کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: همزمان با روزجهانی قدس، سمیناری با موضوع "بیداری اسلامی و آزادی فلسطین" به همت مشترک رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدای فلسطین درشهر جاکارتا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر از جاکارتا،  در این سمینار که جمع کثیری از مسلمانان حضورداشتند پس ازقرائت پیام سخنرانی دکتر مرزوقی علی رئیس پارلمان اندونزی توسط یکی از نمایندگان مجلس اندونزی، محمود فرازنده سفیر کشورمان ، دکتر عمرشهاب رئیس هیئت مؤسسین  سازمان اهل البیت اندونزی،  و "مجتهد هاشم" رئیس سازمان صدای فلسطین  پیرامون روز قدس و موضوع فلسطین سخن گفتند.

مجتهد هاشم رئیس سازمان صدای فلسطین که در آغاز این برنامه سخن می گفت ، روز قدس را پاسخ مسلمانان جهان به راه حل اسلامی امام خمینی برای حل موضوع فلسطین خواند و خاطر نشان ساخت مسلمانان اندونزی از دیرباز خود را متعهد به حمایت از مردم مظلوم فلسطین می دانسته وهرساله با برگزاری مراسم ونشست ها وهمچنین برپایی تظاهرات وفاداری خود را به آرمان های فلسطین و حضرت امام خمینی اعلام می دارند.

سپس سفیر کشورمان درجاکارتا نیز طی سخنان مبسوطی ضمن تشکر از ملت و دولت اندونزی در اتخاذ مواضع مدافعانه نسبت به فلسطین ، به تشریح نقش و تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی و وارد کردن موضوع فلسطین از حاشیه به متن و دفاع برای رهایی و آزادی آن پرداخت .

محمود فرازنده خاطر نشان ساخت در دوره ای که تنها لیبرالیسم وکمونیسم گردانندگان صحنه قدرت در جهان بشمار می رفتند پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانست علاوه بر خارج کردن ایران از دایره قدرت غرب و حامیان اسرائیل  معادلات قدرت را بر هم زده و  اسلام را به عنوان قدرت برتر و تاثیر گذار وارد مناسبات  جهانی نموده و در پی شکست های مکرر اعراب در برابر رژیم اشغالگر فلسطین ، این رژیم وحامیانش را در برابر حزب الله به شکست وادارد.

 سفیر کشورمان همچنین با اشاره به تلاش های مستمر وفزاینده دشمنان اسلام در متوقف کردن انقلاب اسلامی و تاثیرات آن ، موج رو به رشد بیداری اسلامی وپیروزی اسلامگرایان در مصر را گام های مهمی در مسیر رهایی فلسطین برشمرد و تلاش غرب و حامیانش در برهم زدن اوضاع وثبات در سوریه را نیز با هدف جلوگیری از تقویت  جبهه مقاومت در منطقه خواند و با حساس خواندن شرایط جاری در جهان اسلام ،از مسلمانان خواست تا نسبت به اقدامات و تلاش های دشمنان اسلام برای ایجاد و گسترش درگیری ها و اختلافات مذهبی بین امت اسلامی هشیار باشند.

رئیس پارلمان اندونزی که به دلیل حضور در جلسه روسای قوا امکان حضور در این سمینار برایش فراهم نشد ، با ارسال متن سخنرانی خود که توسط دکتر فواد اصلی از نمایندگان پارلمان قرا ئت شد به تشریح دیدگاههای خود در خصوص موضوع سمینار پرداخت .

دکتر مزروقی علی درمتن سخنرانی خود اورده است: امروزه در حالیکه بسیاری از مسلمانان ازبرکات رمضان برخورداربوده و در صلح وآرامش بسر می برند درفلسطین یعنی سرزمین پیامبران ، هنوزهم شاهد غم وافسردگی عمیق برادران ما به دلیل اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی اسرائیل هستیم.

