۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۳:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

تابستانی خطرناک در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

تابستانی خطرناک در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

ایلام- حجم زیاد بارندگی در ایلام در فصل بهار باعث افزایش تراکم پوشش گیاهی در جنگل‌های ایلام شده و همین موضوع تابستانی خطرناک را پیش روی این جنگل‌ها قرار داده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: قصه سوختن جنگل‌های زاگرس قصه تازه‌ای نیست، مرگ بلوط‌های هزار ساله در آتش هرسال اتفاق می‌افتد و هیچ‌گاه از خاکسترشان بلوطی تازه نمی روید.

مساله آتش سوزی جنگل‌ها امری است که هر ساله با آغاز فصل گرما، خشک شدن پوشش گیاهی و تداوم خشکسالی، تکرار می‌شود و در ظاهر هم کاری از دست کسی بر نمی‌آید، جنگل‌های بلوط زاگرس استان ایلام نیز که از این قضیه در امان نیست هر ساله طعمه بی احتیاطی و بی مبالاتی برخی افراد شده و در دامان آتش تبدیل به خاکستر می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده، رشته‌کوه‌های زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و استان ایلام نیز که به عروس زاگرس معروف است. دارای بی‌نظیرترین توده‌های جنگلی در سطح کشور و جهان بوده و مسن‌ترین درخت بلوط جهان با قدمت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سال در این استان وجود دارد.

مرگ جنگل‌های بلوط در ایلام

نگار رحمانی کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستم‌های جنگلی کشور است و به عنوان یک آشفتگی بر ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی تأثیرات بسیار منفی دارد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس ایلام، در این میان سهم بیشتری از آتش‌سوزی‌ها را دارد و سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط‌هایش در آتش خاکستر می‌شوند، افزود: تأمین نیرو و تجهیزات یکی از ملزومات اطفای هر حادثه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر استفاده از ظرفیت دوستداران منابع طبیعی و جوامع محلی نیز در مدیریت بحران‌های احتمالی بسیار کارگشا است، چراکه اولین افرادی که در محل حادثه حضور می‌یابند، کسانی هستند که در آن نقطه زندگی می‌کنند یا به دلیل توانمندی‌ها مثلاً کوهنورد بودن، توانایی بیشتری برای رسیدن به محل حادثه دارند.

این کارشناس ادامه داد: باید از طریق رسانه‌ها نیز در بین شهروندان فرهنگ سازی شود تا از روشن کردن آتش در مراتع و انداختن ته سیگار در جنگل خودداری کنند.

لزوم حفاظت از جنگل‌ها

سعید هژبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مخرب‌ترین حوادثی است که آثار و پیامدهای زیاد و گاهی جبران ناپذیری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و انسانی به دنبال دارد و هر ساله با شروع فصل گرما شدت میابد.

وی افزود: مصوبات ستاد پیشگیری از حریق برای تمام دستگاه‌های عضو لازم الاجراست و در مواقع بحرانی همه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی به تشخیص ستاد مدیریت بحران کشور باید بدون سهل انگاری پای کار بیایند، همچنین فرمانداران نیز باید برای مقابله با حریق برنامه‌ریزی مدون کنند و ظرفیت‌های شهرستان را به کار بگیرند.

تابستانی خطرناک در انتظار جنگل های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

هژبری ادامه داد: شهرداران و دهیاران مکلف هستند با تمام ظرفیت‌های ماشین‌آلات و نیروهای مردمی پابه‌پای ستاد مدیریت بحران حافظ سرمایه ارزشمند طبیعت استان باشند و طبق ابلاغ هیأت وزیران سازمان‌های آتش نشانی باید بر اساس محدوده جغرافیایی و به تشخیص ستاد مدیریت بحران در اطفای حریق شرکت کنند.

آمادگی ۲۸ اکیپ جهت اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل گرما، احتمال بروز حریق در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد، بنابراین به منظور افزایش آمادگی نیروهای یگان حفاظت و با هدف پیشگیری از بروز حریق‌های احتمالی، مانور مقابله با آتش سوزی در استان برگزار شده است.

یاسم خانمحمدیان بیان کرد: در این مانور شرکت کنندگان آمادگی خود را برای جلوگیری و اطفا، آتش سوزی‌های احتمالی محک زدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اضافه کرد: ۸۴ نقطه بحرانی و مستعد حریق در استان ایلام شناسایی شده است.

تابستانی خطرناک در انتظار جنگل های بلوط ایلام/ آتش در کمین است

وی تصریح مرد: همچنین ۲۸ اکیپ اطفای حریق با تمام تجهیزات موجود در سطح شهرستان‌های استان آمادگی لازم را برای پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی دارند.

فرهنگ سازی و آگاه‌سازی عشایر و دامداران، حضور ناوگان هوایی برای دسترسی به نقاط صعب العبور در مواقع حریق، حضور نیروهای مسلح، گزارش مستمر وضعیت جوی، وزش باد، وضعیت حرارت توسط منابع طبیعی و پیش بینی وقوع حریق در نقاط بحرانی، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی و فرهنگسازی برای کاهش ایجاد آتش‌های غیرضروری در دامان طبیعت از دیگر اقدامات ضروری جهت حفاظت از جنگل‌ها و در امان ماندن آنان از آتش سوزی است.

منابع طبیعی به علت اهمیت اقتصادی، کارکردهای زیست محیطی، گردشگری و تولید گیاهان دارویی، صنعتی، حفظ خاک و ذخایر ژنتیکی همواره نزد دولت‌ها و جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است. استان ایلام نیز که همه آن را با طبیعت سرسبز و زیبای مانشت، بانکول، قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه و… می‌شناسند، دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کد خبر 6105790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha