عباس سجادی با ابراز تأسف از درگذشت بهروز ثروتیان، وی را پژوهنده‌ای خلوت‌گزیده، وارسته و بی‌ادعا دانست.

عباس سجادی، شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به نظر من او یکی از زبدگان ادبی کشور بود که از جهت اخلاقی، انسانی به تمام معنا به شمار می‌رفت؛ چرا که به مکارم اخلاقی پایبند و مردی آزاده و آزاداندیش بود.

وی افزود: ثروتیان، نگاه بسیار عاطفی به شعر و ادبیات داشت و این عطوفت و مهربانی را در ترجمه شعرهای ترکی از جمله «حیدربابا»ی شهریار می‌توان مشاهده کرد.

سجادی خاطرنشان کرد: او پژوهشگری نکته‌بین بود که با نکات دقیق و کنایات بسیاری به خصوص در اشعار نظامی گنجوی آشنا بود و تسلط او در ترجمه حیدربابا، نکته‌سنجی و دقت نظر او را به مراتب بهتر مشخص می‌کند.

این شاعر اضافه کرد: پژوهشگری که بیش از 30 سال عمر خود را صرف نظامی کرد و شرح دیوان حافظ را در 4 جلد نگاشته، انسانی سختکوش و پیگیر است که نمونه او را در زمان خود کم‌تر می‌یابیم.

وی همچنین گفت: شرح راز منطق‌الطیر و شرح ساده مثنوی از جمله کارهای ماندگار زبان فارسی است که به همت زنده‌یاد ثروتیان انجام شد.

سجادی در پایان اظهار داشت: ثروتیان، انسان وارسته‌ای بود و بی‌ادعا و خلوت‌گزیده زیست می‌کرد. سال‌های سال در گوهردشت در زیرزمین خانه‌اش کار کرد و در همان خانه دنیا را بدرود گفت.

تصحیح و شرح آثار نظامی گنجه‌ای (۶ جلد) شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه، «غزلیات حافظ، تصحیح و مقدمه و تعلیقات»، «شرح دیوان حافظ»، «فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس‌الفنون» ، «تصحیح جاودان خرد»، «پیر طریقت گفت» (سخنان خواجه عبدالله انصاری)، «بیان در شعر فارسی»، «فن بیان در آفرینش خیال»، «روایات گهربار» (گزیده‌ای از تفسیر کشف‌الاسرار)، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «گنج رازها» (بازنویسی و تلخیص مخزن‌الاسرار اثر نظامی گنجه‌ای»، «مرغان صحرای عشق» (بازنویسی و تلخیص منطق‌الطیر عطّار نیشابوری)، «درخت طوبی» (بازنویسی و تلخیص شرح ۹۱ آیه قرآن کریم از کتاب کشف‌الاسرار و عدّه‌الابرار رشیدالدین میبدی)، «سلام بر حیدر بابا» (ترجمه حیدر بابا یه سلام، سروده استاد شهریار، «اندیشه و هنر در شعر نیما یوشیج»، «اندیشه‌های نظامی گنجه‌ای»، «سروده‌های بی‌گمان حافظ»، «صدای پای آب» (نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری)، «شرح و نقد غزلیات شمس تبریزی» و ... تنها بخشی از آثار متعدد زنده‌یاد بهروز ثروتیان در حوزه شعر و ادب پارسی است.

ثروتیان، ظهر روز گذشته در منزلش در گوهردشت کرج به دلیل ایست قلبی در 75 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر این نویسنده و پژوهشگر ادبی، صبح فردا دوشنبه 9 مرداد از مقابل منزل او واقع در گوهردشت کرج، بلوار رستاخیز، خیابان چهاردهم، فاز 2، پلاک 64 به طرف بهشت بی‌بی سکینه کرج انجام می‌شود.