وی افزود : اشغال ظالمانه رژیم صهیونیستی اسرائیل  بیش از 64 سال به طول انجامیده  وطی این مدت مردم فلسطین  از جمله زنان و کودکان بی گناه وغیر نظامیان  تلفات ورنج های بسیاری را شاهد بودند . بیش از6 میلیون نفر به مناطق بیرون از فلسطین مهاجرت کرده  و به عنوان آوارگان همراه با  محدودیت های بسیار در دیگر سرزمین ها زندگی می کنند. سرزمین فلسطین همچنان در اشغال رژیم صهیونیستی است و صاحبان اصلی این سرزمین که وارثان  پیامبران الهی نیز می باشند در رنج وعذاب بسر می برند.

رئیس پارلمان اندونزی افزود ؛ علاوه بر ادامه کشتار مردم فلسطین توسط اشغالگران اسرائیلی، اعمال فشارها نیزاز طریق تحریم مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و غیره ادامه داشته وهرروزمردم فلسطین شاهد حمله مسلحانه سربازان اسرائیلی بوده و ما شاهد افزایش روز افزون تعداد قربانیان هستیم .

وی درادامه یادآورشد که درگیری های داخلی در سوریه آسیب پذیری های امنیتی نگران کننده ای برای پناهندگان فلسطینی ساکن اردوگاه های پناهندگان در منطقه یرموک و درخارج از شهر دمشق به وجود آورده است . من به عنوان رئیس مجلس نمایندگان  اشغال طولانی فلسطین توسط اسرائیل را  موضع دیرینه و ثابت اندونزی است محکوم می نمایم همچنین موضع ایالات متحده آمریکا را محکوم می کنیم که در دفاع از حقوق مردم فلسطین ستمدیده جدیت  نشان نداده و در تحقق استقلال و آزادی آنها کم توجهی می نماید.

دکتر مرزوقی علی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به تلاش های پارلمان اندونزی در دفاع از فلسطین افزود : در سطح قانون گذاری در مجلس نمایندگان در دوره بنده سعی شده است همچنان آرزوها، آرمان¬ها و مبارزات مردم فلسطین را، چه در سطح دستگاه مجلس، نهادهای اجرایی دولت، حتی در انجمن همکاری مجلس¬های منطقه ای و بین المللی از قبیل مجمع پارلمانی آسیایی (APA)، اتحادیه میان مجلسی (IPU) و اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی (PUIC) به گوش جهانیان می رسانیم.در دوره فعلی و گذشته مجلس، بیش از صدها قطعنامه درمحکومیت ودرخواست تحریم رژیم صهیونیستی اسرائیل صادر گردید که در پی  جلسات همکاری های پارلمانی یا در قالب قطعنامه، تصمیم گیری، بیانیه، منشورات و غیره به دست آمده است.

وی افزود: همه این اسناد نمایشی از ابراز احساسات ملت¬های متمدن است که ضمن هدردی با فلسطینیها از اقدامات ناعادلانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی اسرائیل برائت جسته و به مخالفت با آن می پردازند.

رئیس پارلمان اندونزی افزود ؛ ما  نیاز به  گام های جدی تری داریم  که بتواند  مشکل پیچیده فلسطین را حل و فصل نماید. ملت فلسطین بیشتر به آزادی و استقلال نیاز دارد تا به حمایت سیاسی که صرفا در ورق کاغذ حاصل از نشست مقامات قوای مجریه و مقننه شکل می گیرد .ما  همچنان با احزاب مختلف، چه احزاب داخلی و چه خارجی، در مورد اینکه چه اقداماتی را به عنوان یک راه حل  مؤثر تر برای کمک به مبارزه برادران فلسطینی ما می بایستی صورت دهیم ، در ارتباط ایم.

مزروقی علی گفت : ماهمچنان به تشویق دولت جمهوری اندونزی برای تعهد به کمک جهت بازسازی فلسطین از طریق برنامه های ظرفیت سازی های مختلف می پردازیم و از طریق نشست "وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی – آفریقایی در ظرفیت سازی برای فلسطین" در جاکارتا، 14 تا 15 جولای 2008 تعهداتی برای کمکهای فنی به فلسطینیان به دست آوردیم . خود دولت اندونزی به 1000 نفر از فلسطینیان کارگاه آموزشی و کاری در زمینه¬های مختلف، به ویژه در بخش بازسازی حکومت و اجتماعی – فرهنگی ترتیب داده است. در طی ماه ژانویه تا اکتبر 2011، اجرای تعهدات ساخت ظرفیت سازی برای فلسطینیان توسط وزارت و نهادها 16 دوره برای 104 شرکت کنندگان فلسطینی انجام شده است. بنابراین، از سال 2008، دولت اندونزی 47 دوره های آموزشی با حضور 235 برگزار کرده است. این برنامه مطابق با تعهد دولت اندونزی برای رسیدن به 1000 شرکت کننده در طول مدت برنامه بین سال 2008 تا 2013 ادامه خواهد یافت.

