تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دستگاه خشک کن انگور و تولید کشمش، نخستین بار در کشور، بدست محققان این مرکز طراحی و ساخته شد افزود: با تولید انبوه ، این دستگاه در اختیار مراکز خشک کن انگور و تولید کشمش در استان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر حسن منیری فرامروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مکانیزه کردن وخشک کردن انگور نیروی انسانی کمتری را می‌طلبد، گفت: جلوگیری از افت محصول در حین فرآوری در مقایسه با روش سنتی، ساخت ماشینی با ساختمان ساده و ارزان، کاهش زمان خشک کردن انگور و بالا بردن کیفیت کشمش از جمله مزایای خشک کن انگور است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه ساخت این دستگاه، کشور را در تولید دستگاه‌های خشک‌کن انگور به خودکفایی می‌رساند گفت: این دستگاه علاوه بر ایجاد اشتغال در داخل کشور، از خروج ارز برای واردات دستگاه‌هایی هم ردیف آن جلوگیری می‌کند.

برداشت بیش از100 تن پسته از باغات آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برداشت 100 تن پسته از 125 هکتار باغات بارور این محصول در استان خبر داد.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سطوح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیرکشت این محصول در استان 293 هکتار بوده که 168 هکتار آن نهال و 125 هکتار بارور است .

وی همچنین از حمایت سازمان بر افزایش سطح زیرکشت این محصول در اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه خبرداد و تصریح کرد: اجرای آبیاری تحت فشار با سیستم قطره ای و یا زیرسطحی، انتقال آب با لوله و کانال می تواند مصرف آب موجود را درحد قابل قبولی کاهش داده و موجب افزایش سطح زیرکشت این محصول در استان و بالارفتن درآمد تولیدکنندگان و بهره برداران گردد.

تمامی تجهیزات لشگر 21 حمزه در مناطق زلزله زده بکار گرفته شد

فرمانده لشگر 21 حمزه سیدالشهدا آذربایجان گفت: در زلزله اخیر آذربایجان تمام امکانات مهندسی و عمرانی این لشگر از ارتش در منطقه به کارگیری شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد میرحبیب میربیرنگ در دیدار با دکتر مسعود محمدیان رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بابیان اینکه از نخستین ساعات وقوع زلزله، یگانهای پشتیبانی، امدادی و تکاور لشکر 21 حمزه سیدالشهدا آذربایجان با حضور در منطقه به کمک آسیب دیدگان و مجروحان این حادثه پرداختند افزود: در این خصوص تمامی تجهیزات لشگر شامل انواع تجهیزات مهندسی ارتش و همچنین لودر و بیل مکانیکی، خودروهای سنگین و سبک و تانکر سوخت رسان از نخستین ساعات وقوع این حادثه به مناطق آسیب دیده  ارسال شد.

وی به بازسازی سریع شبکه های ارتباطی آسیب دیده در این مناطق، ایجاد ارتباط سیار بین اکیپهای اعزامی و مسئولان اجرایی، دایرنمودن نانوایی و قرارگیری بیمارستان522 ارتش دراختیار ستاد بحران اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به نیاز زلزله زدگان به نان با ایجاد نانوایی های سیار صحرایی در این مناطق این مشکل را حل کرده و در استقرار تانکرهای آب، نصب سرویس های بهداشتی وفنس کشی برای نگهداری احشام به جهادکشاورزی کمک کردیم.