شیراز - خبرگزاری مهر: بررسی لباسهای دوران پارتها نشان دهنده هنر مردم ایران بوده، لباسهایی که از آراستگی چشمگیری برخوردار بوده است.

عشرت بدر پژوهشگر و محقق و بنیانگذار موزه لباسهای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر به جزئیات پوشش مردم در دوره پارتها پرداخته است.

وی در این رابطه گفت: بعد از قوم پارس پارتها سومین قوم آریایی بودند که در خراسان امروزی حکومت می کردند، پارتها به گفته تاریخ نویسان از جمله هردوت در نوع لباسی که می پوشیدند از مادها اقتباس کرده اند.

بدر ادامه داد: باتوجه به اکتشافات و حفاریهای باستان شناسان و مجسمه های بدست آمده که از آن دوران باقی مانده مخصوصا مجسمه سردار پارتی که از دل حفاریها کشف شد این امر باعث شد که لباس مردان این دوره خیلی روشن مشخص شود.

وی ادامه داد: لباس مردان پارتی شامل پیراهنی بلند تا زانو بوده که تقریبا حالتی چسبیده به بدن داشته ولی برای اینکه پیراهن به راحتی از سر عبور کند یقه آنها از یقه پیراهن مادها کمی گشادتر بوده و کاملا مستند است به مجسمه مرد پارتی، روی پیراهن کمربندی تزئین شده و درقسمتی که کمر می بستند آستین پیراهن بسیار بلند و پراز چین بوده و در مچ دستشان این آستین تنگتر است.

پژوهشگر و محقق و بنیانگذار موزه لباسهای ایران بیان کرد: شلوار مردان پارتی بسیار مخصوص بوده که می شود نمونه شلوار مردانی که دراقوام شرق خراسان که به صورت ایلی زندگی می کنند مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: این شلوارها بسیار گشاد و پرچین است و معمولا سه قسمتی بوده است. در کنار شلوار نواری دوخته می شده که آن را به وسیله دوخت های کار دست تزئین می کردند و مرصع دوزی شده و در مواقع سوار کاری نیمه شلوار چرمی روی آن اضافه شده که به گفته مورخان جنس آن از چرم بوده، همچنین نوع کفش مردان ساقه بلند ولی نوک آن کمی به طرف بالا برگشته بود.

بدر گفت: از نظر آرایش مو، مردها موهایشان را در جلوی پیشانی با نواری پهن بسته که ادامه نوار در پشت سر کمی آویخته بوده است.

عکس تزیینی است

پژوهشگر و محقق و بنیانگذار موزه لباسهای ایران ادامه داد: مردان پارتی از جبه های قلابدوزی شده استفاده می کردند و شنل داشتند ولی شنل پارتها گشادتر از شنلهای دوران ماد است و در روی یکطرفه شانه آن را با یک قلاب می بستند در دوره پارتها دو نمونه و سبک متفاوت پوشش وجود داشته که با اقتباس از سنت و فرهنگ بومی منطقه است ضمن اینکه در این دوره معمولا پارچه طرح داشته است.

 وی اظهار داشت: این لباسها دارای نقش بوده اند و رنگ مورد استفاده در این دوره به دلیل اینکه لباس طرح دار بوده دارای تنوع است و از رنگ تیره و سیاه دراین دوره نیز هیچ اطلاعی در دست نیست ولی رنگ غالبی که در بیشتر پوششها استفاده میکردند قرمز بوده است.

وی پیرامون لباس زنان پارت که چند نمونه آن در مجسمه ها و نقش برجسته ها بدست آمده، گفت: در این رابطه کاملا پوشیدگی و آراستگی لباس زن ایرانی در دوره پارت را به ما معرفی کرده، بلندی لباس زنان پارتی تا روی زمین بوده ضمن اینکه با توجه به اقتباس از لباس یونان، زنان از پارچه بدون نقش هم  استفاده می کردند.

بدر افزود: یقه لباس بسیار راست و صاف بوده و فقط این لباس به وسیله کمربندی که می بستند جمع شده، آستین لباس زنان هم مانند مردان بسیار بلند و پرچین است که به وسیله یک نوار که روی دست آستین دوخته شده تزئین و قلابدوزی شده و این نشان دهنده هنر زن ایرانی در دوران مختلف است. از همه مهمتررنگ غالب در لباس است که از رنگ بنفش استفاده می کردند.

پژوهشگر و محقق و بنیانگذار موزه لباسهای ایران ادامه داد: بر روی سر از تاج بلند یا عمامه استفاده می کردند وبسیار آن را تزئین می کردند و بر روی تمام لباسها از چادری گرد استفاده کرده که به زیبایی و آراستگی آنها اضافه می کرده و وقار می داده و کفش زنان مانند مردان دارای پنجه ای کمی برگشته بوده و جنس آن از چرم تهیه می شده است.