وی افزود: دولت اندونزی کمک¬های مالی به فلسطینیها، از جمله در قالب "تعهد" در کنفرانس اهدا کنندگان پاریس در سال 2007 و در طول بحران غزه 2008-2009 در هر کدام به مبلغ 1 میلیون دلار امریکا تحویل داده است. علاوه بر این، اندونزی در حال حاضر نیز صندوق هزینه 20 میلیارد روپیه را برای ایجاد مرکز قلب اندونزی در بیمارستان شفا غزه، فلسطین اختصاص داده است.

مرزوقی علی در ادامه افزود: برای اندونزی روشن است که اشغال فلسطین توسط اسرائیل یک عمل استعماری  است و قابل تحمل نیست. در قانون اساسی کشور ما چنین آمده است که استقلال از آن همه ملت¬ها است و بنابراین، اشغال گری و استعمار در جهان باید لغو شود، زیرا با اصل انسانیت و عدالت ناسازگار است. و بر این اساس، باید مبارزه ما را تقویت کرده و کمک به برادران مسلمان فلسطین ادامه داده تا از اشغال گری و استعمار صهیونیستی اسرائیل شریر آزاد گردند.

وی به حضار تاکید کرد که به برخی از تحولات اخیر که رسانه ها نشان داده اند ، توجه داشته باشند از جمله اینکه فلسطینیها درخواست خود را جهت عضویت کامل سازمان ملل متحد با به رسمیت شناختن مرزهای تحت مقررات 1967 همراه با قدس شریف به عنوان پایتخت آن ارائه کرده اند.

وی گفت : از اقدامات سیاسی رئیس جمهور محمود عباس حمایت می کنیم تا به زودی شاهد آزادی، استقلال و اقتدار فلسطین با پایتختی قدس خواهیم شد.

رئیس پارلمان اندونزی افزود: گام دیگر این است که همچنان به ادامه جمع آوری حمایت از جامعه بین المللی برای استقلال و حاکمیت فلسطین بپردازیم. در جلسه وزرا جنبش عدم تعهد در بالی در سال 2011 کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تعهد خود را برای مبارزه مردم فلسطین با استقبال از آشتی جناح های ملی فلسطین به عنوان گام رو به جلو تقویت کرده اند که این گام در حل و فصل مسئله فلسطین به طور کامل و منصفانه از طریق بحث و تصویب بیانیه در مورد فلسطین و بیانیه از زندانیان سیاسی فلسطینی بسیار ضروری تلقی می گردد.

وی در ادامه گفت : مجلس نمایندگان یا پارلمان اندونزی به شدت از اقدامات دولت اندونزی با دعوت از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و جامعه بین المللی برای عضویت فلسطین در صد و شصت و چهارمین کشور عضو پشتیبانی می کند.

رئیس مجلس اندونزی در بخش پایانی سخنانش گفت : توصیه می کنم که وحدت و یگانگی در میان همه گروههای  فلسطین به وحود آید  چرا که بدون وحدت و یکپارچگی، استقلال فلسطینیها غیر ممکن خواهد بود.همچنین به کشورهای عربی  خاور میانه توصیه می شود که جهت آزاد سازی ملت فلسطین حمایت خود را افزایش دهند زیرا معتقدم از طریق وحدت کشورهای عربی در خاور میانه، استقلال مردم فلسطین به راحتی تحقق می یابد.

در ادامه این سمینار پس از سخنرانی آقای دکتر عمر شهاب که به تشریح وظایف شرعی مسلمانان در قبال یکدیگر پرداخت فیلمی نیز با موضوع فلسطین وقدس پخش گردید.