واژه عربي جهاد، در زبانهاي اروپايي به جنگ مقدس تعبير مي شود، اين واژه از ريشه جهد گرفته شده كه معناي اوليه آن تلاش يا كوشش كردن است. ترجمه جهاد به جنگ مقدس و تركيب آن با عقيده نادرست از اسلام كه در غرب رواج پيدا كرده ، از اسلام به عنوان دين شمشير ياد مي كند. اين امر باعث شده تا اهميت معنوي و دلالت ضمني آن ناديده انگاشته شود |
با وجود تحريفات اخير و حتي دگرگون سازي معناي جهاد، براي مسلمانان دشوارتر شده تا اين واژه معنوي و ديني را به عنوان مفهومي به كاربرند كه در گذشته آن را به كار مي گرفتند. براي درك اهميت معنوي جهاد و كاربرد وسيع آن در تمام ابعاد زندگي انسان طبق تعاليم اسلام، لازم است به خاطر بسپاريم كه پايه اسلام براساس ايده برقراري آرامش در فرد و جامعه اي است كه او درآن براي تحقق اهداف زندگي خود تلاش مي كند. اين آرامش كه بازتاب دنيوي عدل الهي و شرط لازم صلح در قلمرو انسان ها بوده ، بنياني است كه روح بر مبناي آن به طرف آرامش حركت مي كند.
اگر اخلاق مسيحي هدف زندگي معنوي را به مثابه پرواز عمودي در جهت كمال مي بيند، اسلام آن را در برقراري آرامش باطني و بيروني به عنوان مبناي ضروري براي عروج مي داند |
آرامش به معناي جهاد كردن ، در تمام عرصه هاي زندگي وجود دارد. ذات انسان فراموشكاري است و استيلاي روح فناناپذير ما توسط روح فناپذير يا احساسات، فرآيند زندگي فردي و زندگي جمعي تلويحاً بيان مي دارد كه خطر هميشه حاضر از دست دادن آرامش و مواجه شدن با حالت عدم تعادل همواره وجود دارد و اگر اين وضعيت ادامه يابد منجر به از هم پاشيدگي در سطح فردي و هرج و مرج در مقياس زندگي جمعي مي شود.
جهاد امري است كه مسلمانان بايد در تمام لحظات زندگي آن را انجام دهند. جهاد، جنگي است دروني و بيروني با عواملي كه اگر با آنها مبارزه نكنيم ، آرامش را از بين مي برد |
انسان هم موجودي جسماني و هم معنوي است و در عين حال عضو جامعه اي است كه در آن، بعد وجود او كامل شده و نيازهايش تامين مي شود. او هم داراي عقل بوده كه جوهر آن يك خصوصيت الهي به شمار مي رود و هم داراي احساس بوده كه مي تواند مانع قوه تعقل وي باشد و يا او را در كشف مبداء خود كنجكاو كند. در انسان عشق و نفرت، بخشش و طمع كاري، همدردي و پرخاشگري وجود دارد. به علاوه ، در هر ديني چندين خصوصيت خوب انساني وجود دارد و در هر رابطه عاطفي قوانين اخلاقي و تعهداتي و جود دارد. در نتيجه، به كار گرفتن جهاد در جايي كه تكثر و تحول وجود انسان در دنياي خارجي باعث به وجود آمدن چند شاخه گي در زمينه هاي فعاليت هاي سياسي و اقتصادي در زندگي اجتماعي مي شود، امري ضروري است.
از لحاظ ظاهري، جهاد به معني دفاع از دارالاسلام است كه به دفاع از جهان اسلام در برابر تهاجم و دخالت نيروهاي غير مسلمان اطلاق مي شود. جنگ هاي اوليه تاريخ اسلام كه در برابرتهديد جامعه مسلمان انجام مي شد، به جهاد معروف شدند.اما در بازگشت از يكي از همين جنگ هاي اوليه كه به دليل برقراري جامعه تازه تاسيس شده اسلامي اهميت به سزايي داشت، حضرت محمد(ص) به همراهان خود گفتند كه آنها از جهاد اصغر به جهاد اكبر مي روند |
بايد به خاطر سپرد زماني كه ايده جهاد در برخي از بخش هاي جهان اسلام مطرح شد، به چشم يك فرمان ديني به آن نمي نگريستند بلكه آن را تلاش جامعه اي مي دانستند كه دغدغه اصلي اش حفظ جامعه در برابر تسلط نيروهاي نظامي و اقتصادي و انديشه هاي بيگانه است. اگر چه اين امر بدين معنا نيست كه در برخي موارد بويژه در زمان اخير، احساسات و عقايد مذهبي براي شرعي كردن يك مبارزه مورد استفاده نادرست قرار نگرفته است، اما به طور خلاصه، دنياي اسلام در اين سوء استفاده به صورت انحصاري عمل نمي كند . در اين ميان مي توان به تاريخ تمدن هاي ديگر اشاره كرده كه دربرگيرنده تظاهرات هاي غير مذهبي در غرب است.
