دومین نمایشگاه سازهای ابداعی که به نمایش سازهای محمدرضا شجریان اختصاص دارد در سالن بهار خانه هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نمایشگاه که عصر روز گذشته افتتاح شد سازهای سنتور ودیگرسازهای ابداعی محمدرضا شجریان به نمایش درآمد؛ در این مجموعه سازهایی چون "سنتور آزمایشی و تحقیقاتی " ساخته شده از چوب گردو و سنتورهای"سل کوک" با 10 خرک، "فا کوک" با 11 خرک ساخته شده از چوب ساج، "می کوک" با 13 خرک ، "سی کوک" با 10 خرک و "دو کوک" سوپرانو با 11 خرک به چشم می خورد.

بخش دیگری از این نمایشگاه به نمایش سازهای دیگری غیر از سازهایی از خانواده سنتور اختصاص داشت و سازهایی چون "شهرآشوب" برای جایگاه صدای کمانچه،" شهر آشوب آلتو" برای صدای آلتو (یک چهارم بم تر)،"شهنواز" جایگاه صدای ویولنسل،"شهبانگ" جایگاه صدای کنترباس،"کرشمه" جایگاه صدای تار، "باربد" جایگاه صدای تار، "تندر" با 14 خرک، "ساغر" جایگاه صدای تار و رباب آلتو، "شاه صراحی" جایگاه صدای کنترباس،"بم صراحی" جایگاه صدای ویولنسل، "صراحی آلتو"و "صراحی" جایگاه صدای کمانچه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته بود.   

این نمایشگاه در حالی افتتاح شد که جمعیت بسیاری از علاقمندان به هنر موسیقی ایرانی برای بازدید از دستاوردهای استاد محمدرضا شجریان در زمینه ساخت ساز گردهم آمده بودند و شجریان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در خصوص جایگاه سازهای ابداعی خود در ارکسترهای موسیقی توضیح داد او در ابتدا به استانداردهای لازم در صدادهی یک ساز در ارکستر موسیقی ایران اشاره کرد و گفت : برای ساخت یک ساز باید استاندارد و نحوه صدادهی ساز را درنظر گفت تا صدادهی یکسان و درستی داشته باشد اما معرفی یک ساز سالیان بسیار شاید حدود نیم قرن طول می کشد چراکه سازنده ساز معرف ساز ساخته شده به جامعه نیست بلکه نوازنده است که با شیوه های نواختن خود در طول سالهای متمادی ساز را درگروه نوازی ها و تکنوازی ها معرفی می کند .

وی در ادامه افزود : برای معرفی مجموع این سازها در کنسرت های گروه موسیقی "شهناز" برخی از این سازها را با توجه به حال و هوای اجرا لابلای سازها قرار می دهم و سعی می کنم سازهایی را طراحی کنم که نوازنده داشته باشد در غیر این صورت من نمی توانم نوازنده خلق کنم.

درحاشیه

- جمعیت بسیاری از هنرمندان در رشته های مختلف سینما، هنرهای تجسمی و تئاتر برای دیدن این نمایشگاه آمده بودند که می توان از غلامحسین امیرخانی خطاط، محمد رضا ژاله ساز ساز، غلامحسین نامی نقاش، ابراهیم حقیقی طراح پوستر، محمد حاتمی کارگردان تئاتر و گوهر خیراندیش بازیگر نام برد.

- مدیرعامل خانه موسیقی و اعضای هیئت مدیره این نهاد صنفی وبسیاری از موسیقیدانان در میان جمعیت دیده می شدند.

- شجریان درپاسخ به سئوال یکی از بازدید کنندگان که پرسید آیا از این به بعد بر حرفه ساز سازی متمرکز می شود گفت که من تمام عمرم با صدا همراه بوده است.  

لازم به ذکر است نمایش سازهای ابداعی محمدرضا شجریان از تاریخ ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت ماه صبح‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۴ الی ۲۰ برپا است.