دانشجویان مسلمان بریتانیا چگونگی ادغام در جامعه را آموزش میبینند
کالجی در شهر کمبریج بریتانیا واحدهای آموزشی را تشکیل داده تا به مسلمانان چگونگی ادغام بهتر در جامعه را آموزش دهد تا آنها بتوانند علاوه بر کسب مهارتهای مدیریت و مشاوره به رفع سوء باور درباره اسلام و و دیگر ادیان این کشور اروپایی بپردازند.
دکتر مایکل بردین مدیر کالج اسلامی شهر کمبریج در رابطه با هدف از راه اندازی این واحدهای آموزشی را یاری به مسلمانان برای توسعه روابط اجتماعی خود عنوان کرد و گفت: ادغام باعث می شود آنها به بخش لاینفکی از جامعه تبدیل شوند و جامعه بریتانیایی را بهتر درک کنند.
این واحدهای یکساله با عنوان "مطالعات اسلامی مفهومی و مدیریت"با هدف یاری دانشجویان مسلمان برای ادغام بهتر در جامعه تدریس می شود.
آنها در این دوره های آموزشی موضوعاتی چون تاریخ تفکر غرب، اسلام و جنسیت را می آموزند و یاد می گیرند که چگونه به تفکر مدرن سیاسی نگاه کنند، گفتگوی بین دینی انجام دهند در اداره مساجد و نهادهای خیریه مهارت لازم را کسب کنند.
سلیم سعادت دانشجوی 25 ساله در این رابطه گفت: فکر می کنم سوء تعابیر درباره مسلمان بودن و وفاداری ما به کشور در این جامعه رواج یافته است. این کلاسها به ما می آموزد که چگونه راهکاری برای حل این مشکلات و رفع این سوء باورها تدوین کنیم.
مسلمانان بریتانیایی 4/2 میلیون نفر تخمین زده می شوند که پس از انفجارهای هفتم ژوئیه 2005 در معرض اتهامهای این جامعه و درنتیجه اسلام هراسی در حال رشد قرار گرفتند. تحقیقات اخیر دولتی در بریتانیا نشان می دهد سیلابی از باورهای نادرست و نامتعادل در رسانه های بریتانیایی علیه مسلمانان و دین آنها مطرح شده و این گروه دینی را به دشمنی در درون جامعه توصیف می کنند.
بردین ابراز امیدواری کرد که سال آینده بتوان ظرفیت پذیرش دانشجویان را در این دوره ها افزایش داد چرا که اکنون تنها 6 دانشجو در این دوره شرکت می کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این کالج بتواند ارتباطهایی را با دانشگاه کمبریج ایجاد کند
وزارت کشور بریتانیا جاسوسی از جوانان مسلمان را تکذیب کرد
وزرات کشور بریتانیا با ارائه توضیحاتی در مورد فعالیتهایی که انجام میدهد، جاسوسی از جوانان مسلمان را تکذیب کرد.
مؤسسه روابط نژادی اعلام کرد که طرح جاسوسی جوانان مسلمان بریتانیا که با عنوان طرح " پیشگیری" اجرا می شود با هدف راه اندازی یکی از جزئی ترین سیستمهای جاسوسی در بریتانیا انجام می شده است.
این طرح که به شدت مورد انتقاد دولت قرار گرفته آورده است که آموزگاران و جوانان، فعالان اجتماعی و فرهنگی به شدت از طرح که دربرگیرنده اطلاعات برای دریافت بودجه های دولتی است به شدت خشمگین شده اند.
درمیان جزئیاتی که در این طرح مورد اشاره قرار گرفته افکار سیاسی، شرایط سلامت روانی، سوابق جنایی و شواهدی از اهانت است که به گفته این مؤسسه وزارت کشور بریتانیا برآن تمرکز داشته است.
مؤسسه روابط نژادی همچنین اظهار داشت که شواهد محکمی وجود دارد بخش مهمی از این برنامه دربرگیرنده " استقرار افسران پلیس ضد تروریسم" در بخش حمل نقل خدمات محلی است. به طوری که این پلیسها و نیروهای جاسوسی تعداد بسیاری از مسلمانان را تحت نظارت خود گرفته اند.
یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا اظهار داشت: هرگونه اظهاراتی درباره اینکه گزارش "پیشگیری" درباره جاسوسی است کاملا نادرست است. این گزارش در رابطه با ارتباط برقرار کردن با سایر جوامع به منظور حفظ افراد آسیب پذیر و اشاره به ریشه های افراطگرایی است.
تاکسیرانی اسلامی در تاتارستان راهاندازی شد
شرکت تاکسیرانی اسلامی در شهر قازان پایتخت تاتارستان که اخیرا راهاندازی شده از حضور رانندگان مسلمانی سود میبرد که مشروبات الکی نمینوشند، سیگار نمیکشند، دشنام نمیدهند و به جای موسیقی سخنرانیهای مذهبی گوش میدهند.
رانندگان خط تاکسیرانی اسلامی در پایتخت تاتارستان که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل داده اند دارای ویژگیهایی هستند که استفاده از آنها را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای برای غیرمسلمانان نیز تسهیل می کند.
الکسی کانیایف رئیس این شبکه جدید تاکسیرانی اظهار داشت: ایده ایجاد چنین شبکه تاکسیرانی در پایان ماه مبارک رمضان پدیدار شد. اختلاف اصلی تاکسیرانی ما با سایر تاکسیهای موجود در این است که رانندگان ما مسلمان هستند، آنها سیگار نمی کشند، مشروبات الکلی نمی نوشند و دشنام نمی دهند. زمان حرکت در شهر در خودرو بجای موسیقی پاپ، موعظاتی درباره دین و قرآن به زبان روسی پخش می شوند که آن را نه تنها تاتارها و بلکه سایر مسلمانان هم می فهمند.
این شبکه تاکسیرانی که "حبیب" نام دارد، در حال حاضر 25 خودرو دارد.
کانیایف افزود:"هر فردی بدون در نظر داشتن تعلقات دینی و قومی خود می تواند تاکسی ما را سفارش دهد و معمولاً مردم با علاقه ای بسیار به موعظات در تاکسی ما گوش می دهند. اگر در حین حرکت مشتری ما بخواهد سیگار بکشد، او می تواند از ماشین خارج شود و سیگار بکشد، راننده ما منتظر او خواهد شد. یکی از شرایط مشتریان این است که نمی توانند با خود سگ سوار ماشین کنند. همچنین مالک این تاکسی سالانه 10% از سود خود را (زکات) برای مصارف خیریه می دهد.
سیاستمداران آلمان با تعطیلی عید فطر در این کشور مخالفت کردند
سیاستمداران با پیشنهاد یکی از رهبران مسلمان مبنی بر تعطیل کردن روز عید فطر نه تنها در مدارس بلکه در سراسر آلمان مخالفت کردند.
شخصیتهای سیاسی و نمایندگان کلیسایی و حتی برخی از سازمانهای اسلامی چون شورای مرکزی مسلمانان با این پیشنهاد مخالفت کردند. این درحالی است که برخی از گروههای دینی از این پیشنهاد حمایت و اظهار داشتند مناسبتهای مذهبی سایر ادیان هم تعطیل اعلام شوند.
کنان کولات رئیس جامعه مسلمانان ترک تبار آلمان که آغاز کننده این بحث با مطرح کردن پیشنهاد تعطیلی روز عید فطر در مدارس بود گفت: تعطیل کردن این روز در مدارس نشانه تساهل است.
ایمان مازیک دبیرکل شورای مرکزی مسلمانان گفت: این روز درحال حاضر برای دانش آموزان مسلمان در شهرهای بزرگ تعطیل است و ضرورتی ندارد که آن را به یک تعطیلی ملی در این کشور تبدیل کنیم.
از سوی دیگر شورای مرکز یهودیان نیز خواستار تعطیلی روز یوم کیپور در تقویم تحصیلی شده و دبیرکل آن نیز اظهار داشته تعطیل شدن این روز نشانه تساهل و احترام به دیگر ادیان است.
