"بابك محمدي" كارگردان نمايش" حرفه اي ها" در گفت وگو با خبرنگار تئاتر"مهر" با اشاره به مشكلات فراواني كه براي اجراي نمايش حرفه اي هاداشته است،درباره علت اجراي اين نمايش در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران متذكر شد: ابتدا قرار بود ما حرفه اي ها را درتئاتر شهر اجرا كنيم، سپس به دليل حجم اجراهاي تئاتر شهر قرار شد با عقد قرارداد وحمايت مركز هنرهاي نمايشي طي 30 اجراكاررا درنياوران به روي صحنه ببريم،اما پس از مدتي هيچ حمايتي از مانشد وما مجبور شديم در همين شرايط و با تنها سالني كه در اختيار داشتيم حرفه اي ها را طي 15 شب به روي صحنه ببريم.
وي بابيان اين كه قرار بود حرفه اي ها از اول تا سي تير به روي صحنه برود اما به دليل عدم حمايت تعداد اجراها تقليل يافت، متذكر شد: هدر دادن آثار هنري ديگر جزء فرهنگ ما شده است .
محمدي تصريح كرد: بسياري از هزينه هاي توليد اين نمايش را خودمان متحمل شديم وتنها حامي مادرايتدا، دكتر بني اردلان مسوول فرهنگسراي نياوران بود البته بعد ازتغييرات ايجاد شده در مركز هنرهاي نمايشي دكتر ايماني خوشخو و دكتر نشان نيز حمايت هايي كردند.
اين كارگردان با اشاره به 9 ماه تمرين گروه خودگفت: آيا حرفه اي ها 9 ماه تمرين كرد تا تنها بتواند 15 اجرا برود؟ پس از 9ماه تمرين و انتظار چه حمايت مالي و معنوي مي تواند زجر يك گروه حرفه اي را جبران كند.
وي تصريح كرد: ما نمي توانيم قهر كنيم زيرا نسبت به عنوان يك هنرمند متعهد هستيم پس بايد هر گاه شرايط فراهم شد كاركنيم. سازمانها و مراكزي كه دارند از پول بيت المال حقوق مي گيرند تا تئاتر را رونق دهند بايد اين شرايط را براي هنرمند تئاتر فراهم كنند تا تئاتر توليد و رونق يابد .اگر شرايط مهيا باشد همه حرفه اي هاي تئاتر مي توانند سالي دو تا كاررا به روي صحنه ببرند.
محمدي همچنين گفت: ما اجراي حرفه اي ها را فقط به 15 اجرا محدود نخواهيم كرد و حتماآن را در تئاتر شهر به روي صحنه خواهيم برد تا زحمات گروه هدر نرود .
وي با بيان اين مطلب كه ، دومين اجراي اين نمايش در شهريورماه جاري خواهد بوداظهار داشت : برنامه هايي هم براي اجراي آن در خارج ازايران داريم . كشورهاي اتريش و يوگسلاوي اولين ميزبانان نمايش هستند.
وي در باره علت اجراي اين اثرخارجي در ايران توضيح داد: من براي اولين بار 20 سال پيش متن حرفه اي ها را از نويسنده اش در اتريش گرفتم. ازوجه انساني اين نمايشنامه خيلي خوشم آمد نويسنده آن بسيارصادقانه مي نويسد. وجه سياسي آن زياد برايم مهم نبود چون مسايل سياسي اين گونه در همه جاي دنيا اتفاق مي افتد ، تصميم گرفتم هر زمان كه ميسر شد ودر هر جاي دنيا كه بودم اين نمايش رابه روي صحنه ببرم.
كارگردان حرفه اي ها افزود: متن اين نمايشنامه متناسب با فضاي يوگسلاوي بود من سعي كردم با حفظ كامل اثر متن را به فارسي ترجمه كنم .بنابراين برخي واژه هاي آن را ايراني كردم و سعي كردم نقاط مشترك اين اثررا كه با فضاي اجتماعي و سياسي كشور ما متناسب است در كار ارائه دهم.
وي درباره اجراي يك اثر خارجي در ايران و باور پذير كردن آن در ارتباط با تماشاگر ايراني متذكر شد:لازمه اجراي چنين كارهايي اين است كه كارگردان، هردو كشوررا به خوبي بشناسد با فرهنگ ، زبان وهنرهردو كشور آشنا باشد و بتواند نقاط مشترك را پيدا كند و نشان دهد. حركات بدن بازيگر هم بايد بر اساس اين مشتركات انتخاب شود. اين گونه نمايشها ظرافت ، فرهنگ و ميزانسن خاص خود را مي طلبد تا باور پذير شود.
بابك محمدي با تقدير از بازي رضا كيانيان يكي از بازيگران اين نمايش گفت: رضا كيانيان در سطح جهاني مطرح است او داراي چهره و بازي بسيار خوبي جهت ايفاي نقش است.
وي با اشاره به استقبال تماشاگران از نمايش حرفه اي ها طي اجراهاي اول متذكر شد: باتوجه به اين استقبال مي توان گفت كه در كشورما هم مي شود تئاتري ساخت كه هم خوب باشد وهم مورد توجه همه قشر تماشاگري قرار گيرد.هر كس سهم خود رااز اين تئاتر مي برد وزير به نحوي و تماشاگر عادي هم به نحو ديگر. پس خوشحالم كه با اين كار توانستم به همه تماشگران هديه اي بدهم.
كارگردان حرفه اي ها در ادامه افزود: هيچ بازيگر و هيچ كارگرداني از اين كه كارش مورد استقبال گرم تماشاگر قرار مي گيرد ناراحت نمي شود اما وقتي به خاطر اضافه كردن چهار صندلي به جايگاه تماشاگران يا نصب يك لامپ براي نورپردازي كلافه مي شود، انرژي اش هدر مي رود.
وي بااشاره به وضعيت نامناسب ساخت دكور دركارگاه دكور تالار وحدت تصريح كرد: ابتدا دكورتوسط كارگاه تالاروحدت براي حرفه اي ها ساخته شد اما اين دكوربه اندازه اي نامناسب و بد بود كه ما مجبورشديم بارديگر با پول خود مواد اوليه را تهيه كنيم و باهمكاري نجاران كارگاه دكور تئاتر شهر و با عجله دكور تازه اي را بسازيم.
محمدي در پايان گفت: طبق صحبت هايي كه با رئيس مركزهنرهاي نمايشي كرده ايم قراراست اندكي ازهزينه هاي ما جبران شود.
وي افزود: اگر دكتر نشان رئيس فعلي مركزهنرهاي نمايشي نبود ،اصلا حرفه اي ها به روي صحنه نمي رفت.
نظر شما