدهد و گاهی به نتیجه درخوری نمیرسد. در "امشب شب مهتابه" با سیمای تازه ای از این بازیگر روبروئیم که شاید برای دوستداران پرسونای همیشگی افشار جذاب نباشد.
کریمی به بازی بیاغراق و کمی سرد علاقه دارد و این جنس بازی را میشود در "امشب شب مهتابه" دید. فضایی که فیلمساز از روزهای تلخ پایانی عمر پیام میسازد، اندوهبار است و رنگی از تراژدی و ماتم دارد، اما از گریه و احساسات گلدرشت در فیلم خبری نیست. حتی در پایان هم فیلم با تصویر مادر و کودک در یک قاب به پایان میرسد. فیلمساز اصالت را به زندگی و عشق میدهد و بر ماندگاری آنها تاکید میکند.
در ستایش موسیقی
"امشب شب مهتابه" ستایش عشق، زندگی و موسیقی است. ترانههای فیلم را احسان خواجهامیری خوانده که چهرهای شناختهشده در موسیقی پاپ است و صدایش را در تیتراژ مجموعههای تلویزیونی شنیدهایم. عبادی در سکانس کنسرت روی صدای خواننده لب میزند و گرچه اجرای بازیگر در مقایسه با صدای او سرد است، اما این سکانسها اجرایی قابل قبول و باورپذیر دارد.
بخش مهمی از قصه به اختلاف پیام و پدرش برمیگردد اما موسیقی است که پس از سالها رابطه پدر و فرزندی را ترمیم میکند و باعث آشتی آنها میشود. فیلمساز با نشان دادن ریشههای فرهنگی و سنتی موسیقی تلاش میکند از موسیقی به عنوان ابزاری برای نزدیک شدن نسلها به یکدیگر استفاده کند.
چنین کارکرد و نقشی در سینمای ایران برای موسیقی در نظر گرفته نشده و این شکل پرداختن به موسیقی اتفاقی است که با "امشب شب مهتابه" افتاده است. فیلم در کنار معدود آثاری قرار میگیرد که درباره موسیقی ساخته شدهاند. اما رویکرد "امشب شب مهتابه" با فیلمهای دیگر متفاوت است.
"امشب شب مهتابه" مانند دیگر فیلمهای با موضوع موسیقی در گیشه به موفقیت زیادی نرسیده است. به نظر میرسد تماشاگران سینمای ایران همچنان ترجیح میدهند حساب سینما را از موسیقی جدا کنند. موسیقی با همه جذابیتهایش برای سینمادوستان روی پرده اهمیت زیادی ندارد و داستان برایشان جذابتر است؛ عنصری که در فیلمهای مربوط به موسیقی ضعفهایی آشکار دارد.
کارنامه کارگردان
کریمی فیلمنامههای "آدمکش،" انعکاس"، "غیرمنتظره" ،" رستگاری در 20/8 دقیقه"، "الهه زیگورات"، "شمعی در باد"، "چشمان سیاه"، " اتانازی"،" رخساره " ، " شهرت"،" مارال " دختران انتظار"، " سیب سرخ حوا" و"ساغر" را نوشته که در بیشتر آنها میتوان رگههای روانشاسنانه را دید. "امشب شب مهتابه" به دیدگاه و دغدغههای این نویسنده و کارگردان شباهت بیشتری دارد.
کریمی در این فیلم بیشتر از یک نویسنده پیش میرود و در مقام اجرا کننده ایدههای ذهنیاش به آنچه از درام روانشناسانه در ذهن دارد نزدیکتر میشود. "امشب شب مهتابه" در میان فیلمهای این کارگردان نزدیکترین فیلم به دنیای او است.
"امشب شب مهتابه" از خردادماه روی پرده رفته است. این فیلم روایت روزهای آخر زندگی پیام یک خواننده جوان است که به دلیل بیماری پیش از به دنیا آمدن اولین فرزندش از دنیا میرود.
نظر شما