رئیس سازمان پاریتاتیشه به عنوان سازمان پوششی جنبشهای اجتماعی تعطیلی یک روز خاص را اهانتی به پیروان سایر ادیان دانست و گفت : در این کشور بودائیان و هندوها هم زندگی می کنند و ما نمی توانیم برای تمام گروههای دینی تعطیلات مذهبی و ملی درنظر بگیریم.
آرمین لاشت وزیر ادغام ایالت نورث راین وست فالیا نیز اظهار داشت: اولویتهای بزرگتری چون بهبود فرصتهای آموزشی و بهبود مهارتهای زبان آلمانی نیز وجود دارد که می توان بر آن تمرکز کرد.
این درحالی است که کریستین استروبل از پیشنهاد تعطیل شدن روز عید فطردر آلمان استقبال کرد و گفت این پیشنهاد نیازمند بررسیهای بیشتری است.
مسلمانان بین 8/3 تا 3/4 میلیون نفر از جمعیت آلمان را تشکیل میدهند که این تعداد 5 درصد از جمیعت این کشور اروپایی را شامل می شوند.
شارجه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2014 انتخاب شد
وزیران سازمان کنفرانس اسلامی به منظور حفظ، ترویج و اشاعه فرهنگ در سطح منطقه، جهان عرب و جهان اسلام شارجه را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2014 انتخاب کردند.
شارجه در ششمین همایش وزرای فرهنگ سازمان کنفرانس اسلامی که در باکو، آذربایجان برگزار شد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب و معرفی شد.
عبدالرحمان محمد الاویس وزیر فرهنگ جوان و توسعه جامعه و رئیس هئیت اماراتی در این همایش چشم انداز و موضع امارات را نسبت به آرمانهای اسلامی و موضوعات فرهنگی تشریح کرد.
الاویس در این جلسه به امیرشارجه تبریک گفت و اظهار داشت که این عنوان جدید گامهای شارجه در توسعه فرهنگی را تقویت کرده و تکریم سهم شارچه در چشم انداز فرهنگی و اسلامی رویدادهای فرهنگی و اسلامی است. این دستاورد فرهنگی جدید به نوعی نقش فرهنگی شارجه را در سطح منطقه و حتی بین المللی به رسمیت شناخته است.
همایش وزرات سازمان کنفرانس اسلامی پیشتر باکو را پایتخت فرهنگی سال 2009 انتخاب کرده بودند.
معاون اول نخست وزیر آذربایجان در این مراسم پیام الهام علی اف را قرائت کرد و گفت: انتخاب باکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تقدیر از غنای تاریخی و فرهنگی این کشور است. کشور ما همواره از حمایت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی استقبال کرده و من اعتقاد دارم که در این همایش راهکارهای تازه ای برای توسعه همکاری فرهنگی میان مردم و کشورها تدوین خواهد شد.
25 نفر از وزرای فرهنگ و یازده نفر از معاونین وزرا از بیش از 45 کشور جهان و 18 سازمان بین المللی در این همایش حضور یافتند. این همایش طی روزهای سه شنبه 13 تا پنجشنبه 15 اکتبر ( 21 تا 23 مهرماه) در باکو برگزار شد.
فروش و مصرف انواع مسکرات در نجف اشرف ممنوع شد
مقامات محلی عراقی در شهر نخف اشرف بهعنوان یکی از شهرهای مقدس برای شیعیان جهان، مصرف و فروش مسکرات را به علت منافات با اصول اسلام ممنوع اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، تصمیم شورای استانی نجف به دنبال اقدام مشابهی از سوی مقامات شهر بصره در ماه آگوست صورت گرفت.
خالد الجاشمی از اعضای شورای استانی نجف گفت: به منظور حفاظت از قداست شهر نجف اشرف شورای شهر به اتفاق آرا تصمیم گرفت که فروش و حمل و نقل تمام انواع مسکرات را ممنوع اعلام کند.
نخف از مقدسترین شهرهای جهان محسوب میشود که دربرگیرنده آرامگاه امیرالمومنین امام اول شیعیان جهان است.
براساس اعلام شورای شهر نجف خاطیان این قانون دادگاهی میشوند.
نظر شما