ماهيت وجودي انسان به نحوي است كه وقتي دين اهميت خود را در جامعه بشري از دست مي دهد، انسان ها براي موضوعات كم اهميت اقدام به جنگ و قتل يكديگر مي كنند |
براي به وجود آوردن عدالت اجتماعي بر حسب تعاليم قرآن بايد آرامش را در جوامع بشري دوباره برقرار كرد و اين امر مستلزم جهاد كردن است |
از نقطه نظر معنوي، تمام اركان اصلي اسلام را مي توان به جهاد ربط داد |
مسلمان بودن نه تنها به اداي جمله شهادتين و گفتن حقيقت درباره اسلام است، بلكه مسلمان بايد در جهاد معنوي كوشش كند. اولين شهادت اصلي اسلام گفتن جمله " لا اله الا الله " است كه وقتي به عربي نوشته مي شود شبيه شمشيري است كه هر چيز ديگر را به جز حقيقت الهي از بين مي برد. تمام مورد مثبتي كه در اين جمله وجود دارد بازگشت به حقانيت است. شهادت دوم به انسان و وحي از طرف حقانيت متعالي مربوط مي شود. متوسل شدن به شهادتين در قالب زباني معنوي كه اين دو را كاربردي مي نمايد، همان به كار بستن جهاد معنوي و آگاهي در رابطه با اين امر است كه ما كه هستيم، از كجا آمده ايم و به كجا مي رويم.
نمازهاي يوميه كه از فرامين اصلي اسلام هستند يك جهاد پايان ناپذير تلقي مي شوند كه بر وجود انسان در ضرباهنگي پيوسته با ضرباهنگي كل هستي تاكيد مي كند. اقامه نماز با دقت و تمركز نيازمند جد و جهد و نبرد بي پايان عيله اهمال، اسراف و كاهلي است. نماز شكلي از جهاد معنوي محسوب مي شود |
نمازهاي يوميه كه از فرامين اصلي اسلام هستند يك جهاد پايان ناپذير تلقي مي شوند كه بر وجود انسان در ضرباهنگي پيوسته با ضرباهنگي كل هستي تاكيد مي كند. اقامه نماز با دقت و تمركز نيازمند جد و جهد و نبرد بي پايان عيله اهمال، اسراف و كاهلي است. نماز شكلي از جهاد معنوي محسوب مي شود. علاوه بر اين ، روزه در ماه مبارك رمضان لباس طهارت معنوي بر تن فرد مي كند و او را از هواي نفس و وسوسه هاي دنيوي دور مي سازد. اين امر نيازمند رياضت و نظم باطني است كه دست يافتني نيست مگر با انجام جهاد اكبر. حج و رفتن به مركز جهان اسلام درمكه بدون تمهيدات طولاني، تلاش، رنج و تحمل سختي ميسر نيست. به حج رفتن نيازمند جد و جهدي فراوان است . به همين دليل پيامبر فرموده است، "حج از تمام جهاد ها برتر است". به سان شواليه اي كه به جستجوي جام مقدس مي رود ، زائرخانه خدا بايد در يك جهاد معنوي شركت جويد كه درپايان آن تمامي ايثارها و دشواريها دربرابرعظمت موجود رنگ مي بازنند. سرانجام پرداخت زكات يا ماليات ديني هم به نوعي جهاد است؛ زكات نه تنها به معني جنگ انسان عليه طمعكاري و طمع نفس خود است، بلكه پرداخت زكات و خمس در اشكال بسياري باعث برقراري عدالت اقتصادي در جامه بشري مي شود.
اگرچه جهاد جزء اركان اسلام نيست، اما تا اندازه اي درديگر اركان اسلام وجود دارد. از نقطه نظر معنوي، حقيقت تمام اركان را مي توان در پرتو جهاد معنوي ديد |
در زندگي معنوي از كمال هم مي توان به عنوان جهادي باطني ياد كرد. جدا شدن از ناپاكي هاي دنيا به منظورغنودن در پاكي حضور خداوند، نيازمند جهادي سخت است. چرا كه روح ما تمايل دارد ريشه هاي خود را به شدت در دنياي فاني فرو برد. براي غلبه بر رخوت، انفعال و بي تفاوتي روح، خصوصياتي كه ماهيت دوم انسان را در نتيجه اهمال تشكيل مي دهد، جهادي پايا و دائم لازم است. براي دور كردن نفس از كارهاي بي فايده دنيوي و باز گرداندن آرامش الهي و زيبايي كه روح در زمينه هاي ديگر به دنبال آن است، بازهم جهاد معنوي توصيه مي شود. سرانجام، براي درك اين كه تنها خداوند مطلق است و تنها نفس مي تواند "من" باشد بايد جهاد برتر انجام داد. اين جهاد روح را از خواب غفلت بيدار كرده و آن را قادر مي كند اصول برتر دانش را كشف كند. كشف اصول برتر دانش را توسط روح مي توان از دلايل خلق آن دانست.
جهاد معنوي مي تواند به مثابه كليدي براي درك تمام فرآيند هاي معنوي و طريقتي براي درك خداوند باشد كه اين امر در تمامي پيام هاي اسلامي وجود دارد |
براي انسان هاي پارسا، هر " دم " ، ياد آور اين است كه بايد جهاد معنوي را ادامه دهند تا از روياهاي خود بيدار شده و ضرباهنگ قلبشان نامهاي مقدس خداوند را منعكس كند. خداوندي كه تمام چيزها از اوست و همه به سوي او بازمي گردند. پيامبر اكرم (ص) فرموده اند : " انسان خواب است و زماني كه مي ميرد بيدار مي شود" . انسان پارسا، به واسطه جهاد معنوي در اين دنيا مي ميرد تا تمام روياها و غفلت هاي خود را از بين ببرد، حقيقتي كه منشاء تمام حقايق است را بيدار كند، زيبايي را مشاهده كند كه تمام زيبايي دنيوي در مقابل آن رنگ مي بازد، آرامشي را بدست آورد كه تمام انسان ها در جستجوي آن هستند، اما تنها از طريق جهاد معنوي مي توان به آن رسيد.
منبع : پايگاه اينترنتي مجله الصراط ، سال نهم ، شماره اول.
نظر شما